2014-06-13, 22:11
Medlem
Har fått reda på att en person i min närhet har skulder hos kronofogden, samt att denna person även varit inblandad i ett flertal rättsfall. Vad dessa rättsfall handlar om har jag ingen aning om, men vill ta reda på mer, då det kan komma att påverka mig direkt längre fram.

Jag har personens personnummer och övrig grundläggande information, så hur går jag tillväga?

Vad kan jag få reda på via Skatteverket?

Hur kan jag beställa ut ev. domar via rätten utan att veta mer än att personen varit inblandad i rättegångar som troligen handlat om denna person? Jag vet alltså inte ens var någonstans ev. dom avkunnats.

Finns det fler ställen jag kan vända mig till för att ta reda på mer info?

Tacksam för svar!
Citera
2014-06-13, 22:20
Medlem
Lexbase?
Citera
2014-06-13, 22:29
Medlem
miikoss avatar
Skatteverket kan ge information om folkbokföringsadress, inkomstuppgifter, om en person är godkänd för F-skatt (tidigare kallat F-skattedel, om momsregistrerings finns.

Lantmäteriet kan berätta om fastighetsinnehav.

Kronofogdemyndigheten lämnar information om Skuldsaldo, samt beslut om betalningsföreläggande. Skuldsanering.

Bolagsverket ger information om kända bolagsengagemang.

Plus alla andra myndigheter. Om inte sekretess finns, så lämnas uppgifterna ut.

Vet inte riktigt hur det fungerar med domstolarna, om domstolsverket kan får uppgifterna centralt. Annars så får man kontakta samtliga tingsrätter, plus hovrätt samt högsta domstol, om det nu gäller de allmänna domstolarna, och inte allmän förvaltningsdomstol.

Avgifter får tas ut,( gissar nu att det heter avgiftsförordningen.)
Citera
2014-06-14, 09:33
Medlem
Du får kontakta samtliga tingsrätten för information. du mailar samtliga och ber att få dom. Där står oftast kort beskrivning av gärningen och hur rättten resonerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in