Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-13, 13:30
Medlem
Tjena,

Jag hade tänkt att köpa ett 30l-fat på Systembolaget för att ha med mig på Bråvalla. Dock så har jag ingen aning om hur man hanterar ett sådant här fat.

Vad behöver man?
Hur tappar man ölen?
Räcker det med en handpump?
Hur länge håller sig fatet?
Citera
2014-06-13, 14:32
Medlem
Låter sanslöst opraktiskt.
Det behövs väl en tappanläggning med kolsyretub?

Sniklösningen är ju 5-litersfat av den tyska modellen (Party-fass). Iom att den inte är trycksatt är det ju begränsad hållbarhet på den.
Citera
2014-06-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Låter sanslöst opraktiskt.
Det behövs väl en tappanläggning med kolsyretub?

Sniklösningen är ju 5-litersfat av den tyska modellen (Party-fass). Iom att den inte är trycksatt är det ju begränsad hållbarhet på den.
Nejdå, det låter kul och unikt.

Jag vet inte riktigt vad som behövs, därför jag frågar. Kan man använda en vanlig handpump. Behövs verkligen kolsyretub?
Citera
2014-06-13, 17:07
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2014-06-13, 17:13
Medlem
MrBulldoggs avatar
När jag bodde i USA var det väldigt smidigt att köpa en femliters "party keg" med inbyggd kolsyrepatron och enkel tappanordning. Höll ölen fräsch i veckor vid kylskåpsförvaring. Kostade $14 för Heineken om jag minns rätt så inte direkt billigt, men som sagt väldigt smidigt att ha när man t.ex. grillar. Lite OT men jag saknar dessa här i svedala. Nån som vet varför dessa lyser med sin frånvaro här??

(bild på Heinekens keg)
Citera
2014-06-13, 17:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
När jag bodde i USA var det väldigt smidigt att köpa en femliters "party keg" med inbyggd kolsyrepatron och enkel tappanordning. Höll ölen fräsch i veckor vid kylskåpsförvaring. Kostade $14 för Heineken om jag minns rätt så inte direkt billigt, men som sagt väldigt smidigt att ha när man t.ex. grillar. Lite OT men jag saknar dessa här i svedala. Nån som vet varför dessa lyser med sin frånvaro här??

(bild på Heinekens keg)
Ett 24-pack 0,33cl är ju 8 liter, 5l blir ju typ 15burkar. 14 dollar för det är väl inte dyrt?
Citera
2014-06-13, 17:36
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ett 24-pack 0,33cl är ju 8 liter, 5l blir ju typ 15burkar. 14 dollar för det är väl inte dyrt?

Allt är relativt min vän... Håller man sig till slask som bud eller coors kan man få ett 30-pack burkar för samma pengar. Eller kunde iaf -- nu var det 6 år sedan jag flyttade tillbaka så det har säkert gått upp lite. Kommer ihåg att ett lokalt bryggeri gjorde en god hefeweizen som kostade 10 dollar för en låda flaskor (33or). Mmm goda tider
Citera
2014-06-13, 19:32
Medlem
Som sagt, så gäller detta ett fat på 30liter.

Ingen som vet hur man ska underhålla en sådan?
Citera
2014-06-13, 21:32
Medlem
Mjo, kolsyretub och tappkran. Men jag vet inte hur kopplingen ser ut eller funkar på dom där, behövs ju anslutas slang för kolsyra in-öl ut. Utan kolsyretryck så ersätts ölen med vanlig luft och kommer oxideras, funkar nåt dygn säkert men blir snabbt avslaget och sämre smak.
Det skulle räcka med en soda-stream tub men man måste ha regulator och adapter, enkel tapp i plast och lite slang går att få för en hundring. Men vetifan hur kopplingen är på dom som sagt.
Citera
2014-06-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajzore
Ingen som vet?
Kolsyretub, Regulator, tappslang.

Köp 5 liters.
Citera
2014-06-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Kolsyretub, Regulator, tappslang.

Köp 5 liters.
Jo.
Ta en tur ner till Tyskland och titta in på en Getränkemarkt (ej Calle eller dyl.) så har du ett fint utbud av 5l partyfat. Om det är Bråvalla-festivalen lär du ju inte få ta in ditt fat utan ha det på campingen.
Citera
2014-10-10, 14:21
Medlem
Tjena Brajzore!

Självklart kan man tappa öl med handpump! Det behövs ingen extra kolsyra. Det som finns naturligt i ölet räcker, så länge det inte handlar om blasköl från brittiska öarna. Med pumpen skapar du ett tryck som gör att ölet kan tappas ur kranen. Jag har även gjort det med femtiolitersfat och det funkar perfekt. Ställ gärna fatet riktigt kallt (2-5 plusgrader) ett par dagar före tappningen så skapas ännu mer naturlig kolsyra i ölet, men det är inte ett måste. Handpump kan du köpa i Sverige för runt tusenlappen, men jag köper både fatölet och allt tillbehör hos Fehmarn Krone i Tyskland. De ger dig även rätt fatkopplingar för en ringa avgift. Är bara att rekommendera. Det är bara att sätta partypumpen direkt på fatet och börja tappa. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in