2014-06-14, 09:18
Medlem
Hejsan.

Har för närvarande kvar 75 000:- på mitt bolån och månadssparar 3000:- i fonder varje månad.

Amorterar väl ca 1000:- varje månad på bolånet.

Har ca: 250 000:- i fonder (varav ganska precis 75 000:- i räntesparande, som jag tänkte skicka in i bolånet) , inga av dessa pengar är öronmärkta utan har ett buffertkonto också.

Om jag betalar av lånet så tänkte jag öka månadssparet till 4000:- istället.

Så min fråga är helt enkelt ska jag tuffa på som vanligt? eller ska jag bli skuldfri? alternativt flytta över räntesparet till aktiefonder?
Senast redigerad av Travis1979 2014-06-14 kl. 09:20.
Citera
2014-06-14, 09:22
Medlem
Det enda som är intresant är vilken avkastning du har. Har du högre kostnader för ditt lån än du får avkastning så skall du givetvis betala av lånet.
Citera
2014-06-14, 09:24

Har du möjlighet att amortera bort hela lånet så tycker jag du skall göra det, jag har gjort så och aldrig någonsin ångrat mig.

Som Göran Persson sa en gång "den som är i skuld är inte fri" undrar vad han säger idag när han har skulder.
Citera
2014-06-14, 09:27
Medlem
I nuläget har jag väl en avkastning på drygt 6-7% per år men är i färd att byta från nordea till avanza för att kunna välja mer aktiva fonder.
Citera
2014-06-14, 09:29
Medlem
Sitter precis och läser det citatet i boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" därför jag frågar detta hehe.
Citera
2014-06-14, 09:33
Medlem
Isnatts avatar
Intressant, jag har inga råd att ge, men får gratulera till din lilla skuld! Nu vet jag inte vad du hade för lån från början men 75' är ju inget att ligga vaken om nätterna över

Men hade jag så lite kvar så skulle jag nog betala av lånet oavsett om jag skulle kunna få mer i avkastning av dom där 75 000:- på annat håll. Dels för att det är skönt att vara skuldfri och som du skriver då kunna öka sparandet istället för att lägga pengar på räntor/amortering, och när räntan går upp så är det skönt att ha betalat av skulden.
Citera
2014-06-14, 10:03
Medlem
Goto10s avatar
Tycker gott att du kan amortera av de där 75 kkr. Så slipper du tänka på det mer. Lägg den där 1000-lappen + räntekostnaden i fond-/aktiesparandet istället.
Låter som att du har en bra tid framför dig
Citera
2014-06-14, 16:44
Medlem
klinger75s avatar
Om du nu kan få 5-7 % avkastning på ditt kapital är det ju bättre att ha pengarna i fonder eller aktier,
Citera
2014-06-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Om du nu kan få 5-7 % avkastning på ditt kapital är det ju bättre att ha pengarna i fonder eller aktier,

Just nu ja. Men det finns ju inget som garanterar en sån avkastning år efter år (möjligtvis över en 20års period) . Hade det varit så enkelt hade ju alla lånat pengar och stoppat in i fonder nu när räntan är låg
Senast redigerad av Travis1979 2014-06-14 kl. 18:51.
Citera
2014-06-14, 18:47
Medlem
brutalares avatar
Jag hade amorterat. Har du ändå amorterat bort nästan hela lånet så tycker jag du kan ta resten också och känna dig skuldfri. Det hade jag gjort.
Citera
2014-06-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travis1979
Just nu ja. Men det finns ju inget som garanterar en sån avkastning år efter år (möjligtvis över en 20års period) . Hade det varit så enkelt hade ju alla lånat pengar och stoppat in i fonder nu när räntan är låg
Så länge du får garanterat bättre avkastning nån annanstans är det ju bättre att låta bli att amortera. Finns exempelvis många fasta sparkonton hos nischbanker som, med insättningsgaranti, ger dig högre sparränta än vad du har i boränta. Men om du inte har garanterad avkastning, och inte känner för att chansa - amortera.
Citera
2014-06-15, 10:11
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travis1979
Hejsan.

Har för närvarande kvar 75 000:- på mitt bolån och månadssparar 3000:- i fonder varje månad.

Amorterar väl ca 1000:- varje månad på bolånet.

Har ca: 250 000:- i fonder (varav ganska precis 75 000:- i räntesparande, som jag tänkte skicka in i bolånet) , inga av dessa pengar är öronmärkta utan har ett buffertkonto också.

Om jag betalar av lånet så tänkte jag öka månadssparet till 4000:- istället.

Så min fråga är helt enkelt ska jag tuffa på som vanligt? eller ska jag bli skuldfri? alternativt flytta över räntesparet till aktiefonder?

Gör det som du tycker känns bäst! Tycker du det är principiellt viktigt att vara skuldfri ska du absolut prioritera det. Rent ekonomiskt är det dock bättre att fortsätta satsa på ditt fondsparande. Kanske kan du hitta en bra kompromiss? Bolåneräntorna kommer åtminstone vara låga i 2-3år till så kanske en plan för att amortera ner bolånet till noll under denna tid är något för dig? Lägg in en mindre klumpsumma på bolånet från räntefonderna och sen öka amorteringarna så att bolånet är bort om två år tex. Så hade nog jag gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in