2014-06-12, 17:24
Medlem
rallykalles avatar
Hur mycket tror ni det går att pruta på en begagnad bil i som ligger på blocket för 50 - 60.000 ? Är det ca 10% som gäller ?

Givetvis olika från bilhandlare till bilhandlare, men de räknar väl inte med att få vad de skriver i blocket annonsen. Är inget vidare bra på att pruta
Citera
2014-06-12, 17:37
Medlem
Adam211s avatar
Att pruta ner priset är inte det lättaste, men du kan pruta till dig saker till bilen. Det beror självklart vilken handlare det gäller.
Citera
2014-06-12, 18:02
Medlem
provocative77s avatar
Allt beror på omständigheterna.
Först o främst. Har du en inbytesbil. Negativt.
Är bilen i rätt pris? Negativt.
Är den nyinkommen? Negativt.

Som exempel.
Jag reserverade en bil över telefon. Den var i överkant på priset. Tog tre timmar att åka dit.
Säljaren visste redan där att jag var intresserad på en bil jag ringde på samma timma den lades ut på Blocket.
Väl där så stod en familj o väntade på att få köpa den efter provtur.
Prutläge? Nja, inte speciellt.
Nu är jag ändå mkt nöjd med min oprutade bil.
Citera
2014-06-12, 18:11
Medlem
Man kan fråga vad som är "renköpspriset" på bilen om man inte har något inbyte. Generellt sett har dom lagt på en viss marginal för att kunna ge ett okej pris på en eventuell inbytesbil (folk blir generellt gladare av att få bra för sin gamla än sin nya lite billigare).
Citera
2014-06-12, 22:52
Medlem
Lugini3s avatar
[quote=provocative77|49162721
Är bilen i rätt pris? Negativt.[/QUOTE]

Precis, är bilen hyfsat prissatt från början är det svårare att pruta. Det går inte att generalisera någon exakt % som man kan pruta, allt beror på bilens skick.

Dock är det superläge att pruta om bilen har stått i hallen länge.
Citera
2014-06-12, 23:23
Medlem
Jag har prutat friskt hos både handlare och privata aktörer när jag köpt bil. Senast köpte jag en vinterbil i 100.000 kr klassen, en nyare bil. Jag ringde bilfirman och frågade om de kunde släppa den för 90.000, de ville ha 108.000. Sa att jag hade pengar i handen så efter en diskussion så gled jag ner och fick bilen för 92.000.

Billigaste på blocket med samma miltal, årsmodell och utrustning var runt 110.000 så det var en bra deal!
Citera
2014-06-13, 01:03
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Precis, är bilen hyfsat prissatt från början är det svårare att pruta. Det går inte att generalisera någon exakt % som man kan pruta, allt beror på bilens skick.

Dock är det superläge att pruta om bilen har stått i hallen länge.
Med reservation.
Står bilen på Windahls så ökar den i värde ju längre tid den står
Citera
2014-06-13, 08:59
Medlem
mastejags avatar
generellt är det ju lättare att pruta vid privatköp tycker jag.
Citera
2014-06-13, 09:18
Medlem
56ks avatar
Så klart du kan pruta så länge det finns en grund bakom så du framstår som självsäker och att du betalar kontant. De vill ha in kapital och "90k" i handen är bättre än att ha en bil som kanske blir såld för "100k" på lager.
Jag har inte köpt en bil själv av bilhandlare men har varit med familj där vi lyckats fått ner bilar över 10k så omöjligt är det inte. Själv är jag usel på att pruta då jag verkligen vill ha bilen jag köper...
Citera
2014-06-13, 10:37
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Så klart du kan pruta så länge det finns en grund bakom så du framstår som självsäker och att du betalar kontant. De vill ha in kapital och "90k" i handen är bättre än att ha en bil som kanske blir såld för "100k" på lager.
Jag har inte köpt en bil själv av bilhandlare men har varit med familj där vi lyckats fått ner bilar över 10k så omöjligt är det inte. Själv är jag usel på att pruta då jag verkligen vill ha bilen jag köper...
Det där är en skröna.
Köper du kontant så får bilfirman dina pengar i näven.
Köper du däremot på kredit så får iaf vissa bilfirmor provision på krediten samt att finansinstitutet betalar in summan på firmans konto så fort ansökan är klar.
Så för firman är kredit mkt bättre än kontantköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in