2014-06-15, 17:08
Medlem
Schneigelpoffs avatar
Börjar seriöst bli trött på att i princip samtliga trådar i Aktuella brott och kriminalfall skräpas ner av idioter som inte diskuterar händelsen i sig utan enbart spekulerar om huruvida (alternativt antar att) GM/BO är "berikare" osv. Det spelar väl ingen roll och har väl ingenting med det inträffade att göra om inte det är nån form av hatbrott?
Förstår att mods antagligen inte vill dra en gräns där då det skulle innebära merjobb, men jag kan väl inte vara den enda som stör mig på detta?
Trådar som är på 13-14 sidor skulle lätt kunna hålla sig på 6-7 om man tog bort alla "det måste vara en kulturberikare eller hur!?" och "nån som vet hudfärg på personen!?"

Eller är det bara jag som inte förstått det viktiga i att utröna huruvida någon är jugoslav, norsk eller mongol om ett brott begåtts?
Citera
2014-06-15, 17:13
Medlem
ArturoBandinis avatar
Det är ju relevant med tanke på att Flashback är "yttrandefrihetens sista utpost", det vill säga att man ska kunna få reda på sådant som tidningarna inte kan/vill skriva om. Antar jag..

Men jag håller med. Man blir störd när frågan kommer för tionde gången, men det blir man iofs alltid när det är uppenbart att folk inte läser trådar utan frågar samma sak som tio andra. Oavsett om det handlar om etnicitet eller om tittarna såg att Flashback nämndes i Solsidan. Typ.
Citera
2014-06-15, 17:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schneigelpoff
Börjar seriöst bli trött på att i princip samtliga trådar i Aktuella brott och kriminalfall skräpas ner av idioter som inte diskuterar händelsen i sig utan enbart spekulerar om huruvida (alternativt antar att) GM/BO är "berikare" osv. Det spelar väl ingen roll och har väl ingenting med det inträffade att göra om inte det är nån form av hatbrott?
Förstår att mods antagligen inte vill dra en gräns där då det skulle innebära merjobb, men jag kan väl inte vara den enda som stör mig på detta?
Trådar som är på 13-14 sidor skulle lätt kunna hålla sig på 6-7 om man tog bort alla "det måste vara en kulturberikare eller hur!?" och "nån som vet hudfärg på personen!?"

Eller är det bara jag som inte förstått det viktiga i att utröna huruvida någon är jugoslav, norsk eller mongol om ett brott begåtts?

Etnicitet är nästan alltid relevant eftersom man då får en bättre bild av en gärningsmän / av gärningsmännen och ibland även förstår brottet bättre. För det är klart att det är skillnad mellan "5 somalier gruppvåldtar en svensk" och "5 svenskar gruppvåldtar en somalier".

Däremot kanske folk borde gissa mindre och endast yttra sig när de har något konkret att komma med. Vet man att gärningsmannen är en somalier, ja då ska man självklart få skriva ut det. Däremot att ständigt gissa från luften kan förstås uppfattas som störande av många. Det är förståeligt.
Citera
2014-06-15, 17:59
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det är OT om det, på ett tidigt stadium, postas inlägg av typen: "Blatteradarn lyser starkt" utan att underbygga påståendet.
Citera
2014-06-15, 19:32
Medlem
Hestapos avatar
Dessa oneliners angående BO och GM etnicitet kan väl falla under fler regler än OT, tex. trams, korspostning, hets mot folkgrupp, ohörsamhet om det upprepas. Till sist den förhatliga regeln med dess konsekvenser, KFK, fa.. vad jag avskyr den regeln och följderna därutav.

Alla inlägg tillsammans skapar dynamik i trådarna så egentligen borde fler kunna skumma de inlägg som bara innehåller kommentarer och koncentrera sig på inläggen som tillför något med substans. De rena faktaspäckade trådarna utan mänsklig kommunikation blir däremot mer likt en kärlekslös steril upplevelsestund per internet med ett torrt uppslagsverk uppkört i urinröret och sandpapper i käften..
Citera
2014-06-16, 02:32
Bannlyst
ABoK är hårt modererat, vad svamlar du om TS?

Sen att majoriteten av svenska fängelseceller huserar brottslingar som inte hör hemma i Sverige är en annan femma.

Edit:
Senast redigerad av EvaAdamsson 2014-06-16 kl. 02:37.
Citera
2014-06-16, 08:58
Medlem
HoraceTysons avatar
Håller med om att det blir rätt tjatigt. Visst kan man diskutera etnicitet på GM/BO, men det finns flera användare som i princip bara tjafsar om det. Ofta långt innan någon riktig fakta finns. Sådana användare tillför inte särskilt mycket och borde åka ut för 2.02.
Citera
2014-06-16, 12:00
Medlem
Det vore idealiskt om alla dessa oneliners om etnicitet kunde plockas bort i trådar. Sen när etnicitet är känt även statistik om denna etnicitet. Det är ju själva brottet som är intressant.

Jag hoppas alla rapporterar såna inlägg så att moderatorerna kan ta bort dylika inlägg?
Citera
2014-06-16, 12:43
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Det vore idealiskt om alla dessa oneliners om etnicitet kunde plockas bort i trådar. Sen när etnicitet är känt även statistik om denna etnicitet. Det är ju själva brottet som är intressant.

Jag hoppas alla rapporterar såna inlägg så att moderatorerna kan ta bort dylika inlägg?
Vi gör så gott vi kan och städar bort oneliners när vi ser dem, och alla RP är uppskattade.
Om alla intresserade hjälps åt så går det snabbare med städningen, det finns inte alltför mycket tidsutrymme för oss moderatorer att läsa varje tråd/inlägg.

Jag vill dock påtala att etnicitet inte alltid är OT. Det finns de vill diskutera ett brott med det som en av variablerna, och det ska de få så länge det specifika brottet diskuteras och inte i generella termer om brottsstatistik, samhällsproblem eller politik. För det finns andra forumsdelar dylika diskussioner hör hemma.
Citera
2014-06-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vi gör så gott vi kan och städar bort oneliners när vi ser dem, och alla RP är uppskattade.
Om alla intresserade hjälps åt så går det snabbare med städningen, det finns inte alltför mycket tidsutrymme för oss moderatorer att läsa varje tråd/inlägg.

Jag vill dock påtala att etnicitet inte alltid är OT. Det finns de vill diskutera ett brott med det som en av variablerna, och det ska de få så länge det specifika brottet diskuteras och inte i generella termer om brottsstatistik, samhällsproblem eller politik. För det finns andra forumsdelar dylika diskussioner hör hemma.

Tack för ditt klargörande!

En fråga dock, hur ser ni vilka trådar som har rapporterade inlägg? Måste ni gå in i trådarna eller ser ni vid trådens namn att det finns inlägg rapporterade?
Citera
2014-06-16, 13:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Tack för ditt klargörande!

En fråga dock, hur ser ni vilka trådar som har rapporterade inlägg? Måste ni gå in i trådarna eller ser ni vid trådens namn att det finns inlägg rapporterade?
Rapporterna användare gjort i ABoK kan vi ABoK-moderatorer bl a se i en lista när vi vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Schneigelpoff

Att ta reda på etniciteten är ett av sätten att närma sig händelsen, att förstå varför det har hänt och vilka personer som varit inblandade. Men jag anser att 90 % av de inlägg om etniciteter som postas i ABoK-trådar tillför i stort sett ingenting till topic-diskussionen och det tynger tyvärr bara ner tråden. Stora mängder av det raderar vi när vi hinner.
Citera
2014-06-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Rapporterna användare gjort i ABoK kan vi ABoK-moderatorer bl a se i en lista när vi vill.

Att ta reda på etniciteten är ett av sätten att närma sig händelsen, att förstå varför det har hänt och vilka personer som varit inblandade. Men jag anser att 90 % av de inlägg om etniciteter som postas i ABoK-trådar tillför i stort sett ingenting till topic-diskussionen och det tynger tyvärr bara ner tråden. Stora mängder av det raderar vi när vi hinner.

Så när ni tittar i den listan kan ni se om en tråd har jättemånga rp? Fattar jag det rätt då?

Jag tänker om det är enkelt för er att hitta trådar där det finns många rp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in