2025-04-10, 20:22
Medlem
Skulle han fått psykvård om han dömdes idag?
Citera
2025-04-26, 22:36
Medlem
Auroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Skulle han fått psykvård om han dömdes idag?

Knappast. Riktningen efter Rödeby har gått mot att fängsla istället för att "vårda". Han var nog heller inte sjuk på det sättet, utan mer personlighetsstörd. En mer genuin seriemördarpersonlighet är nog svårt att hitta i svensk kriminalhistoria (Mangs? Tingström?).

För att berika tråden lite, jag tror att polisen hann få 5000+ tips utan att hans namn ens förekom. Han dök upp på polisens radar först då han hyrde en Nissan Micra i eget namn (där han samtidigt tänkte på att bortkoppla hastighetsmätaren).

Flera poliser tänkte att han inte kunde vara så pass klantig och valde att bortse från honom.
Citera
2025-05-01, 07:38
Medlem
Muppetys avatar
Han lär få sitta länge till. Tror han får statuera ett exempel på den typiskt livstidsdömde.

Alla beslut om att omvandla livstidsstraff till tidsbestämt straff avgörs tydligen i Örebro tingsrätt. Kriminalvården och Rättsmedicinalverket yttrar sig bland annat om hur den dömde skött sig under strafftiden respektive risken för återfall i grov brottslighet.

Spelar han bara schack och backgammon i fängelset? Jag har missat hur han skött sig, mer än nått eller ett par slagsmål? Hur ser hans återfallsrisk ut?

Hur skulle han klara sig i dagens samhälle? Har han ens använt en mobiltelefon eller varit ute på internet? Skulle han kunna anpassas till dagens samhälle? Eller om han är psykopat, det går ju inte att bota, så är väl risken hög att han återfaller i brott?
Citera
2025-09-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
[1] Han lär få sitta länge till.

[2] Jag har missat hur han skött sig, mer än nått eller ett par slagsmål? Hur ser hans återfallsrisk ut?

[3] Hur skulle han klara sig i dagens samhälle? Har han ens använt en mobiltelefon eller varit ute på internet? Skulle han kunna anpassas till dagens samhälle? Eller om han är psykopat, det går ju inte att bota, så är väl risken hög att han återfaller i brott?
[1] Han är över 70 år, tror jag, och dömdes för ett gammalt mord i Tyskland. Därför fick han ännu en livstidsdom, vilket gör det svårare för honom att få straffet tidsbestämt. Hade han inte blivit dömd för det gamla mordet, så hade hans chanser kanske sett ljusare ut. Jag är inte helt säker på exakt hur reglerna fungerar, men det framkom att domen försvårar hans situation.

Han sköter sig dock väl. Enligt uppgifter fungerar han som en förebild för andra intagna. Johns kontaktperson inom kriminalvården ska till och med ha framfört detta under en rättegång där frågan om tidsbestämt straff togs upp. Vid den rättegången fick kriminalvården svara på frågor och beskrev då hur John uppför sig.

[2] Under pandemin, när fångarna inte fick laga sin egen frukost, uppstod en incident. John, som äter vegetariskt, hade en vegetarisk leverpastej. Han trodde att kriminalvården inte skulle hitta den och bestämde sig därför för att försöka ta sig ut i köket. Han ”knuffade” då lätt på en vårdare för att komma fram och hämta leverpastejen. För detta fick han en varning, men han accepterade den utan problem. Källa: rättegången 2021 när han ansökte om tidsbestämt straff.

I övrigt sköter han sig. Det är oklart om kriminalvården bedömer att han har återfallsrisk, men enligt vittnesmål verkar den låg.

[3] Han har ett stort intresse för teknik och äger en smarttelefon som vänner gav honom under en permission. Han menar själv att han har bra koll på dagens samhälle, något som diskuterades under rättegången eftersom världen förändrats mycket sedan han blev inlåst.

John är inte psykopat. Han hade tidigare diagnosen antisocial personlighetsstörning, men den ändrades till autism.

Personligen tror jag inte att det spelar någon avgörande roll om hans återfallsrisk är låg eller ej, eftersom den senaste domen för mordet i Tyskland i praktiken har satt stopp för chanserna till tidsbestämt straff. Min känsla är att han kommer sitta kvar tills han avlider, innan han ens får straffet tidsbestämt.

Det finns dock en möjlighet att han ändå får det tidsbestämt och att rätten tar hänsyn till hans ålder, vilket i så fall kanske skulle landa på fem år. Men mycket kan hända under de åren – sjukdom eller död – och dessutom måste han vänta sex år innan en ny ansökan. Om det i stället gäller femårsintervall, så kan det snart vara dags igen.

Känns väldigt sorgligt egentligen.
Dels för brottsoffrens skull, men även för honom själv. Han är skärpt, men med tanke på hans autism kanske han hade behövt bättre stöd för att förstå samband och konsekvenser. Med en tryggare uppväxtmiljö hade han kanske kunnat göra gott i samhället istället för att hamna i kriminalitet.

En annan sorglig sak är att man inte alltid varit rättvis mot honom. När han studerade och skulle byta anstalt blev hans studier inte godkända att följa med. Han tvingades börja om från år 1. Han överklagade men fick avslag. Jag minns inte alla detaljer, men kan försöka kolla upp det.

Ytterligare en tung sak var att han behövde resa utomlands för rättegången om det gamla mordet. Varje dag utanför Sverige gjorde att hans pension minskade. Han överklagade men förlorade. Redan fattig som han är måste det ha känts hårt.

Överlag har hans liv inte varit enkelt. Han växte upp i ett otryggt hem, hade en frånvarande pappa, blev mobbad och fick höra elaka kommentarer om sin bakgrund. Han kände sig utanför och ville ”bli svensk”.

Man undrar om han någonsin känt sig riktigt lycklig. Fängelse är knappast roligt, även om man kan uppleva stunder av glädje. Människan anpassar sig, men han går ändå miste om friheten, kärleken, närheten, möjligheten att laga sin egen mat med mera.
Senast redigerad av Dukater 2025-09-23 kl. 11:45.
Citera
2025-11-13, 00:16
Medlem
Någon info om hans broder nuförtiden? Ralf Zaugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in