2014-06-12, 22:46
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Citat:
Förtroende för kvällstidningarna är visserligen lågt, men framförallt bland personer som inte tar del av dem.
Rätta mig om jag har fel nu - för det hoppas jag verkligen att jag har - men den där bortförklaringen är ju helknasig.
För att uttalandet inte ska vara helknasigt på sovjetisk nivå, så måste han mena att förtroendet är ännu lägre bland de personer som faktiskt läser kvällspressen, medan de som slipper se hur bedrövligt det är, bara har lågt förtroende för skräpet.

Helt seriöst har jag den handfull gånger jag tagit i en kvällsblaska de senaste tjugo åren, drabbats av depression och uppgivenhet, eftersom jag tappat all min tilltro till mänsklig mental kapacitet och moralisk förmåga.
Citera
2014-06-12, 22:49
Medlem
En till största delen självförhärligande och verklighetsfrånvänt draveldrapa som vanligt.

Grundproblemet är att den verklighet som Sveriges samlade journalistkår, alla samhällsvetenskapliga och humanvetenskapliga akademiker, och stora delar av den hjärntvättade allmänheten förfäktar, ÄR intellektuellt och moraliskt FEL. Hela det samhällsprojekt de påhejar --vare det konstruktionen av det mångkulturella samhället eller köns- och familjeupplösningen -- är ondskefullt och dödsdömt. Deras största problem är att de, på grund av bildningslöshet, girighet och självbedrägeri, väljer att beskriva verkligheten genom sitt värdelösa och förljugna filter. Det kommer aldrig bli någon "common ground" förrän alla dessa radikalt bytt ut sin världsåskådning. Då det aldrig någonsin kommer ske, då man inte kan lära gamla hundar att sitta (och för att de är korrumperade), är det enda den hederliga och normala människan kan göra, att motarbeta och underminera de institutioner och makthavare som vidmakthåller denna lögnen. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-06-12 kl. 22:52.
Citera
2014-06-12, 22:51
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Det finns faktiskt kvar några klarsynta, duktiga journalister som likt en utrotningshotad art är värda att bevara. Zaremba på DN är ett exempel. Dvs de journalister som ställer frågorna man själv inte hade ställt och kommer med svar man själv inte redan konstaterat. Utan att döma, utan att hyckla, svart på vitt, pang, lås och bom.

Håller med, Zaremba är en av få journalister som vågar vara obekväm och till skillnad från de flesta i det skrået faktiskt granskar och ifrågasätter samhällsproblem.

Förutom vården du tog upp som exempel så har han ju även granskat Sveriges problem med att integrera invandrare och den svenska skolan. Efter att ha läst dem när de publicerades i DN 2009 resp 2011 så kom vare sig det faktum att vi är sämst i OECD på integration eller resultaten i PISA-studierna som någon som helst överraskning.

Nu håller jag definitivt inte med honom i allt, men jag önskar att det funnits fler journalister av hans kaliber i landet.

Ett litet smakprov från 2009 för de som inte läst artiklarna:

Citat:
Något förenklat ser det ”antirasistiska” schemat ut så här: Kapitalet behöver foglig arbetskraft. Det bästa materialet är invandrarna. Genom att ”andrifiera” dem (inskärpa hur främmande de är) gör man dem extra utsatta, varmed de blir lättare att suga ut. Därför ligger rasismen i kapitalets intresse. Vilket förklarar varför det (kapitalistiska) Sverige per definition måste vara genomsyrat av rasism och varför allt tal om kulturkrockar röjer en skum agenda. Kulturer finns, men alla är likvärdiga, får inte jämföras, än mindre viktas mot varandra.

Jag överdriver inte. Allt detta står att läsa i integrationsutredningen (SOU 2005:41), ledd av Masoud Kamali, beställd av Mona Sahlin.

Om ni möter en person som kallar sig antirasist och är det på heltid och har den där frälsta blicken, kan det hända att hon med rasism menar något annat än ordböckerna. Kanske menar hon ”kapitalism”, eller ”väst”, ”moderniteten” eller bara ”den bestående ordningen”. I värsta fall menar hon faktiskt ”demokrati”. Så håller antirasismen i Sverige på att komprometteras av ideologer. Vilket borde vara alarmerande, eftersom den verkligen behövs.

Oerhört träffande IMO.
Senast redigerad av LloydHopkins 2014-06-12 kl. 22:55. Anledning: Fix
Citera
2014-06-12, 23:50
Medlem
Intelligenskvots avatar
Problemet är att journalistföraktet fortfarande är alldeles på tok för lågt. Hela 73-71% av befolkningen har mycket eller ganska stort förtroende för SR/SVT vilket är överlägset högst för någon samhällsinstitution. Detta innebär att minst 3/4 av befolkningen fortfarande befinner sig i en Matrixliknande illusionsvärld kontrollerad av svenskhatande journalister som gör allt för dölja den pågående katastrofen.

Sedan är förtroendet mycket lägre för kvällspressen men detta speglar snarast något slags snobberi när man har fortfarande har förtroende för SR/SVT.

Det positiva är att förtroendet föll kraftigt bland unga senaste året.
http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj/fortroendebarometern-2014--sankt-fortroende-for-regeringen.cid1209766
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-06-13 kl. 00:01.
Citera
2014-06-13, 03:46
Medlem
pramuss avatar
Journalisternas uppgift i detta samhälle (enligt dem själva) är att leverera de rätta nyheterna samt de rätta åsikterna till den redan halvt hjärntvättade befolkningen och endast journalistens ord är det sanna ordet.

Det finns dock några få bra journalister kvar, det finns dem som försöker vara objektiva, men dessa blir snabbt nedtryckta av sina så kallade kollegor. Kolla bara vad som hände efter att Josefsson tog upp vänstervåldet, vilket stöd (ironiskt) han fick av sina så kallade kollegor.

Att dessa sedan går ut och tjurar och undrar vad felet är är ju absurt. Vad dessa människor borde göra är att ta sig en titt i spegeln och verkligen fundera över vem som står där.
Citera
2014-06-13, 12:54
Medlem
Vad värst är, i min mening, måste dock sägas vara den fruktansvärda avsaknaden av JOURNALISTER i journalistyrket! Det enda av nyhetsvärde som står att läsas är direkt saxat från TT eller, pinsamt dåligt, översatt från någon riktig tidning. De på redaktionen som inte jobbar med att copy/paste:a TT eller översätta valfri större utländsk tidning skriver antingen sportsidorna eller dåliga och insiktslösa debattartiklar/ kolumner. Kulturvetare som tagit någon extra poäng på en kort journalist-kurs på valfri taskig högskola.

Josefssons kritik efter vänstervåldet är redan omnämnt i tråden men ett högst slående exempel. Läste i DN dagen efter UG sändes och där satt en stackars kolumnist och gnäller på att Josefsson inte gjort sin research, grävt för dåligt och inte ställt de rätta frågorna... Att man har mage att sitta och gnälla på dålig journalistik för att nästa vecka publicera ett djupt grävande reportage om hur svårt man har att pendla till jobbet i Stockholms innerstad från någon villaförort är för mig roten i problemet.

Vi har inga grävande journalister på tidningarna längre, de gör inte sitt jobb. Journalister som sitter och granskar andra journalister är inte journalistik! Gör ert jobb istället, granska makthavarna, besluten de tar, effekterna det får, uttalandena de gör etc.
Citera
2014-06-13, 14:15
Moderator
Siegfrids avatar
Ny och bättre inscanning: https://cdn.anonfiles.com/1402660159652.pdf (5 Mb)

Den intressantaste biten tycker jag är den som handlar om identitetspolitiken.
Här erkänner man dels att den identitetspolitik som drivs av media har fått "oönskade effekter" i form av att intresset för andra sociala och ekonomiska frågor minskat. Men framför allt att identitetspolitiken som tidningarna driver biter tillbaka och tvärtom avsikten förstärker de identitetspolitiska strömningar som redan fanns inom mer högerinriktade element:
"När en etnisk grupp försöker stärka sitt kulturella 'varumärke' genom att hävda sin särart och sina unika kvaliteter gentemot en förhärskande samhällsnorm, kan en främlingsfientlig grupp stärka sitt varumärke genom att låta sig kontrasteras mot den etniska gruppens angrepp på samhällsnormerna."
Eller uttryckt på svenska: När hijabuppropet kräver slöjor åt alla kan vanliga svenskar vinna den kulturkampen genom att visa upp hur förtryckande slöjan och islam är för kvinnor. Till exempel.

Vidare:
"Det finns en överensstämmelse i tankemönstret mellan identitetspolitiken och vissa högerextrema ideologier i Europa för tillfället. De högerextrema har anpassat sin retorik för att göra den rumsren, det vill säga de har lånat och förvrängt resonemang som har en politisk legitimitet för att få del av denna legitimitet."
Black is beautiful - White is beautiful. Typ.

Men Peter Jacobsson, forskaren från södertörn vill inte erkänna att det är medias identitetspolitik som ligger bakom högersvängen i Europa. Tacka fan för det, i så fall hade han väl varit tvungen att gå och hänga sig med en gång! Det räcker kanske med att han problematiserat identitetspolitiken.

https://cdn.anonfiles.com/1402661649885.png

Det är med intresse jag ser hur identitetspolitiken diskuteras även på andra håll. I SvD skriver Håkan Lindgren en kritisk betraktelse med bland annat följande:
Citat:
Reaktionär politik i radikal förpackning

Identitetstänkandet har förvandlats till en ideologi som producerar en ny underklass. Resultatet: vi köper tillbaka renhetstänkande, patriarkat och kollektiva egenskaper bara för att de marknadsförs under namnet identitet, skriver Håkan Lindgren.
...
Nu köper vi tillbaka renhetstänkande, patriarkat och kollektiva karaktärsegenskaper bara för att de marknadsförs under namnet identitet. Identitetstänkandet förpackar reaktionära idéer som progressivt vänstertänk: det måste vara århundradets mest framgångsrika marknadsföringskupp.
...
Att identitetspolitik är en pistol som kan vändas åt båda håll har den högerpopulistiska identitära rörelsen förstått. Mångkultur? Javisst, säger identitärerna, om det innebär att varje grupp isoleras i varsitt getto önskar vi inget hellre, eftersom det skulle innebära ett samhälle organiserat efter rasistiska principer.

http://www.svd.se/kultur/debattserie-om-identitet_3653384.svd?sidan=1
Citera
2014-06-13, 15:21
Medlem
SD-Connys avatar
Väldigt bra tråd, finns ingen tvekan om att dom flesta journalister (avskum) ser sitt jobb som porpaganda och psy op operatörer.
Citera
2014-06-13, 20:40
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Kent Asp, i tidigare nämnda artikel:

Citat:
Förtroende för kvällstidningarna är visserligen lågt, men framförallt bland personer som inte tar del av dem.

Rätta mig om jag har fel nu - för det hoppas jag verkligen att jag har - men den där bortförklaringen är ju helknasig. Nästan som om han menar att det spelar mindre roll om icke-läsare inte har något förtroende för kvällsblaskorna, för vad fan vet de om vad som skrivs om de inte läser dem, liksom. Tanken har inte slagit karln att de inte läser slaskpressen på grund av bristen på förtroende? Att det är just därför folk har fått nog och valt att inte längre ta del av dem?

Svensk ljugmedia må vara ren skit journalistiskt, men den bjuder rikligt på ofrivillig komik.

Det enkla svaret på frågan om kvällstidningar, men även mer generellt de som har lägst förtroende för svensk ljugmedia generellt, inte tar del av den beror på att dessa har tappat förtroendet för svensk ljugmedia, eller om det är att de har fördomar och inte har insett den strålande nivån hos svensk ljugmedia ännu för att de inte har tagit del av den, lär gå att bedöma utifrån folks nyhetskonsumtion. Om det sistnämnda stämmer, så lär vi ha ett växande antal som tar del av svensk ljugmedia, men alla har ännu inte gjort det (varvid de kommer att bli frälsta), om det förstnämnda stämmer, så lär konsumenterna istället minskat sin konsumtion av svensk ljugmedia, men tar ändå del av nyheter från fler av varandra oberoende källor.

Lyckligtvis har vi redan svaret på frågeställningen: allt färre svenskar tar del av svensk ljugmedia, det vill säga, de flesta som inte tar del av svensk ljugmedia i någon större utsträckning har gjort det tidigare. Nu är det en global trend (eller åtminstone en västerländsk trend) och beror i första hand på ändrade konsumtionsvanor. Trenden har varit väldigt tydlig och konstant under flera år, något som är empiriskt väl fastställt. Det finns gott om siffror och mätningar att ta del av i den här tråden:

https://www.flashback.org/t1946234

Samtidigt är det även fastställt att folk i allt högre grad använder internet. Jag vet inte hur väl det har fastställts i mätningar, om det har mäts överhuvudtaget, men min gissning är att bland de som i hög grad använder internet istället för svensk ljugmedia, så lär det även finnas många som tar del av alternativ svensk media, utländsk media och forskningsresultat via internet, samt finner en del länkar via Flashback forum eller hittar där information kring inrikeshändelser i inlägg som länkar till källmaterial eller trådar där flashbackdetektiver gör egna avslöjanden. Det vill säga, många av dem mer aktiva internetanvändare som har ett lågt förtroende för svensk ljugmedia, lär sannolikt på olika sätt ha jämfört svensk ljugmedia med annan media, samt har blivit medvetna om vilka saker som mörkas, vinklas eller är ren lögn i svensk ljugmedia. I vilket fall beror det låga förtroendet för svensk ljugmedia inte på att folk är dåligt informerade - tvärtom! Sedan skulle jag själv påstå att min erfarenhet är att de som tror på svensk ljugmedia och bygger sin världsuppfattning på den, brukar även i regel visar sig vara mer generellt okunniga och har sämre allmänbildning än de som söker information och nyheter aktivt från flera källor på nätet.
Senast redigerad av Europe 2014-06-13 kl. 20:45.
Citera
2014-06-15, 14:27
Medlem
Personligen vill jag bara ha fakta och väldigt sällan någons åsikt. Journalistutbildning är motsatsen mot krävande och den genomsnittliga journalisten har inga särskilda meriter i analytiskt tänkande. Därför är deras analyser, åsikter och slutsatser inte speciellt värdefulla.

Tvärt om är den slutledningsförmåga man kan se i artiklar i skräptidningar som t.ex. aftonbladet och metro snarare baserade på den skrivande journalistens vilja och önskemål i det aktuella ämnet istället för rimliga slutsatser utifrån verklig fakta.
Citera
2014-06-15, 15:28
Medlem
StuGs avatar
Vad fan förväntar de sig? När TT uttrycker sig följande vis:

Citat:
En talesperson för den irakiska regeringen gjorde uttalandet om de 279 dödade "terroristerna" i dag på en tv-sänd presskonferens. Rebellerna har dödats i samband med arméns motoffensiv för att slå tillbaka den extremistiska gruppen Islamiska staten i Irak och Syrien (Isis) som intagit flera städer i landet, skriver AFP.

Man sätter terrorister inom citationstecken? Att stena kvinnor till döds för att de skaffat facebook, meja ner obeväpnade med maskinegevär, meja ner bakbundna fångar med maskingevär, avrätta civila på torget för att sedan korsfästa dem, gå i polisers hem, bakbinda dem och skära huvudet av dem med kniv, tillfångata en polis tillsammans med hans söner, filma när de gräver sin egen grav tills de darrar av trötthet i armarna för att sedan avrätta dem...et cetera....

Det är inte terrorism!? Jävla as till "journalister" på TT. Det handlar om människoliv era fega kräk!
Citera
2014-06-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Vad fan förväntar de sig? När TT uttrycker sig följande vis:

Man sätter terrorister inom citationstecken? Att stena kvinnor till döds för att de skaffat facebook, meja ner obeväpnade med maskinegevär, meja ner bakbundna fångar med maskingevär, avrätta civila på torget för att sedan korsfästa dem, gå i polisers hem, bakbinda dem och skära huvudet av dem med kniv, tillfångata en polis tillsammans med hans söner, filma när de gräver sin egen grav tills de darrar av trötthet i armarna för att sedan avrätta dem...et cetera....

Det är inte terrorism!? Jävla as till "journalister" på TT. Det handlar om människoliv era fega kräk!
Äger man median så äger man opinionen i ett land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in