Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-13, 05:55
Medlem
edm4lifes avatar
Laddade min elcigg sen när jag satte tillbaka den så slutade den att funka varpå jag testade tusen olika saker för att få den att funka igen utan resultat. Då tänkte jag fylla på en annan för att testa men glömde att det bara är den andra variantens tankar som inte läcker när man håller dom upponer så det läcker ut sån där jävla olja/nikotinvätska över tangentbordet på min macbook pro och nu har hela jävla datorn buggat upp sig går inte att logga in öht fyfan va suuurt.........

vad ska jag göra med datorn?? det läckte bara ut över mellanslag och kanske någon mer knapp över men ALLA knappar har fuckat upp sig har tagit bort knapparna och det var inte mycket bara pyttelite jag har torkat bort det och det märks ingenting men nånting har ju hänt vad ska jag göra?

slog även i huvudet i skrivbordet när jag skulle plugga in nätverkskabeln i min stationära dator... fyfan för nikotinabstines fan allting går åt helvete känns det som!!!:!!:!!:!
Citera
2014-06-13, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Laddade min elcigg sen när jag satte tillbaka den så slutade den att funka varpå jag testade tusen olika saker för att få den att funka igen utan resultat. Då tänkte jag fylla på en annan för att testa men glömde att det bara är den andra variantens tankar som inte läcker när man håller dom upponer så det läcker ut sån där jävla olja/nikotinvätska över tangentbordet på min macbook pro och nu har hela jävla datorn buggat upp sig går inte att logga in öht fyfan va suuurt.........

vad ska jag göra med datorn?? det läckte bara ut över mellanslag och kanske någon mer knapp över men ALLA knappar har fuckat upp sig har tagit bort knapparna och det var inte mycket bara pyttelite jag har torkat bort det och det märks ingenting men nånting har ju hänt vad ska jag göra?

slog även i huvudet i skrivbordet när jag skulle plugga in nätverkskabeln i min stationära dator... fyfan för nikotinabstines fan allting går åt helvete känns det som!!!:!!:!!:!

Ta ett externt USB tangentbord och koppla in i USB porten.
Så får du försöka göra rent det inbyggda tangentbordet.
Skulle tro att det är ganska kletigt där nu.
Köp en kontakt rengöring och gör rent ordentligt:

edit:

http://www.24.se/rengoringsspray-for-elektriska-kontakter-200ml-p-15615-c-750.aspx

http://www.24.se/microsoft-wired-desktop-400-p-31825-c-649.aspx
Senast redigerad av deusx.machina 2014-06-13 kl. 06:10.
Citera
2014-06-13, 06:09
Medlem
micaeles avatar
Hur man än vänder och brider på saken måste du ta dig in under tangentbordet för att rengöra grundligt. Det räcker inte med att du rengjort på ovansidan, eftersom den ytan bara är till för dina fingrar. Vätskan är med största sannolikhet ledande och har kladdat sig fast på kontaktytan under tangenterna, så det är bara att plocka fram stora skruvmejsellådan och ge sig in under härligheten.
Citera
2014-06-13, 06:18
Medlem
Då jag röker tuffa cigg som brinner vet jag inte vad det är du spillt.
Är det ngn slags olja i eller vad?

Men oavsett är mitt råd:
Dra ur sladden och stäng av den! Nu!
Gå till ifixit.com och hitta din modell. Ja, du behöver en dator till eller padda eller en smartphone. Ev. kan du ju skriva ut instruktionerna någon annan stans om du bara har denna Mac till att komma ut på nätet. Du får en extremt detaljerad steg-för-steg för hur du tar isär Macen.
Se till att du har rätt verktyg! Inga köksknivar eller piss från Claes Olsson. Investera i det iFixit säger du skall ha, men du behöver ju inte beställa från dom så klart. Snåla inte. Kom ihåg vad du en gång gav för Macen som du lagar. Risken med fel storlek eller modell etc är att du pajar skruvarna och varken kan få isär den eller sätta ihop den.
Släng ut barn, katter och andra orosmoment.
Rensa ett rejält bord från allt.
Förbered dig med praktisk förvaring för alla skruvar. Jag brukar använda ett snapsglas för varje skruvsort.
Ta ett djupt andetag och sätt igång. Det är faktiskt mycket enklare än man kan tro. Bara du är nykter och gör det lugnt och metodiskt.
När du plockat isär maskinen såpas mycket att du kommer åt allt klet så gör rent med teknisk sprit. Gör rent allt mycket noga. Passa ev. på att dammsuga luftintag som ofta korkar igen (om man städar lika sällan som jag).
Skruva ihop genom att använda iFixit baklängens.
Be till eventuella högre makter och sätt på den.
Högst troligen kommer den vara som ny igen.

Lycka till!
Citera
2014-06-13, 06:23
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Hur man än vänder och brider på saken måste du ta dig in under tangentbordet för att rengöra grundligt. Det räcker inte med att du rengjort på ovansidan, eftersom den ytan bara är till för dina fingrar. Vätskan är med största sannolikhet ledande och har kladdat sig fast på kontaktytan under tangenterna, så det är bara att plocka fram stora skruvmejsellådan och ge sig in under härligheten.

Tack för svaren! Jag har redan tagit bort tangenter och gjort rent under dom.. Det var inte alls speciellt mycket vätska/olja där men det var lite lite men har gjort rent och torkat och så men det funkar ändå inte måste bero på att det har letat sig in i själva datorn på nått vänster.. Får väl skruva upp skiten då jag har iallafall ett kit med skitsmå skruvmejslar. Jag spillde inte mycket vi snackar kanske om 1 ml och över 1 max 2 tangenter..
Citera
2014-06-13, 06:39
Medlem
Citat:
Tack för svaren! Jag har redan tagit bort tangenter och gjort rent under dom.. Det var inte alls speciellt mycket vätska/olja där men det var lite lite men har gjort rent och torkat och så men det funkar ändå inte måste bero på att det har letat sig in i själva datorn på nått vänster.. Får väl skruva upp skiten då jag har iallafall ett kit med skitsmå skruvmejslar. Jag spillde inte mycket vi snackar kanske om 1 ml och över 1 max 2 tangenter..
Ha ha, amatör.
När jag spiller är det en hel pint öl, över hela tangentbordet.
Men än har inget inte kunnat fixas med teknisk sprit.
SPRIT, det är grejer det. Till mycket.
Citera
2014-06-13, 06:57
Medlem
edm4lifes avatar
Det verkar inte vara något mekaniskt fel det här är helt sjukt när jag trycker enter i inloggningsrutan i OSX så returnerar den bara en till input som om jag skrivit en till bokstav.. Samma med trackpaden varje gång jag trycker så högerklickar den eller utför nått cp klick så det kommer upp menyer eller liknande..

Och det kan ju bero på att shift eller ctrl/cmd knapparna är buggade eller ligger på hela tiden men dubbelkollade i skärmtangentbordet i osx och dom reagerade normalt på knapptrycken.. för alla bokstäver är nämligen uppercase också..
Citera
2014-06-13, 07:00
Medlem
edm4lifes avatar
Nu är det dock kört med felsökning i mjukvaran för datorn är avstängd och jag kan inte logga in..
Citera
2014-06-13, 07:02
Medlem
Citat:
Nu är det dock kört med felsökning i mjukvaran för datorn är avstängd och jag kan inte logga in..

Eller så kopplar du in ett externt tangentbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in