2014-06-13, 13:00
Medlem
1. Stämmer det att religiösa mer sällan tar livet av sig än icke religiösa?
2. Kan ovanstående vara en av orsakerna till varför?[/quote]

Du verkar tro det. Jag tror däremot att självmord beror på psykisk ohälsa eller andra trauman man har varit med om. På 1800-talet var det flera som tog livet av barn. Just för att de skulle bli upptäckta och dömda till döden. Därmed slapp de själva ta livet av sig och riskera att hamna i helvetet eller skärselden. Personer som tog livet av sig fick inte heller begravas i vigd jord. Kan du då förstå hur långt vissa har gått, trots religion, för att ta livet av sig själva?

Jag tror inte att de självmordsbenägna tänker i termer som att "de ger bort ett lyckligt liv". Jag tror man är helt instängd i sig själv och knappt kan tänka klart. Man vill bara ta slut på all smärta man känner inombords. Jag tror också att de flesta som vill ta livet av sig funderar över vad som sker efter döden, oavsett om de är religiösa eller inte. Inget vet ju.

Jag tycker hur det än är att ta livet av sig är en av de mest egoistiska saker man kan göra. Tänk på de efterlevande. Tänk på de som älskar dig. Har du ingen som älskar dig enligt dig, försök göra gott för andra. Hjälp till i samhället. Hjälp hemlösa, fattiga eller andra som också mår dåligt. Deras tacksamhet kan vara skäl nog till att leva.

/Jag är inte religiös.
Citera
2014-06-13, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Hur många religiösa självmordsbombare har vi sett?

Tillräckligt för att fenomenet blir signifikant.
Citera
2014-06-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tillräckligt för att fenomenet blir signifikant.

Jag gillar inte religioner, men självmordsbombarna har ingen kunskap om sin egen religion. Jag tror att det är förvirrade unga män och kvinnor som faktiskt inte har någon lust att leva. Sen använder de "religion" för att rättfärdiga sitt självmord. De vill liksom inte inse att det de känner inte beror på "orättvisa" i världen utan egentligen handlar om något annat. De kan inte förstå att deras självmordstankar inte har ett syfte, utan att det egentligen bara handlar om att de själva mår väldigt dåligt.
Citera
2014-06-13, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cestjuste
Jag gillar inte religioner, men självmordsbombarna har ingen kunskap om sin egen religion. Jag tror att det är förvirrade unga män och kvinnor som faktiskt inte har någon lust att leva. Sen använder de "religion" för att rättfärdiga sitt självmord.

Tyvärr: "No true scotsman".

Citat:
De vill liksom inte inse att det de känner inte beror på "orättvisa" i världen utan egentligen handlar om något annat. De kan inte förstå att deras självmordstankar inte har ett syfte, utan att det egentligen bara handlar om att de själva mår väldigt dåligt.

Kanske, kanske inte. Vad jag vet finns det inget pålitligt underlag för denna social-psykologiska hypotes.
Citera
2014-06-13, 13:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
Religiositet motverkar självmordsbeteende, det är sant!

Citat:

1. Hur ska du ha det?

2. Mig veterligen finns ingen som helst statistik som ger detta för handen? Skulle jag gissa skulle jag dock säga tvärtom att religiösa begår FLER självmord, med tanke på att det faktiskt funnits (det ligger i sakens natur att de inte är långlivade ) och finns självmordssekter. Plus självmordsbombare som redan nämnts.
Citera
2014-06-13, 13:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cestjuste
Jag gillar inte religioner, men självmordsbombarna har ingen kunskap om sin egen religion.

Och exakt vad vet du om det? Forskat på området?
Citera
2014-06-13, 14:27
Medlem
Golachabs avatar
Innan vi ens diskuterar vidare vore det på sin plats att granska de studier som stödjer påståendena åt det ena eller andra hållet och utifrån dem diskutera ämnet.

Vad som kan tas upp direkt är påståendet om återfödelser och återfödelse som djur enligt de olika religionerna. Majoriteten av den religiösa populationen, den abrahamitiska anammar inte återfödelse som djur.
Citera
2014-06-13, 14:33
Medlem
Självmord sker väl bara max en gång per invånare? Ett mirakel om man lyckas 2 gånger......
Citera
2014-06-13, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Innan vi ens diskuterar vidare vore det på sin plats att granska de studier som stödjer påståendena åt det ena eller andra hållet och utifrån dem diskutera ämnet.

Vad som kan tas upp direkt är påståendet om återfödelser och återfödelse som djur enligt de olika religionerna. Majoriteten av den religiösa populationen, den abrahamitiska anammar inte återfödelse som djur.

Och hur skiljar "ta-upp-direkt-påståenden" av nån special-version av reikarnations-doktrinen sig från andra extra-kosmiska, metafysiska spekulationer?
Citera
2014-06-13, 17:18
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och hur skiljar "ta-upp-direkt-påståenden" av nån special-version av reikarnations-doktrinen sig från andra extra-kosmiska, metafysiska spekulationer?
Nej det tänker jag inte diskutera. Jag efterfrågade studier om att ateister eller teister som grupp oftare är suicidala. Diskussionen om återfödelser som djur inom abrahamism får du ta med en annan. Det var ett svar på TS påstående att alla religioner har den tankegången vilket är felaktigt.
Citera
2014-06-13, 17:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej det tänker jag inte diskutera.

Bra, ..... för min del.

Citat:
Jag efterfrågade studier om att ateister eller teister som grupp oftare är suicidala.

Också bra för min del. Har själv berörd frågan redan på denna tråd.
Citera
2014-06-13, 18:50
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one

Nej, från ett globalt perspektiv finns ingen sådan korrelation. Sedan får man även ta med i beräkningen att i många länder så är självmord verkligen tabu och därför är deras statistik inte tillförlitlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in