2014-06-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Till viss del kan jag hålla med. Det finns dock ingen mening med att kvotera in gnällande, halvapatiska morsgrisar till högre utbildningar innan de lärt sig vikten av självdisciplin och att odla en stark karaktär.
Även många unga män har börjat bete sig sig som feminister och gör sig själv till offer samt spelar på hur synd det är om dem för att få andra, mer livskraftiga individer att ge dem pengar utan motprestation.
Det här är en livsfarlig utveckling, som måste stävjas. Värnplikten för män bör återinföras, med stenhård disciplin, träning och exercis till utmattningsgränsen samt dagliga duschar i kallvatten för att stärka deras veka kroppar och psyken.
Alternativt måste skolan ta rollen som härdare av de illbattingar som kan observeras försöka smita undan sina plikter. Kanske skall vi återinföra tukthusen, dock såklart med mildare fysiska bestraffningar än det förekom historiskt. Dessa förläggs isolerade, långt borta från övrig bebyggelse och dit skickas då de pojkar som är i behov av att inpräntas fasthet och disciplin på grund av att deras inkompetenta curlande föräldrar misslyckats med den saken. Ju yngre desto bättre, innan de är fullständigt förstörda av ett samhälle som premierar gråt och tandagnisslan. Kanske redan i 8-9 årsåldern.

När de sedan kommer ut på arbetsmarknaden skall deras föräldrar förbjudas förse dem med annat än det mest livsnödvändiga såsom vatten, mat och husrum och i de fall samhället måste in och stötta så gäller samma restriktiva synsätt på allmosor till syltryggarna ända tills dess att de tar sig i kragen och börjar bidra till samhällsutvecklingen. Egentligen skulle de bara ha en spark i arschlet så de flyger rakt ut på gatan och en uppmaning om att inte visa sig igen förrän de bevisligen lyckats företa sig något vettigt.

Har vi vaknat på fel öra idag månne? Inget kaffe? varmvattnet slut? Vad fattas käre djupfrys?
Citera
2014-06-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
För många? haha oki? Du menar det är bra om män är outbildade?

För många, kanske de flesta, så är det ett slöseri med tid och pengar att gå på högskolan.

Citat:
har du källa på att invandrare överlag får bättre betyg än svenskar?

Nej, det har jag inte. För de får inte det. Men de får högre betyg för samma prestation som en svensk kille. Samma med tjejer, de får också högre betyg. Anonymiserar man de nationella proven och de rättas centralt så kommer betygsskillnaderna mellan tjejer och killar att minska och svenskars betygsskillnad mot invandrare att öka.

Där är något konkret man skulle kunna göra. För eller emot?

Citat:
Och oki, mycket bättre vi har en ojämställd skola alltså? Så? vilka är det som ska diskrimineras tycker du?

Ser vi på resultaten så verkar det onekligen så. För båda könen.

Citat:
jepp där äntligen kom det nått med substans. Ja det går sämre för alla överlag, men sämst för pojkar. Kanske ett tydligt tecken på att det faktiskt inte beror på feminism att skolan går dåligt som så många ideligen påstår här inne, utan kanske på helt andra faktorer som slår hårdare mot just gruppen pojkar, ex. för stora klasser, för lite lärare och hjälplärare. Pojkar som ofta mognar senare än tjejer och som har en snävare roll att bli vuxen i, behöver förmodligen mer vuxen support och nån form av auktorietet som styr dem mer. (min egen åsikt)

Nej, lärartätheten är hög i Sverige. Högre än tidigare och högre än i länder som har bättre resultat. Så det har inget med saken att göra. Skolan har mer pengar än någonsin. Det är inte där problemet finns.

Om vi skriver om det sista där så visst, skolan behöver göras om en hel del. Från grunden. Det är det jag menar när jag säger att den jämställda skolan måste bort.

Något som vore bättre för alla skulle kunna vara att man börjar skolan halvårsvis i stället för årsvis. Vad vi vet är att barn som föds i december får flest "diagnoser", medan barn som föds i januari får allra minst antal diagnoser. Forskarna säger att detta är genetiskt. Naturligtvis har forskarna fel, precis som de har fel om allting annat.
Citera
2014-06-14, 11:34
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Vad gäller högskolorna så är jag inte helt säker. Tycker bara att dagens nästa 70% kvinnor på högskolorna bara skriker ut allvarlig obalans mellan könen i framtiden, och det förvånar mig att inte fler drar i varningsklockorna kring detta.

För vem är det ett problem?
Citera
2014-06-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
För vem är det ett problem?

Om 15-20 år blir detta nästa jämställdhetskris. Män tjänar mer pengar trots att kvinnor har så mycket mer utbildning.
Citera
2014-06-14, 11:55
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Nja. Manskris brukar generellt sett vara samma sak som ekonomisk kris så på sätt och vis stämmer det. När ekonomin går nedåt så blir många män värdelösa, och på det sättet så har vi ju haft en manskris på många håll runt om i världen och mer kommer säkert. Sedan är det helt rätt att vi har ett utbildningsväsende som totalt missgynnar män och det bidrar garanterat också till en hel del problem.

Annars tror jag inte att männen har det sämre idag än tidigare. Att vi ser fler och fler män klaga på orättvisor idag beror nog snarare på ett allmänt uppvaknande eftersom Internet har ökat kunskaps- och kommunikationsmöjligheterna än att män skulle ha det värre än tidigare. Dessutom har normerna förändrats och fler män börjat inse att det här med att ställa upp för och offra sig för kvinnor inte längre riktigt ligger i tiden. På samma sätt som att kvinnorörelsen på 60-talet inte berodde på att det var kvinnornas svåraste tid utan att helt enkelt att tiden var inne för det då av olika skäl.
Citera
2014-06-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Nja. Manskris brukar generellt sett vara samma sak som ekonomisk kris så på sätt och vis stämmer det. När ekonomin går nedåt så blir många män värdelösa, och på det sättet så har vi ju haft en manskris på många håll runt om i världen och mer kommer säkert. Sedan är det helt rätt att vi har ett utbildningsväsende som totalt missgynnar män och det bidrar garanterat också till en hel del problem.

Annars tror jag inte att männen har det sämre idag än tidigare. Att vi ser fler och fler män klaga på orättvisor idag beror nog snarare på ett allmänt uppvaknande eftersom Internet har ökat kunskaps- och kommunikationsmöjligheterna än att män skulle ha det värre än tidigare. Dessutom har normerna förändrats och fler män börjat inse att det här med att ställa upp för och offra sig för kvinnor inte längre riktigt ligger i tiden. På samma sätt som att kvinnorörelsen på 60-talet inte berodde på att det var kvinnornas svåraste tid utan att helt enkelt att tiden var inne för det då av olika skäl.

Vore inte lösningen på att "män blir värdelösa vid ekonomisk kris" att män steppar in och gör sig nyttiga på flera plan än att agera plånbok i sånt fall? Män är ju faktiskt rätt väsentliga för barn ex.
Rätt väsentliga för kvinnor som partners, rätt väsentliga för varandra. Finns inget mänskligt samhälle som skulle kunna överleva utan män.

Och hur då "totalt missgynnar män" ??? menar du att skolorna slänger ut pojkar i snön? Pojkar får mycket mindre stöd än vad flickor får? Inga skolböcker, datorer, pennor, vad? (faktum är att när man mäter tid i skolor så får fortfarande pojkar betydligt mer än flickor)

Och så floskel nr 3. (ja, jag kör lite med dig nu) "Ställa upp och offra sig för kvinnor" oki? här vill jag ju gärna veta HUR män "offrar sig" för kvinnor, Är det så jättejobbigt och offer för män tjäna mer än kvinnor? ha betydligt större pensioner, inte göra lika mycket gratisarbete som barn och hem innebär? Ha mer fritid? VAR är det stora manliga offret?
Citera
2014-06-14, 12:18
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Och så floskel nr 3. (ja, jag kör lite med dig nu) "Ställa upp och offra sig för kvinnor" oki? här vill jag ju gärna veta HUR män "offrar sig" för kvinnor, Är det så jättejobbigt och offer för män tjäna mer än kvinnor? ha betydligt större pensioner, inte göra lika mycket gratisarbete som barn och hem innebär? Ha mer fritid? VAR är det stora manliga offret?

Uppoffringen är att män är tillsammans med kvinnor som är äldre än 25. Varför ska en man vara tillsammans med en kvinna på 25+, som är fet och ful, osexuell, kräver saker, otrevlig, när han kan få 18-25 åriga eskorter för inte mycket pengar?
Citera
2014-06-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Om 15-20 år blir detta nästa jämställdhetskris. Män tjänar mer pengar trots att kvinnor har så mycket mer utbildning.

Det är det du ser idag, men sorry man kan knappast bli jurist, ekonom, domare, VD, forskare etc utan just bra utbildning. Och tror knappast vi någonsin kommer få ett lönesystem som betalar en långtradarchaffis mer än en jurist.
Citera
2014-06-14, 12:25
Medlem
Citat:
Mycket prat i media om pojk- och manskris nu för tiden.
Så kan ju vara ett lämpligt ämne ta upp till diskussion på detta forum. Har vi en sådan kris? Vad beror den på? Och vad ska vi göra åt den?
Ska vi ex. börja kvotera in killar på högskolorna, fast de har lägre betyg?
Man kan börja med att sluta diskriminera etniska svenska pojkar i skolan. Då försvinner snabbt den skillnad i betyg du talar om.
Citera
2014-06-14, 12:29
Medlem
Citat:
Det är det du ser idag, men sorry man kan knappast bli jurist, ekonom, domare, VD, forskare etc utan just bra utbildning.

Jag känner personligen några VD:ar som inte har någon utbildning så som du använder ordet.

Vad gäller de andra kategorierna du tar upp här så är tre st. skattefinaniserade. Och vad gäller ekonomer så kommer det alltid att finnas finansvalpar.

Du skriver om "bra utbildning". Men högskoleutbildningen blir sämre och sämre den också just för att den måste anpassas till resultaten av den jämställda skolan. Det är ett av skälen till att högre utbildning blir och kommer att bli mindre relevant utom för vissa specifika yrken.

Citat:
Och tror knappast vi någonsin kommer få ett lönesystem som betalar en långtradarchaffis mer än en jurist.

Som det ser ut nu så jobbar regeringen för att slå ut det yrket i Sverige. Genom att ha förare från kontinenten som bor i sina bilar och äter vid gasolkäk vid bilen. Det är aktiv regeringspolitik. Därav så är det inte så bra att jämföra med det.

Vad producerar en jurist? Stämningar? Det finns ingen obegränsad mängd arbete att göra för jurister. Låt säga att något görs åt brottsligheten i Sverige. Då finns det plötsligt mycket mindre jobb för jurister och de får byta yrkeskarriär. Sen är det naturligtvis så att den kvinnliga motsvarigheten till lastbilschaffisar inte är jurister. De är vårdbiträden eller undersköterskor.
Citera
2014-06-14, 12:53
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Vore inte lösningen på att "män blir värdelösa vid ekonomisk kris" att män steppar in och gör sig nyttiga på flera plan än att agera plånbok i sånt fall? Män är ju faktiskt rätt väsentliga för barn ex.
Rätt väsentliga för kvinnor som partners, rätt väsentliga för varandra. Finns inget mänskligt samhälle som skulle kunna överleva utan män.

Och hur då "totalt missgynnar män" ??? menar du att skolorna slänger ut pojkar i snön? Pojkar får mycket mindre stöd än vad flickor får? Inga skolböcker, datorer, pennor, vad? (faktum är att när man mäter tid i skolor så får fortfarande pojkar betydligt mer än flickor)

Du menar att man ska ställa upp mer i det sociala livet om det ekonomiska knakar. Ja kanske, principiellt håller jag med. Dock är det så att värdelösa män oftast inte ens blir insläppta i sociala sammanhang. Har du som man ingenting att erbjuda i form av pengar eller någon i sammanhanget efterfrågad talang är du ofta inte önskad någonstans. Jag tror att det här är en sån sak som många kvinnor kan ha svårt för att relatera till på samma sätt.

Gällande skolan kan du gärna lyssna på Christina Hoff Sommers. Hon pratar rätt mycket om hur skolväsendet missgynnar pojkar. Det är allt från det här med att tjejer inledningsvis mognar lite tidigare och att tjejer och killar ändå går i samma årskull, samt att tjejer är mer språkligt begåvade och att läsförståelse vävts in i alla möjliga ämnet, till att pojkar som i allmänhet är energiska och tävlingsinriktade får noll stimulans i skolmiljö. Dessutom missgynnar det starkt pojkarna att nästan bara ha kvinnliga lärare (kan exempelvis nämna att en av våra lärare nästan bara gav oss romaner om tonårstjejer med psykiska problem varje gång det blev läsuppgift. Hur kul tror du att sådant är för en tonårig kille att läsa). Dessutom tror jag att betygssystemet är riggat mot pojkarna (även om jag inte kan bevisa det). Detta är bara några exempel. Finns betydligt fler och allvarligare problem med skolan som drabbar pojkarna hårt, men detta får räcka för nu.

Gällande floskel nr 3. De män som tjänar mycket pengar är ofta gifta män. Och deras pengar går ofta just till att försörja sina familjer. De män som inte gör detta är ofta betydligt mindre intresserade av att jobba ihjäl sig och deras löner är förmodligen klart lägre (säkert lägre än för kvinnorna i motsvarande situationer också).

Nu var jag visserligen inte med på den tiden, men jag har fått intrycket att män fram till bara för några decennier sedan var mer inne på att försvara sina kvinnor. Kvinnor sågs som det svagare och mest utsatta könet (en av samhällets största myter f ö). För 100 år sedan kunde männen gå ut och dö i krig för att rädda sina kvinnor. Vilken man skulle göra en sån sak idag. Att män ska hålla upp dörrar för kvinnor för att ta ett banalt exempel. Hela dejtingkulturen utstrålar som jag har förstått det detta. Att män ska hålla på att bjuda kvinnor på drinkar och mat och gud vet vad. Även detta är en rest av den gamla beskyddarkulturen (Även om jag mest ser det som en form av prostitution). Att etablissemanget har yrat om vikten av jämställdhet i årtionden men ändå behöll värnplikten för män utan att någon klagat, att juridisk abort för män fortfarande är förbjudet trots att kvinnorna haft den rätten i evigheter. Det beror på att beskyddarattityden sitter kvar hos män. Män ska inte klaga även om de helt uppenbart förfördelas av lagstiftningen. Det är en del av beskyddarattityden som fortfarande sitter djupt rotat hos en hel del (korkade) män. Hela den politiska retoriken om att man måste hjälpa alla kvinnor som har det så svårt bara skriker dessutom ut detta.

Men detta är som sagt på väg att förändras och fler män börjar inse att de inte i första hand lever för att vara kvinnorna till lags.
Citera
2014-06-14, 13:41
Medlem
antitotaliterians avatar
Jag skulle inte kalla det en kris, eftersom en kris är ett sammanbrott i ett system eller en svår process. Ingen av dessa definitioner stämmer in. I feministisk fantasi så kommer diskrimineringen och hatet mot män att leda till något gott, och därför väljer de ordet kris för att beskriva de reaktioner och bieffekter som egentligen uppstår pga diskrimineringen.

Men som vanligt i feminiserade totalitära stater är det medlen som är målet. Det är det som är det geniala med att ha en omöjlig utopi som helgar alla medel för dess förverkligande. Förverkligandet inträffar aldrig, därför att den aldrig kan bli verklighet och därför att målet hela tiden kan flyttas bortom räckhåll. Därför kan man ta i med allt hårdare tvång och diskriminering. När dessa får negativa konsekvenser så tar man till ännu hårdare metoder, och så vidare i en spiral. Det är i en sådan utveckling vi befinner oss nu i Sverige.

Samhället har alltid varit centrerat kring kvinnors instinktivt motiverade krav på män. Så även våra moderna samhällen. Kvinnors instinkter av att säkra sin trygghet, och dubbelsäkra igen och igen, har drivit fram effektiviseringar i försvar och infrastruktur. Därför behövs färre män för att upprätthålla de system som skyddar och försörjer samhället.

I tidigare skiften mot mer automatisering har män i någon mån kompenserats genom att det blivit socialt accepterat för vanliga män att ägna sig åt mer mjuka värden. Men den nya feminismen propagerar för att alla alternativ ska täppas igen. För feministerna är det viktigt att mannen inte får göra något för sin egen skull. Det gäller på livets samtliga områden.

Helt enkelt handlar feminismen idag om att män ska vara helt utlämnade till kvinnors godtycke i alla avgörande livsfrågor. Vi ser det tydligt i den svenska lagstiftningen som diskriminerar en enda grupp; män.

Ovanpå allt detta så har feministerna stöpt om dagis och skola till uppfostringsanstalter där pojkar påtvingas ett falskt medvetande. De undanhålls verktygen att förstå sin rättsliga underordning och skambeläggs när de upptäcker den ojämlikhet som feministerna lagstiftar fram.

Reaktionerna hos män på allt detta kan egentligen delas in i tre grupper:
De som underkastar sig.
De som revolterar.
De som går under.

Att vara diskriminerad, av apartheidlagar som de vi har i Sverige, är inte en kris - det är ett tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in