2014-06-13, 14:01
Bannlyst
I min sopkorg som står i badrummet minns jag att jag slängde en äppelskrutt, sen låg den där ett par dagar. Sen märker jag att det börjar komma blomflugor ur papperskorgen.. var fan kommer dem ifrån? skapas dem i äppelskrutten eller hur kommer de till?

Förklara nu

Problemet med mig är att jag får dåligt samvete av att slå ihjäl små oskyldiga djur
Senast redigerad av ABESEDE 2014-06-13 kl. 14:03.
Citera
2014-06-13, 14:05
Medlem
claws avatar
äpplet hade säkert en massa ägg på sig som kläcktes hemma hos dig,
är betydligt mer vanligt när man köper ekologisk frukt etc, lätt värt i mina ögon iaf.
Citera
2014-06-13, 14:20
Medlem
Elementarts avatar
Bananflugor är så små att man sällan upptäcker att en enstaka fluga flyger förbi, lockad av doften av en övermogen frukt. Flugan lägger sina ägg och försvinner sedan igen. Man kan naturligtvis också ha fått med sig flugäggen på sin nyinköpta frukt. Det går inte att se någonting, såvida man inte använder ett mikroskop, men ett par dagar senare surrar det av bananflugor.

Källa: http://illvet.se/fraga-oss/varifran-kommer-bananflugor

Och om du vill bli av med blomflugorna så kan du blanda två deciliter vinäger, en deciliter honung (eller socker) och några droppar diskmedel i ett glas och låta det stå ett par dagar.
Citera
2014-06-13, 15:04
Bannlyst
Hur blir det då om man ätit av frukten?
Citera
2014-06-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Försök sova med stängd mun. Annars finns det stor risk att flugorna flyger in och ännu en större risk att befintliga flugor som kläcks i din mage flyger ut och förökar sig.

Men seriöst, så finns det små djur överallt. Trodde du att du bodde ensam? nej nej, det kryllar av små ryggradslösa djur som flyger omkring i luften, knatar om kring på ditt golv, spinner nät i taket, gosar sig bland din tvätt och har orgier under dina golvlister. Finns i varande hus I världen. Klart de blir fler ifall man lägger fram mat åt dem.
Citera
2014-06-14, 13:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Då du, då blir det som i den här scenen ur Den gröna milen.

Citera
2014-06-16, 22:13
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
och Alliansen säger att svensk undervisning fortfarande håller världsklass... Jo tjena

Jag tror inte det finns nån bra pedagogisk metod för just flugor men jag tycker också bananflugorna eller fruktflugorna verkar obildade. Blomflugor är väl en helt annan familj med andra förutsättningar för bildning. Svårt att komma med nån uttömmande förklaring annat än att bioavfallskärlet bör tömmas. Naturens mysterier...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in