2014-06-16, 15:32
Medlem
MrFolds avatar
Tror rätt många maskar av gammal vana.

Själv försöker jag tillämpa principen att behandla andra som jag själv önskar bli behandlad. I stort sett vem som helst av oss kan ju utan egen förskyllan råka ut för att vårt namn blir aktuellt i en brottsutredning. Vi kan bo på en adress nära GM, vara FB-vän med brottsoffret eller något annat. Eftersom jag inte själv skulle vilja ha mitt namn utlagt på Flashback i ett sånt läge så lägger jag inte ut andras namn omaskade heller.

När det gäller brottsoffer så beror det lite på hur uppmärksammat brottet blir i övrigt. Det är meningslöst att maska namn som redan är ute på massor av ställen i media och på nätet. I andra fall kan det i högsta grad vara viktigt att maska för att skydda integriteten. Även om andra uppgifter läggs ut.

Observera skillnaden mellan att t ex ladda upp en länk med en FUP i ett våldtäktsmål och att skriva ut offrets namn i klartext i en tråd här. I FUP står visserligen offrets namn, men det krävs ett aktivt intresse för det specifika brottsfallet för att kunna söka reda på den och läsa den. Om du skriver offrets namn i tråden uppstår däremot risken att en arbetsgivare eller en gammal klasskompis som vill googla på nån med inte alltför vanligt namn får upp "Våldtäkten mot Anna XX" i Flashback forum.
Citera
2014-06-16, 15:48
Medlem
TheQues avatar
Du får som sagt, men använd sunt förnuft.

GM's namn ska enligt mig skrivas otaliga gånger utan stjärnor när denne är dömd, för skit ska skit ha.
Citera
2014-06-16, 17:54
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
När folk skriver i Aktuella brott och kriminalfall så byter de ut vissa bokstäver i namnet mot stjärnor för att inte outa hela namnet. Varför? Helt onödigt då man ändå fattar hela namnet. Ex:

J*han And*rsson
V*lter R*pp

osv osv..
Det kan ju vara så att man helt enkelt inte vill exponera personen ifråga mer än nödvändigt, t ex via Googles indexering. I synnerhet om det handlar om ett brottsoffer som inte bett om att få vara just ett brottsoffer.

Angående regelverket så behöver man faktiskt inte utyttja sin möjlighet att vara en idiot för att det i vissa fall är tillåtet.
Citera
2014-06-16, 20:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Jo jo men ......
Vi har nu istället lagt tillbaka den text som fanns innan regel 0.10. infördes:

"Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten."

Så då blir det ju en tolkningsfråga och för att undvika varningar så känns det säkrast att maska en bokstav/siffra...

Det är också värt att påpeka att den som utsätter icke offentliga personer för missaktning kan göra sig skyldig till förtalsbrott enligt svensk lag och att svensk lag kan antas gälla på Flashback, åtminstone enligt svenska rättvårdande myndigheter. Vill man inte göra sig skyldig till brott bör man tänka på ovanstående. Oavsett om man pga av sin anonymitet inte kommer att åtalas.

Det är inte säkert att man i alla lägen klarar sig från åtal för att man är anonym. Även om Flashback i enlighet med sin policy skyddar användarnas anonymitet kan man omedvetet lämnat information som gör att man kan spåras upp och dras inför rätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in