2014-06-13, 17:30
Medlem
Virre217s avatar
Hej, det är så här att jag har fått utlandstjänst och tänkte därför hyra ut min bostadsrätt under tiden som ju är betydligt enklare numera, men då jag har lite dålig koll på Stockholms bostadsmarknad så vet jag inte vad som är skälig hyra?

Jag antar dessutom att det finns regler att man inte kan ta ut hur mycket som helst också som man måste förhålla sig till? Jag har prövat att kontakta Hyresnämnden, Statens bostadsnämnd etc och Googlat utan något riktigt vettigt svar hur man bäst tar reda på det, så har någon gjort liknande och vet hur det görs?
Citera
2014-06-13, 18:18
Medlem
Brutes avatar
Kolla din internetanslutning på sökdatorn.
Vid sök med "skälig hyra för bostadsrätt" så dräller det av svar och guider.

Vad menar du med att det numera är enklare att hyra ut BR i andra hand?

//Brute
Citera
2014-06-13, 19:57
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Kolla din internetanslutning på sökdatorn.
Vid sök med "skälig hyra för bostadsrätt" så dräller det av svar och guider.

Vad menar du med att det numera är enklare att hyra ut BR i andra hand?

//Brute

Reglerna har nyligen ändrats

http://www.bostadsratterna.se/allt-o...handsuthyrning

Detta är ju en hint om vad som är maximalt laglig hyra, men säger ju inte riktigt vad som är rekommenderat.

Citat:
Tidigare har andrahandshyran fått sättas utifrån vad andra hyresrätter kostar på orten. I framtiden behöver uthyraren som vill ta ut maximal hyra ta reda på sin lägenhets marknadsvärde och normal avkastningsränta. Vad innebär då detta? Avkastningsräntan beräknas utifrån Riksbankens referensränta, för närvarande 1,5 procent, och på denna läggs ett par procent. I nuläget skulle det ge en sammanlagd ränta på 3,5-4 procent. Ovanpå detta kan uthyraren lägga månadsavgiften.
Citera
2014-06-13, 20:38
Medlem
Brutes avatar
Ja, i början av 2013 ändrade man regler för hur man skall räkna fram vad som är skäligt att ta i hyra vid andrahandsuthyrning av BR.

Men vad menar du som nu nyligen ändrats för att det skall vara enklare att hyra ut BR i andra hand?

//Brute
Citera
2014-06-14, 00:39
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, i början av 2013 ändrade man regler för hur man skall räkna fram vad som är skäligt att ta i hyra vid andrahandsuthyrning av BR.

Men vad menar du som nu nyligen ändrats för att det skall vara enklare att hyra ut BR i andra hand?

//Brute

Citat:
Tidigare har det krävts att bostadsrättshavaren i likhet med hyresgästen ska ha beaktansvärda skäl för upplåtelsen. Denna skrivning har nu ändrats till att bostadsrättshavaren endast måste uppvisa skäl för uthyrningen
http://www.fastighetsagarna.se/aktue...t-i-andra-hand
Citera
2014-06-14, 04:50
Håller med om att det finns gott om svar om man söker, inte minst just i bostadsdelen av FB, men om man nu ska ge ett rakt svar på frågan så ska man kunna ta ut 4% av marknadsvärdet plus avgift och eventuella andra saker som ingår i hyran (el, internet, möbler).
Citera
2014-06-14, 11:01
Medlem
Jag skulle ta ut kostnaden för avgift + räntekostnaden på 100% belåning av dagens marknadsvärde.
Citera
2014-06-14, 11:08
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jag skulle ta ut kostnaden för avgift + räntekostnaden på 100% belåning av dagens marknadsvärde.

Tack för det, då återstår bara frågan för mig hur man tar reda på nuvarande marknadsvärde då det var ett antal år sedan jag köpte bostadsrätten?
Citera
2014-06-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Tack för det, då återstår bara frågan för mig hur man tar reda på nuvarande marknadsvärde då det var ett antal år sedan jag köpte bostadsrätten?

Kolla på hemnet vad liknade lägenheter som din går för i samma område då får man ett litet hum iallafall.
Citera
2014-07-31, 13:42
Medlem
Bumpar denna tråd med en fråga.

Om jag förstår det hela rätt kan du ta ut kapitalkostnad(4%?)+faktiska kostnader(el,försäkring, avgift tex) samt lägga på för möbelslitage om du hur ut den möblerad(10-15% har hyresnämnden godkänt förr)

Hur räknar du ut detta, med % för slitage menar jag.
Får jag lägga på ex 10% på kapitalkostnaden endast eller på både kapitalkostnaden och faktiska kostnader?

Tack på förhand. // Rallarkalle
Citera
2014-07-31, 13:46
Medlem
Pershagen76s avatar
Om du valjer att bara hyra ut den (long term) till foretag eller internationellainstutioner sa kan du ta ut i stort sett vad du vill sa lange det ligger inom "marknadspris" dom kommer aldrig att braka om det sa lange dom ar ok med priset fran borjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in