Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Ska man försvara Ölvestad - och jag brukar ändå argumentera för att den tacklingen också är rejält ful och värd mer än två matchers avstängning - så skedde det ju ändå under en rätt hätsk slutspelsserie både på och framförallt utanför plan med anmälningar och medialt tjafs klubbarna emellan. Just där och då när det var aktuellt så kanske en offentlig ursäkt i media inte hade varit det mest lämpliga i det psykologiska kriget, jämfört med Forsbergs tilltag mitt under serielunken utan större konkurrens klubbarna emellan.
Fast den där tacklingen skedde innan allt med anmälningar, då det var just den där tacklingen som Luleå valde att anmäla, tillsammans med ett fult överfall från Marcus Nilson (som säkert givit 7-10 matchers avstängning i dagens SHL men som blev ostraffad då) på Cam Abbott som precis kommit tillbaka från en liknande skada som Fernholm har nu, efter att Cam blivit anmäld för sin "spark" (av vem det nu var, med Djurgårdsanknytning). Ölvestad hade gott om tid på sig att be om ursäkt både efter matchen men även någon dag efteråt, då han blev anmäld samma dag som sista matchen skulle spelas.
Oavsett så kunde han ha varit sportsligt nog att komma med ursäkten efter matchserien, men det passade inte det heller. Jag tror inte heller att någon Djurgårdare hade haft överseende med Forsbergs tackling om den skett under samma matchserie, även fast Djurgårdarna headhuntade rätt rejält i flertalet matcher och fick massvis av beröm för "sitt hårda spel".
Egentligen spelar det ingen roll med ursäkter efter såna grova överfall men Forsberg visade i alla fall lite bättre karaktär och sportslighet när han gått ut och visat sin ånger i media och bett om ursäkt till Fernholm, Ölvestad gjorde inget av det vad jag kan minnas.