Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Kent Asp, i tidigare nämnda artikel:
Citat:
Förtroende för kvällstidningarna är visserligen lågt, men framförallt bland personer som inte tar del av dem.
Rätta mig om jag har fel nu - för det hoppas jag verkligen att jag har - men den där bortförklaringen är ju helknasig. Nästan som om han menar att det spelar mindre roll om icke-läsare inte har något förtroende för kvällsblaskorna, för vad fan vet de om vad som skrivs om de inte läser dem, liksom. Tanken har inte slagit karln att de inte läser slaskpressen
på grund av bristen på förtroende? Att det är just
därför folk har fått nog och valt att inte längre ta del av dem?
Svensk ljugmedia må vara ren skit journalistiskt, men den bjuder rikligt på ofrivillig komik.
Det enkla svaret på frågan om kvällstidningar, men även mer generellt de som har lägst förtroende för svensk ljugmedia generellt, inte tar del av den beror på att dessa har tappat förtroendet för svensk ljugmedia, eller om det är att de har fördomar och inte har insett den strålande nivån hos svensk ljugmedia ännu för att de inte har tagit del av den, lär gå att bedöma utifrån folks nyhetskonsumtion. Om det sistnämnda stämmer, så lär vi ha ett växande antal som tar del av svensk ljugmedia, men alla har ännu inte gjort det (varvid de kommer att bli frälsta), om det förstnämnda stämmer, så lär konsumenterna istället minskat sin konsumtion av svensk ljugmedia, men tar ändå del av nyheter från fler av varandra oberoende källor.
Lyckligtvis har vi redan svaret på frågeställningen: allt färre svenskar tar del av svensk ljugmedia, det vill säga, de flesta som inte tar del av svensk ljugmedia i någon större utsträckning har gjort det tidigare. Nu är det en global trend (eller åtminstone en västerländsk trend) och beror i första hand på ändrade konsumtionsvanor. Trenden har varit väldigt tydlig och konstant under flera år, något som är empiriskt väl fastställt. Det finns gott om siffror och mätningar att ta del av i den här tråden:
https://www.flashback.org/t1946234
Samtidigt är det även fastställt att folk i allt högre grad använder internet. Jag vet inte hur väl det har fastställts i mätningar, om det har mäts överhuvudtaget, men min gissning är att bland de som i hög grad använder internet istället för svensk ljugmedia, så lär det även finnas många som tar del av alternativ svensk media, utländsk media och forskningsresultat via internet, samt finner en del länkar via Flashback forum eller hittar där information kring inrikeshändelser i inlägg som länkar till källmaterial eller trådar där flashbackdetektiver gör egna avslöjanden. Det vill säga, många av dem mer aktiva internetanvändare som har ett lågt förtroende för svensk ljugmedia, lär sannolikt på olika sätt ha jämfört svensk ljugmedia med annan media, samt har blivit medvetna om vilka saker som mörkas, vinklas eller är ren lögn i svensk ljugmedia. I vilket fall beror det låga förtroendet för svensk ljugmedia inte på att folk är dåligt informerade - tvärtom! Sedan skulle jag själv påstå att min erfarenhet är att de som tror på svensk ljugmedia och bygger sin världsuppfattning på den, brukar även i regel visar sig vara mer generellt okunniga och har sämre allmänbildning än de som söker information och nyheter aktivt från flera källor på nätet.