Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-06-13, 19:07
  #25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
Religiositet motverkar självmordsbeteende, det är sant!

När en person begår självmord är den alltid antingen icke religiös eller förblindad. Kanske både och.

Som religös tror man alltid på återfödelsen. Därför är det så att om en religiös tar självmord så vet personen att den kommer att återfödas igen. Och eftersom den religiösa inte e vid metvetande under "vilan" så lever den ett evivgt liv i en process av återfödelser. Även om det tar 100-miljarder år mellan varje återfödelse så ter det sig som evigt liv.

Alla som studerar minsta lilla biologi vet hur grym naturen och världen är.
Återföds man så är risken mycket stor att man återföds som ett djur.... och vi vet ju alla hu illa djuren far i världen. Vi mänskor är vanvettigt grymma mot djuren. Vi dödar, slaktar, misshandlar och plågar dom. Vi vet inte heller hur livet ser ut på andra planeter för chansen e ju minimal att vi återföds på jorden igen. Kanske är lidande 100 ggr värre på andra platser i multiversum?

Det ologiska me att ta självmord är att ni i princip skänker bort ett "lyckligt" liv. Det är ju så att ert nästa liv blir med stor sannolikhet mycke olyckligare. Smärta kommer upplevas i erat nästa liv. Varför skänka bort en så värdefull lycka ni har i detta liv? Egenteligen spelar det heller noll roll hu ert nästa liv blir för i en oändlig process av nya liv så är just erat liv nu något att taga vara på.

Hur dåligt ni än mår, tänk religiöst, tänk att ni kommer att återfödas och tänk att era nästkommande liv kommer att bli mer smärt fyllda än de ni har idag.

Religiositet är nyttigt för att bekämpa självmordsbeteende. Snälla begå inte självmord.

Ateisttäta länder som Sverige, Finland Litauen och Ryssland (länder med bland dom högsta självmordfrekvenserna i världen) måste inse allvaret i att fler och fler begår självmord på grund av ateism..

Att som ateist tro på att man är död i all evighet efter det här livet lockar bara att döden kommer att bli harmonisk och att alla bekymmer försvinner för alltid. Med en längtan efter att aldrig mer vara medveten uppkommer en vilja att dö och speciellt för personer som har haft ett tufft liv i våra mått mätt.

Frågeställningar:

1. Stämmer det att religiösa mer sällan tar livet av sig än icke religiösa?
2. Kan ovanstående vara en av orsakerna till varför?

Det är omöjligt att veta. Jag tror ickereligiösa är öppnare med sina känslor.
En religiös har sin grupp och familj att tänka på. Skammen och skräcken för den autokratiska himmelsdiktatorn gör sitt.
Många självmord som drabbat strikt religiösa familjer i USA döljs på grund av skam och rädsla för vad andra ska tycka.
En ateist är nog helt enkelt mindre rädd för straff i efterlivet för att man flyr ett liv man inte orkar med än en indoktrinerad abrahamist skulle vara.
Det är åtminstone min uppfattning.
Citera
2014-06-13, 19:22
  #26
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är omöjligt att veta. Jag tror ickereligiösa är öppnare med sina känslor.
En religiös har sin grupp och familj att tänka på. Skammen och skräcken för den autokratiska himmelsdiktatorn gör sitt.
Många självmord som drabbat strikt religiösa familjer i USA döljs på grund av skam och rädsla för vad andra ska tycka.
En ateist är nog helt enkelt mindre rädd för straff i efterlivet för att man flyr ett liv man inte orkar med än en indoktrinerad abrahamist skulle vara.
Det är åtminstone min uppfattning.
Tror också att existentiellt färgad förtvivelse drabbar i första hand teister, i andra hand ateister, då ateister just inte har en överlydande predator att jämka med. Varken i det fysiska eller i det inre.. som går mer på djupet hos dem vilka ägnar så enorm tid åt grubblande med just sällan får de svar de skulle önska sig.. med ljuset ständigt närvarande och all denna snällhet som så uppenbart går emot livets premisser (man ser genom rosafärgat glas.. och då framstår andra/ateister i detta fallet, som så mycket elakare..) och därigenom kan enbart den saken att inte ens få hjälpen från sin troskälla, att lysa klart, helst dagligen... menar jag.. tendera att förtvivlan snarare kan bära med sig ökad risk för känslan att vara övergiven.

Säger inte att det har, men inte helt otroligt att tron på en hjälpare.. är en rot till problemet och utgör orsaken till tvivlen. Många är faktiskt otroligt troende, vad som rör sig i deras inre, kan man enbart gissa men idealismen torde vara där från morgon till afton vilka så kalrt ej rimmar med tillvarofaktorerna. Då människan SJÄLV ansvarar för sin existens. Ännu.



inte minst, eftersom det är så kollektivt befäst, sedan så otroligt länge.. och legio, att förhålla sig med starkare idealiserad romantism - denna idealisering tynger inte ateister.

Därför.. klarar ateister av att hantera trängda situationer med mer konkret problemlösning, än vad en djupt gudstroende skulle.. och då behöver man inte nämna vad och hur de blint troende löser de känslomässiga problemen, som alltid dyker upp - det är liksom inte så att inte varje individ på olika sätt upplever att livet inte går på räls i spikrag väg utmed vad som kan läsas i diverse böcker ...


För mig r det klockrent att gudsteseerna på jorden trasslat onödigt till det, för alltför många. Många dras ofrivilligt in i behovet att uppfylla profetior.


Se bl.a självmordsbombare för att ta en extrem.. tankestoffet i en sådan skalle är inte särskilt långt ifrån den som inte drar på sig bältet.. det är tunna hinnor mllan "gudskärleken" och sveken. Oavsett religionspaket.
__________________
Senast redigerad av BlackJewel 2014-06-13 kl. 19:26.
Citera
2014-06-13, 19:24
  #27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cestjuste
Jag gillar inte religioner, men självmordsbombarna har ingen kunskap om sin egen religion. Jag tror att det är förvirrade unga män och kvinnor som faktiskt inte har någon lust att leva. Sen använder de "religion" för att rättfärdiga sitt självmord. De vill liksom inte inse att det de känner inte beror på "orättvisa" i världen utan egentligen handlar om något annat. De kan inte förstå att deras självmordstankar inte har ett syfte, utan att det egentligen bara handlar om att de själva mår väldigt dåligt.
Du har fått det där helt fel.

Det är religiösa grupperingar som aktivt söker upp dessa människor och försöker övertala dem till dessa handlingar. Det är människor som ofta står inför en traumatiserad framtid till mötes efter att ha t.ex förlorat stora delar av sin familj och erbjuds typ $50.000 så deras barn/syskon kan skaffa sig en utbildning och ges en framtid.

För dem handlar det oftast om att offra sig för andra, men för grupperingen bakom, religion, hat och politik.
Citera
2017-11-26, 06:35
  #28
Medlem
skippers avatar
Med de sista årens stora uppgång för självmordsbombare - kan vi revidera denna syn på att religösa tenderar begå självmord mer sällan än icke-troende?

I den begränsade mängd media jag konsumerar finner jag att alla självmord jag läser om är självmordsbombare.
Citera
2017-11-26, 07:04
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Med de sista årens stora uppgång för självmordsbombare - kan vi revidera denna syn på att religösa tenderar begå självmord mer sällan än icke-troende?

I den begränsade mängd media jag konsumerar finner jag att alla självmord jag läser om är självmordsbombare.
Vore inte särskilt smart att skriva om vanliga självmord heller då det är triggers för självmordsbenägna.
Citera
2017-11-26, 07:24
  #30
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Vore inte särskilt smart att skriva om vanliga självmord heller då det är triggers för självmordsbenägna.

Ja, jag vet, dagspressen, SL och polisen har en deal kring detta. Även om SL brukar släppa "olyckshändelse" oftare idag än som förr då det hette "tekniskt fel".

Frågan handlar mest om när man ser på det globalt, är det fortfarande så att människor med religös övertygelse är mindre självmordsbenägna?
Citera
2017-11-26, 07:34
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ja, jag vet, dagspressen, SL och polisen har en deal kring detta. Även om SL brukar släppa "olyckshändelse" oftare idag än som förr då det hette "tekniskt fel".

Frågan handlar mest om när man ser på det globalt, är det fortfarande så att människor med religös övertygelse är mindre självmordsbenägna?
Troligtvis inte eftersom religiösa står för större delen av världsbefolkningen.

Jag tror att det är en sjukdom i hjärnan som skapar självmordstankar. Alltså mer ett symptom på sjuklighet och inte religiösa känslor eller frånvaro av sådana.
Citera
2017-11-27, 08:44
  #32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
När en person begår självmord är den alltid antingen icke religiös eller förblindad.

"Förblindat" hur? Som att man t.ex. har vald "fel" tro/religion?
Citera
2017-11-27, 08:46
  #33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Troligtvis inte eftersom religiösa står för större delen av världsbefolkningen.

Lita inte för mycket på religions-statistik.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback