2014-06-12, 22:57
Medlem
Dags för oss att köpa hus. Brevid huset vi ska bo i finns en 80kvm stor byggnad som idag används till snickeri. Vi tänker bygga om den till en eller två lägenheter att hyra ut. Bygglov finns för detta.

Måste vi skatta inkomsterna från uthyrningen som näringsverksamhet? Går det att krypa undan detta så vi kan ta del av schablonsumman på 40 000kr som vi hade fått ifall vi hyrt ut i andra hand istället?

Tack för svar.
Citera
2014-06-12, 23:01
Medlem
knasen79s avatar
Är det så svårt att du inte kan Googla fram ett enkelt och korrekt svar?

http://www.skatteverket.se/privat/sj...000118317.html
Citera
2014-06-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det så svårt att du inte kan Googla fram ett enkelt och korrekt svar?

http://www.skatteverket.se/privat/sj...000118317.html

Jag behövde inte ens googla för att hitta den sidan. Självklart gick jag först rakt in på skatteverkets hemsida för att få svar på denna fråga.
Men detta är en tolkningsfråga därför söker jag svar av någon med erfarenhet. Länken till skatteverket handlar om privatbostad. Jag är rädd att skatteverket inte tolkar min sidbyggnad som privatbostad då jag bygger för att kunna hyra ut. Och då tänker jag att det kan tolkas som näringsfastighet. Eller?
Citera
2014-06-14, 01:18
Medlem
Fopolls avatar
Kikat på: http://www.privataaffarer.se/nyheter...stighet-123372 ?

Ring annars Skatteverket och fråga genom att prata med dem rent principiellt om saken.
Citera
2014-06-14, 01:45
Bannlyst
Jag hyr ett hus på tomten där min hyresvärd bor. Min hyresvärd skattar inte, och jag betalar kontant! Har svårt att tro att skatteverket kollar ens konto om man hyr ut privat till andra, då flera andra gör det idag!
Citera
2014-06-14, 11:16
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag hyr ett hus på tomten där min hyresvärd bor. Min hyresvärd skattar inte, och jag betalar kontant! Har svårt att tro att skatteverket kollar ens konto om man hyr ut privat till andra, då flera andra gör det idag!

Får du någon kvittens på att du har betalt kontant? Eller har du annat bevis på att du gjort rätt för dig, även om din värd inte gör det för sin räkning?
Citera
2014-06-14, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Får du någon kvittens på att du har betalt kontant? Eller har du annat bevis på att du gjort rätt för dig, även om din värd inte gör det för sin räkning?
Jag har bara behövt visa kvitto på att jag betalar hyran kontant två gånger, och det var för soc. Hyresvärden skrev då ett kvitto på att jag hade betalat hyran, så det var inga problem

Min hyresvärd har i allafall inte hört något ifrån skatteverket om att han ska skatta för det jag betalar. Soc och skatteverket samarbetar ju, så jag anser att detta ändå är väldigt tryggt.
Så länge TS hyr ut till arbetare med god inkomst och som faktiskt är villiga att kanske betala hyran kontant så är det inga problem.
Citera
2014-06-14, 15:01
Bannlyst
Citat:
Jag har bara behövt visa kvitto på att jag betalar hyran kontant två gånger, och det var för soc. Hyresvärden skrev då ett kvitto på att jag hade betalat hyran, så det var inga problem

Min hyresvärd har i allafall inte hört något ifrån skatteverket om att han ska skatta för det jag betalar. Soc och skatteverket samarbetar ju, så jag anser att detta ändå är väldigt tryggt.
Så länge TS hyr ut till arbetare med god inkomst och som faktiskt är villiga att kanske betala hyran kontant så är det inga problem.
roligt sen när du vill flytta och inte har några referenser.
Citera
2014-06-14, 18:39
Medlem
Citat:

Tack för era svar än så länge.

Att hyra ut svart är inget alternativ för mig. Det känns som en onödigt stor risk för en liten summa pengar. Jag kommer få ca 90 000kr/år i hyresintäkter. Om jag får göra schablonavdrag handlar det alltså om en beskattning utav intäkter på 50 000kr.
Citera
2014-06-14, 23:07
Medlem
Bygger du två lägenheter i lokalen blir det näringsverksamhet med vad det innebär av bokföring mm. Då har du rätt att dra av de verkliga kostnaderna innan du skattar. Bygger du en lägenhet är det privatbostad och du får göra schablonavdraget + 20 % av hyresintäkterna innan du skattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in