För något år sedan hade jag nöjer att äta på en restaurang kallad Mäster Gudmunds Källare.
Det var lunchtid så det blev buffén som de serverade.
Bland annat var det en köttgryta som var fullkomligt fantastisk.
Servitören (tror jag han var) kunde inte sluta prata om denna gryta, tillagad av kocken som var från Frankrike.
Köttet var helt makalöst mört.
Jag gissar på att fonden/såsen gjordes på rött vin, minns inte riktigt om det var någon form av lök i också (små lökar typ syltlök eller iallafall i den storleken).
Jag har kikat runt lite på deras hemsida men de har troligtvis uppdaterat sin meny sedan jag var där.
Anledningen till att jag skriver här är för att jag hoppas på att någon kanske har en idé kring vad grytan kan ha bestått utav och hur den tillagas.
Till vardags lagar jag mest asiatiskt så när det gäller köttgrytor av detta slag så är jag helt lost.
Jo jag vet, det var länge sedan samt så är inte grytor riktigt mitt område :/
Vad jag vill minnas var att köttet inte var tärnat, mer som att det var "pulled".
Ganska säker på att det inte var fläskkött.
Jo jag vet, det var länge sedan samt så är inte grytor riktigt mitt område :/
Vad jag vill minnas var att köttet inte var tärnat, mer som att det var "pulled".
Ganska säker på att det inte var fläskkött.
Det som gör det receptet lite kul är just att dom tipsar om att göra den dagen innan. Grytorna blir nästan alltid bättre av att serveras dan efter tycker jag. Eller om det bara är inbillning, men det kan ju åxå vara ett tips.
Högrev, bacon, champinjoner, morötter, lök, oxfond, vitlök, tomatpuré, smör och rödvin. Det är allt du behöver, förutom kryddor (salt, svartpeppar, timjan, lagerblad) tre-fyra timmar för köttet att koka sönder. Har du en knippe smålök så bryner du dem med fördel i smör och slänger ner dem i grytan när det är en timme kvar.
Jag är ganska säker på att just denna grytan inte hade vare sig champinjoner eller bacon dock, inte särskilt färgglad heller utan den var bara röd.
Möjligt att det ändå är en sådan gryta som ni säger, ska absolut testas
Man kan väl tänka sig att någon bild-googling på "french beef ragu" eller "french beef stew" ger dig något som liknar det du såg, och då kanske också smakar som det om du läser ingredienserna.
Man kan väl tänka sig att någon bild-googling på "french beef ragu" eller "french beef stew" ger dig något som liknar det du såg, och då kanske också smakar som det om du läser ingredienserna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!