2014-06-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
I kollektivavtalet står inte något om metod eller tester. Det är upp till mig som arbetsgivare. Det finns arbetsgivare som erbjuder behandlingshem med halvvägshus och ett års eftervård out of the box, och så finns det de arbtsgivare som tycker det räcker med tre samtal med någon coach av något slag.
Eller är det någon paragraf i något kollektivavtal (som inte handlar om piloter eller yrkesförare) som du känner till som jag missat?

Närmaste jag har vid snabb googling, har inte min personaljuridik bok hemma, utan på kontoret.

http://lawline.se/answers/11212

ang kollektivavtal så brukar det mestadels skrivas in i de lokala avtalen.
Citera
2014-06-14, 19:27
Medlem
Citat:
Då är det skäl för uppsägning. Inget snack.

Du kanske missuppfattade mitt senaste inlägg?
Citera
2014-06-14, 19:39
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Närmaste jag har vid snabb googling, har inte min personaljuridik bok hemma, utan på kontoret.

http://lawline.se/answers/11212

ang kollektivavtal så brukar det mestadels skrivas in i de lokala avtalen.

Det där håller jag med om, men huruvida jag nekar att låta ta blodprov, då är det skäl för uppsägning. Vilka åtgärder som är "tvingande" bestämmer företaget själv. Många arbetsgivare har vid uppdagande av missbruk ett nytt kontrakt som skrivs ang rehablitering och om återfall upptäcks är det grund för avsked på dagen.
Citera
2014-06-14, 19:41
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Du kanske missuppfattade mitt senaste inlägg?

Inte alls. Vägrar jag som anställd att låta ta ett blodprov om nu arbetsgivaren kräver det så kan jag vägra hur mycket jag vill. Dock lär jag inte ha jobbet kvar många minuter.
Citera
2014-06-14, 19:41
Medlem
wh0res avatar
Arbetsgivaren kan självklart be om blodprov. Men arbetsgivaren kan absolut inte kräva det/tvinga dig.
Det kommer därför INTE stå i något kollektiv-avtal att du måste gå med på blodprov. (Om du inte har ett väldigt extraordinärt arbete, ex gamla värnplikten eller liknande).
Det skulle nämligen strida både mot Europakonventionen, regeringsformen, och förmodligen EU-stadgan.

Med det sagt vill jag ändå förtydliga att arbetsgivaren självklart kan aktualisera vissa konsekvenser om man vägrar att delta på allt vad sådana provtagningar heter. (Det har nämnts tidigare i tråden).
Citera
2014-06-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Arbetsgivaren kan självklart be om blodprov. Men arbetsgivaren kan absolut inte kräva det/tvinga dig.
Det kommer därför INTE stå i något kollektiv-avtal att du måste gå med på blodprov. (Om du inte har ett väldigt extraordinärt arbete, ex gamla värnplikten eller liknande).
Det skulle nämligen strida både mot Europakonventionen, regeringsformen, och förmodligen EU-stadgan.

Med det sagt vill jag ändå förtydliga att arbetsgivaren självklart kan aktualisera vissa konsekvenser om man vägrar att delta på allt vad sådana provtagningar heter. (Det har nämnts tidigare i tråden).

Citat:
Det där håller jag med om, men huruvida jag nekar att låta ta blodprov, då är det skäl för uppsägning. Vilka åtgärder som är "tvingande" bestämmer företaget själv. Många arbetsgivare har vid uppdagande av missbruk ett nytt kontrakt som skrivs ang rehablitering och om återfall upptäcks är det grund för avsked på dagen.

Det kan som tidigare sagt ha kommits överens hur dessa prover ska genomföras, dvs om det är blodprov på företagshälsan direkt eller utandningsprov först i lokal kollektiv avtal. Som du ser i länken så rekommenderas detta av både arbetsmiljöverket och i detta fall då en jurist.
Citera
2014-06-14, 22:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Tack för svar Bergakungen.

1. Arbetstagaren har skrivit under ett anställningsavtal där det står: "Anställningen omfattas av vid varje tidpunkt inom XXX gällande riksavtal XXX med Unionen samt företagets tjänstebestämmelser." Kan detta innebära att arbetstagaren gått med på att lämna blodprov (utan att ha reflekterat speciellt över vad anställningsavtalet innebär)?

2. Arbetsgivaren kan vara ute efter att vilja bli av med arbetstagaren genom ett CDT-prov. Arbetsgivaren har (dessutom) uttryckt ett vagt missnöje med arbetstagarens insatser den senaste tiden. För arbetsgivaren kan det alltså vara så att den vill få ett blodprov som bevisar missbruk. Men arbetsgivarens misstankar baseras på hörsägen av typen "arbetstagaren sågs berusad på en bar en tisdagseftermiddag".

3. Jämför 2. Och arbetstagaren är villig att lämna urin- eller utandningsprov vid alla tillfällen (utom på helgen).

4. Jämför 2. och 3. Arbetstagaren har luktat alkohol av karaktären 'dagen efter' och påpekat att ingen alkohol har intagits under arbetstid, vilket arbetsgivaren har accepterat. Arbetstagaren har alltså betonat att h*n under arbetstid inte uppträtt berusad, vilket arbetsgivaren inte hade något att invända mot, bara 'dagen efter' symptom har observerats (vilket arbetstagaren accepterat).

Det är inte oviktigt vilka "företagets tjänstebestämmelser " är. Har man i detta avtal gått med på att lämna blodprov på begäran slipper man bara det om det är uppenbart oskäligt att begära ett blodprov.

Det kan ju också vara så att arbetsgivaren vill se till att frågan om alkoholproblem löses en gång för alla. En arbetsgivare har stora skyldigheter på just det området, och första steget är ju då att reda ut om det är vårdläge eller inte. Den missbrukande själv brukar vara den siste som vet om denne har missbruksproblem, så att säga.

Är det då så att det enda sättet att verifiera (eller falsifiera!) ett (miss)bruk är att ta blodprov hos företagshälsan så lär man inte slippa undan utan mycket goda skäl.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in