2014-06-13, 19:21
Medlem
flunitras avatar
Hej, står inför ett litet problem. Har en text som jag kommit över som jag vill dektryptera med kleopatra.
Har suttit och kollat på youtube och surfat runt hur man ska göra men lyckas ändå inte. Kan någon förklara lite snabbt vad mailadresserna är till och skall man kopiera den krypterade texten till en .GPG fil och sen dekryptera i Kleopatra? Isåfall hur?

MVH
flunitra
Citera
2014-06-13, 22:14
Medlem
key33s avatar
För att du ska kunna dekryptera ett meddelande som är krypterat med gpg, så måste din publika nyckel användas när krypteringen sker.

Om du skulle vilja skriva ett krypterat meddelande till mig så behöver du min publika nyckel:

..meddelandet under är krypterat med nyckeln över:

Då måste jag använda min privata nyckel för att dekryptera meddelandet, ingen annan kan göra det.

http://www.gpg4win.org/documentation.html
Citera
2014-06-13, 22:31
Medlem
m0nkees avatar
Det är lite det som är själva grejen med kryptering, att ingen annan ska kunna läsa vad som
skrivits än den som meddelandet var ämnat för.

Har meddelandet krypterats till dig så ska du kopiera hela texten inklusive begin och end-raderna, sedan högerklicka på kleopatraikonen i aktivitetsfältet (om du har windows) och sedan välja "Clipboard"->"Decrypt". Då kommer kleopatra att fråga efter ditt lösenord.

Skriv in lösenordet och sedan avkrypteras meddelandet. Då öppnar du notepad och trycker ctrl+v. Meddelandet ligger kopierat automatiskt.

Jag utelämnade det som redan så snyggt uppvisats av key33.
Citera
2014-06-25, 15:15
Medlem
flunitras avatar
Tackar! så nu står jag inför nästa dilemma, hur jag använder den publika nyckeln. Hur använder jag den till att skriva ett krypterat meddelande?
Citera
2014-06-26, 11:51
Medlem
key33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flunitra
Tackar! så nu står jag inför nästa dilemma, hur jag använder den publika nyckeln. Hur använder jag den till att skriva ett krypterat meddelande?

Det finns massor med information om hur du gör, har du ens försökt att söka själv?

http://www.deepdotweb.com/2013/11/11...newbs-gpg4win/
http://en.wikipedia.org/wiki/User:Ti...g4win_tutorial
Citera
2014-06-27, 16:08
Medlem
flunitras avatar
Faktiskt. Känns lite pinsamt nu dock att det t.o.m fanns på wiki. Tackar för länkarna Key33.
Citera
2014-07-25, 13:26
Medlem
noonis avatar
Har letat runt lite på google men inte hittat något vettigt svar. Jag får problem när när försöker importera ett certifikat från SR, det fungerar med alla andra förutom med just den här vendorn.

När jag försöker kopiera från clipboard står det bara

Detailed results of importing Clipboard:
Total number processed: 1
Imported: 0
Unchanged: 1

Kan det vara fel på hans PGP-Nyckel? Eller är det jag som gör fel?

Frid
Citera
2014-12-04, 12:22
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Hur är det med Kleopatra och svenska å,ä,ö? Klarar den det? Onlinesajter klarar det inte.
Citera
2015-02-23, 13:09
Avstängd
Hackebeilchens avatar
En annan sak med Kleopatra. Är det vanligt att den krånglar på windowsmaskiner? Jag ser i aktivitetshanteraren att den är igång plus program som hör ihop med den även när den ser ut att vara avstängd. Ska det vara så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in