• 1
  • 2
2005-08-24, 11:11
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Så var det snart dags för den mycket emotsedda kräftskivan

Vad dricker ni till de små röda djuren? Kryddat eller okryddat? Öl eller vin? Mörkt eller ljust?

Själv har jag lite svårt för kryddat brännvin så jag brukar köra på en isande Smirnoff Black men nu tänkte jag prova på ett kryddat alternativ. Någon med tips på vilken eller vilka sorter som går bra ihop med kräftor?

Med risk för att bli fullständigt kölhalad.

Detta med kräftpremiär är trams. Kräftor äter man året runt. Då menar jag inte dessa små sötvattensdjur som fiskas inåt landet, nej jag menar naturligtvis äkta vara, havskräftan, Nephrops norvegicus.

Till dessa ståtliga djur så dricks i mitt sällskap en kall och god lager, och snapsens konung: Herrgårds Akvavit. Dessa två stjäl inte alltför mycket uppmärksamhet av bordets herre, utan kompletterar kräftan på ett ypperligt sätt! Möjligtvis att det slinker ned en liten rostad brödskiva, men inget annat förekommer på bordet. Ingen aioli som dödar all smak och ingen majonnäs.
Citera
2005-08-24, 11:12
Medlem
Gammgubbens avatar
Överste-brännvin (bäst), OP, Skåne passar bra till kräftor. Öl efter egen smak.

Tips: om du gillar att krypa på alla fyra bland nässlorna i den kolsvarta augustinatten, så ska du absolut inte för-äta lite bukfyllnadsmat.
Annars - ät lite före kräftorna, typ paj. Kräftor ger inte mycket mat i sig. Ett kilo oskalade kräftor ger ca 1 hg skalade kräftstjärtar. Inte mycket mat inte...
Citera
2005-08-24, 11:15
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Så var det snart dags för den mycket emotsedda kräftskivan

Vad dricker ni till de små röda djuren? Kryddat eller okryddat? Öl eller vin? Mörkt eller ljust?

Själv har jag lite svårt för kryddat brännvin så jag brukar köra på en isande Smirnoff Black men nu tänkte jag prova på ett kryddat alternativ. Någon med tips på vilken eller vilka sorter som går bra ihop med kräftor?

Köp en flaska porsbrännvin, jag kan garantera att du kommer att tycka om den. Alla som jag introducerat porsbrännvin för har blivit "porsare". Detta gäller även fruntimmer och du vet ju hur svårt de har för kryddad sprit.

Sommar, vinter, jul eller kräfta, porsbrännvin är det självklara valet!
Citera
2005-08-31, 18:34
Medlem
Lurvelpajsarens avatar
Mjöd und pommac, även Freeway-Cola från den fina tyska butikkedjan LIDL fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2005-08-31, 20:40
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Kryddat eller inte, fjanterier. Drick tills bordsdamen kvalar in till Miss Universum och tills du själv når Einsteins smartnivå.

Kräftor är bara en god anledning till att supa skallen i bitar, vem fan tänker på kräftor i andra sammanhang?
Jaha!? Så den stackarn som får mig till bordet får inte dricka alls då?

Jag förespråkar en, eller två eller flera Nyköpings brännvin eller Skåne.
Citera
2005-08-31, 21:32
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag tycker cola är godast. Jag är inte så förtjust i öl till mat överlag faktiskt.
Citera
2005-09-01, 11:18
Medlem
FNGs avatar
till den gamla hederliga dysmakande spanska dvärgkräftan som importeras av bland andra ICA så rekommenderas en isad Olof Peter Andersson, gärna kombinerad med en likaledes kall Carlsberg Hof, som sidoprojekt kan man ta en brödskiva med tjocka skivor västerbotten på som fungerar ypperligt med just snapsen.

Till norvegicus väljer jag istället en kylskåpssval Skåne och kanske en bit kavring som följeslagare. Den gyllengula blir dock densamma: Carlsberg Hof

//FNG
Citera
2005-09-01, 12:00
Medlem
onits avatar
Pilsner är gott med kräftor
Citera
2005-09-01, 13:48
Medlem
greger45s avatar
Hallands Pilsner (nr 1400 på bolaget). Och lite tråkiga OP Anderson Aquavit (nr 42 på bolaget). Är gott till kräftor.
Citera
2005-09-01, 16:59
Medlem
embras avatar
coca cola o snaps, det är det bästa alternativet!(inte blandat dock...)
Citera
2005-09-01, 17:14
Medlem
Samhains avatar
För att uppdatera lite så blev det till förra helgens kräftor OP och ett stort antal kylda Staropramen.

Imorgon är det dags igen och då ska jag följa Evil Ed:s råd. En flaska Pors och tillhörande Staropramen är inköpta och ligger på is.
Citera
2005-09-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Jaha!? Så den stackarn som får mig till bordet får inte dricka alls då?

Jag förespråkar en, eller två eller flera Nyköpings brännvin eller Skåne.

tvivlar inte på missuniversumkvalet men einsteins nivå är mer tveksamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in