2014-06-13, 13:58
Medlem
Citat:
En sjuksköterska i Småland skulle ta ut en ögonprotes för rengöring, men tog fel och försökte i stället med det friska ögat. Patientens syn skadades och händelsen har anmälts till Socialstyrelsen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sju...e-suga-ut-oga/
Citera
2014-06-13, 14:11
Medlem
Gosainackens avatar
Ge dumskallen sparken, fyfan!
Citera
2014-06-13, 15:17
Medlem
Bara jag som tyckte bildtexten var rolig?

"Ögonprotesen visade sig vara ett friskt öga. Det är inte protesen på bilden."
Citera
2014-06-17, 21:59
Medlem
Diabeteskomas avatar
Blir ju lätt fel om man inte vet vems höger och vänster man snackar om...
Citera
2014-06-18, 01:03
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabeteskoma
Blir ju lätt fel om man inte vet vems höger och vänster man snackar om...

Inom medicinen är det ALLTID patientens höger och vänster, dexter resp. sinister, som gäller.
Citera
2014-06-19, 15:17
Medlem
Josef Fritzls avatar
Om nu inte patienten var nedsövd så undrar jag varför han inte reagerade vid det första försöket, för enligt artikeln hann sköterskan prova både en och två gånger innan felet uppdagades..
Citera
2014-06-19, 15:27
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Jävla klåpare, patienten borde få ett skadestånd. Patienten hade väl fullt upp med att hantera sköterskans påflugna närgångenhet i stort och blev därför paralyserad, lyckades därför inte omedelbart uttrycka sitt missnöje över fel utsugning...
Citera
2014-06-19, 20:27
Medlem
Diabeteskomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Inom medicinen är det ALLTID patientens höger och vänster, dexter resp. sinister, som gäller.
Nu är jag ju mycket medveten om det men om du läser texten så ser du att sssk i fråga, frågade pat vilket öga det gällde. Något som bäddar för missförstånd.
Citera
2014-06-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diabeteskoma
Nu är jag ju mycket medveten om det men om du läser texten så ser du att sssk i fråga, frågade pat vilket öga det gällde. Något som bäddar för missförstånd.

Kanske patienten var hemskt gammal eller förståndshandikappad, jag förstår annars inte hur det gått till. Ok, om nu patienten sagt fel öga eller det missuppfattats, så borde hen för fan skrikit högt när sugen fördes till det friska ögat???!Jag menar, herregud, vem accapterar att det sliter och drar i det riktiga ögat två gånger???
Citera
2014-06-21, 11:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kanske patienten var hemskt gammal eller förståndshandikappad, jag förstår annars inte hur det gått till. Ok, om nu patienten sagt fel öga eller det missuppfattats, så borde hen för fan skrikit högt när sugen fördes till det friska ögat???!Jag menar, herregud, vem accapterar att det sliter och drar i det riktiga ögat två gånger???

EN Inkvoterad inhyrt vårdbiträde utan språkkunskaper kanske ?
Citera
2014-06-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
EN Inkvoterad inhyrt vårdbiträde utan språkkunskaper kanske ?

Ytterst tveksam till att en person som har så pass dåliga språkkunskaper att den inte ens skulle uppfatta om patienten försöker visa att det är fel. Tror att det måste gått till på ett annat sätt.

Oavsett så är det otroligt klantigt gjort
Citera
2014-06-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef Fritzl
Om nu inte patienten var nedsövd så undrar jag varför han inte reagerade vid det första försöket, för enligt artikeln hann sköterskan prova både en och två gånger innan felet uppdagades..

Förmodligen reagerade han men sköterskan trodde att det var en normal reaktion. Tänk på att protesen kan sitta så hårt att det gör ont och patienten säger Aj när man försöker ta ut den? Rent tur att sköterskan upptäckte felet innan hela friska ögat sugs ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in