2014-06-13, 18:37
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Jag köpte en ny dator från overclockers i onsdags.
Windows 7 på en ssd disk så datorn startade snabbt.
Nu, två dagar senare tar den 50 sekunder innan bootmenyn visas, men efter det så går det undan att ladda windows.
Skärmen hinner försättas i viloläge under denna tiden.
Så jag undrar om det är någon som vet vad detta beror på och var jag ska börja leta.
Jag gick in i autostart så att inga "onödiga" program körs igång.
Jag har virus sökt med olika program.
Tips, någon ?

Tack på förhand.

(intel core i5-4460, 120gb SSD, windows 7 home preminum).
Citera
2014-06-13, 18:50
Medlem
TheHmms avatar
Den letar efter någonting när den bootar.

Kolla i Bios vad den stannar och letar efter, typ "halt on" eller boot disk
Citera
2014-06-13, 19:16
Medlem
1FFs avatar
Fr.o.m post # 15 blir det intressant för dig - http://www.sweclockers.com/forum/6-l...ows-7-med-ssd/
Citera
2014-06-13, 19:35
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Ojdå, verkar vara många som har problem.
Jag tackar för länken.
En dum fråga, hur kollar jag i bios ?
Citera
2014-06-13, 19:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warren-chezwick
Jag tackar för länken.

Det ger sig när du väl är inne och om det inte gör det så kolla i moderkorts manualen som om du inte har en egen finns på nätet .
Senast redigerad av 1FF 2014-06-13 kl. 19:56.
Citera
2014-06-13, 19:47
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warren-chezwick
Jag tackar för länken.

Precis när du startar datorn ska du trycka nån särskild knapp. Brukar vara F1, F2, F3 eller delete eller nåt sånt. Det står oftast vilken knapp du ska trycka ganska direkt när du startar datorn.
Citera
2014-06-14, 10:15
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Fr.o.m post # 15 blir det intressant för dig - http://www.sweclockers.com/forum/6-l...ows-7-med-ssd/

Jag läste igenom det här och laddade hem Windows sdk configuration tool som tydligen ska hjälpa, sen ryckte jag ut alla mina externa hårddiskar. (Jag har några stycken, jag blev lite nojig när datorn började brinna för några år sedan och jag då förlorade allt.)
Men jag kan inte förklara det, men nu startar den lika snabbt som jag köpte den.
Tack för länkarna, tipsen och råden.
Citera
2014-06-14, 15:58
Medlem
Var det inte dina externa diskar då?

USB prylar, USB kablar, möss, tangentbord, kringutrustning osv eller porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka det här och andra mycket allvarligare fel tills de kopplas ur.

Du borde ändå gå in i bios och lära dig att välja rätt disk. Det kan snabba upp starten ännu mer. I närheten av den vanliga boot listan ska det finnas en hårddisk meny där alla USB också dyker upp.

Tex om du har 2 st USB diskar, 1 USB minne, 1 intern disk kopplade så ska alla 4 dyka upp tillsammans med konstiga modell/serie namn som man bruka känna igen från klisterlappar och butikers kvitton på det man köpte. Råkar du koppla 2 st DVD läsare så bruka dom också dyka upp i den listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in