Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2015-06-11, 23:49
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 343karreman
30 min ISIS propaganda video: http://www.darulhilafe.com/video-izle/musul-039-un-fethi-h452.html
Jag tror att den är ny video om hur de tog Mosul då dom nu firar jubileum eller något. I början får man se dem klä ut sig till civila för att komma nära poliser och soldater för att avrätta dem på nära håll.

Synd att det inte är engelsk eller svensk text. Svårt att hänga med när man inte behärskar språket.

En del täcker över sitt ansikte. Är det de som kommer tillbaka till Europa sedan?

Fängelsegrejen var intressant. Lika barn leka bäst!
Senast redigerad av Erik Öst 2015-06-12 kl. 00:03.
Citera
2015-06-12, 00:39
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
30 min ISIS propaganda video: http://www.darulhilafe.com/video-izle/musul-039-un-fethi-h452.html
Jag tror att den är ny video om hur de tog Mosul då dom nu firar jubileum eller något. I början får man se dem klä ut sig till civila för att komma nära poliser och soldater för att avrätta dem på nära håll.

Propaganda eller inte vet jag inte men något som är rätt tydligt så funkar deras metod. Förmodar att det hela utpselar sig i Irak och som du säger Mosul? Dom har avancerat så långt att dom numera är inne kärnan av städerna.

Blir lite fundersam om IS tagit in sig till städerna, borde inte irakiska armen tänka om lite nu och sätta in extra militärer som patrulerar? Typ som i Afganistan med checkpoint?

Någon påstod att IS kommit över flera tusen humwees samt tunga vapen, då kommer vi få se ännu mera blodia videon inom snar framtid, kanske finns redan men man håller på att redigerar dom som den här videon?

Är det själva shia muslimer man skjuter mot eller är det lite hejvilt?
Citera
2015-06-12, 00:42
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Synd att det inte är engelsk eller svensk text. Svårt att hänga med när man inte behärskar språket.

En del täcker över sitt ansikte. Är det de som kommer tillbaka till Europa sedan?

Fängelsegrejen var intressant. Lika barn leka bäst!

Vad ska du förstå? Dom säger Walla Walla det betyder jag svär, sen säger dom från Mosul till Medina bla bla Insallah, att dom kommer gå från Mosul till Medina för att sedan avsluta målet.

Nej, ingen av dom kommer komma till Europa, antingen kommer dom dö i strider där nere eller så kommer dom bosätta sig när dom fått sitt kalifat. Vi vet att dom aldrig kommer uppnå något kalifat.
Citera
2015-06-12, 00:43
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Ny vice dokumentär om Irak som fokuserar på Peshmerga:
Avsnitt 1 https://www.youtube.com/watch?v=o0tl5-KmkgY
Avsnitt 2 https://www.youtube.com/watch?v=_lNh7QKVl8Y
Avsnitt 3 https://www.youtube.com/watch?v=F0PM-wpo5Rs

Jag har ingen lust att titta på 3 videon, kan du istället säga vad som sägs i videon och varför Irak ska fokusera på Peshmerga? Peshmerga borde väl i dagsläget vara "allierad" Irak?
Citera
2015-06-12, 01:15
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Jag har ingen lust att titta på 3 videon, kan du istället säga vad som sägs i videon och varför Irak ska fokusera på Peshmerga? Peshmerga borde väl i dagsläget vara "allierad" Irak?

Jag menar att själva dokumentären fokuserar på Peshmerga.
Nej rätt intressant dokumentär. Bland annat nämns det att 70% av alla Peshmergas dödsfall beror på IEDs.
Det kan bero på att man inte aktivt deltar i striderna och låter USA göra det mesta av jobbet eller att man avancerar för fort. Det har ju varit ett sånt gnäll om hur sakta irakiska armen avancerande i Tikrit. Nu kanske man förstår varför.
Citera
2015-06-12, 01:24
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

Ursäkta om jag hoppar in men fokus på Peshmerga är minst lika viktigt som fokus på irakiska armén då det är dessa två aktörer som har huvudrollen i kampen mot IS samt fått officiellt uppgiften/roller att inta Mosul.

VICE borde göra fokus på alla parter, skulle vara intressant faktiskt.

Vad menar du med "Peshmerga borde väl i dagsläget vara "allierad" Irak?"?
Dom är "allierad Irak"

Citat:
Nej rätt intressant dokumentär. Bland annat nämns det att 70% av alla Peshmergas dödsfall beror på IEDs.
Det kan bero på att man inte aktivt deltar i striderna och låter USA göra det mesta av jobbet eller att man avancerar för fort. Det har ju varit ett sånt gnäll om hur sakta irakiska armen avancerande i Tikrit. Nu kanske man förstår varför.

IED är största fienden.
Den biten har tagit allt för många liv hos alla.
Senast redigerad av tigersaid86 2015-06-12 kl. 01:27.
Citera
2015-06-12, 01:36
Medlem
Hizirs avatar
Citat:

Anledningen kan vara IED, därför är man aktsam. Det säger en hel del, idag tidigare anklagade en kurdisk ledare Irak för att dom stödjer IS och blundar för när IS kommer över stora vapendepåer.

Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Ursäkta om jag hoppar in men fokus på Peshmerga är minst lika viktigt som fokus på irakiska armén då det är dessa två aktörer som har huvudrollen i kampen mot IS samt fått officiellt uppgiften/roller att inta Mosul.

När Chris sa att fokus ligger på Pesherga trodde jag han sa det i negativt syfte, fokus på Peshmerga---> kriga mot Peshmega, förstår du? Du blir så tagen så fort man säger nåt om kurder, lugna ner dig.

VICE borde göra fokus på alla parter, skulle vara intressant faktiskt.

Vad menar du med "Peshmerga borde väl i dagsläget vara "allierad" Irak?"?
Dom är "allierad Irak"

Det jag sa tidigare, att dom borde liera sig med varandra men så är det, det var jag som förstod det fel, är det ok att misstolka saker ibland eller ska man vara lika klar i skallen som du alltid?

IED är största fienden.
Den biten har tagit allt för många liv hos alla.

Precis, fienden dör men en IED dör inte så länge den dödat.
Citera
2015-06-12, 01:59
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:

Undrar hur man ska ta över starkt isis infesterande städer när terroristerna blandar sig bland civilbefolkningen och dyker plötsligt fram och börjar skjuta. Oerhört jobbig situation armén befinner sig i :/
Citera
2015-06-12, 02:04
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Anledningen kan vara IED, därför är man aktsam. Det säger en hel del, idag tidigare anklagade en kurdisk ledare Irak för att dom stödjer IS och blundar för när IS kommer över stora vapendepåer.

Det är otroligt svårt och farligt, Irak har säkert många insider som är på IS sida, kolla senast i Ramadi...

Irak som stat och regering stödjer inte IS, det är absurt.
Det skulle innebära skandal och motarbeta sig själva.

Konspiratorisk tanke som sagt.

Det är riktigt lurigt.
Antingen finns det köpta individer eller som rent av är på IS sida.
Antingen korrupt eller valt sida.

Dessa försvårar kampen avsevärt och stärker IS.
Citera
2015-06-12, 02:04
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Undrar hur man ska ta över starkt isis infesterande städer när terroristerna blandar sig bland civilbefolkningen och dyker plötsligt fram och börjar skjuta. Oerhört jobbig situation armén befinner sig i :/

Väldigt svårt när man ser på den videon.
Citera
2015-06-12, 02:29
Medlem
Inte från Irak men dock relaterat till ISIS: ett klipp från övervakningskameror som visar en ISIS attack i Libyen i söndags.

http://www.funker530.com/cctv-footage-of-deadly-isis-attack-in-libya/

Att terroristerna faktiskt kunde vinna den där striden trots att de uppför sig så overkligt idiotiskt som snubben som slött vandrar runt i mitten av gatan för att stå och peka (och säkert skrika lite också) är ... ja vad ska man säga. MENA länderna verkar ha otroligt låg nivå på sin krigsföring. Verkligen under all kritik.
Senast redigerad av Lupu 2015-06-12 kl. 02:34.
Citera
2015-06-12, 02:40
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupu
Inte från Irak men dock relaterat till ISIS: ett klipp från övervakningskameror som visar en ISIS attack i Libyen i söndags.

http://www.funker530.com/cctv-footage-of-deadly-isis-attack-in-libya/

Att terroristerna faktiskt kunde vinna den där striden trots att de uppför sig så overkligt idiotiskt som snubben som slött vandrar runt i mitten av gatan för att stå och peka (och säkert skrika lite också) är ... ja vad ska man säga. MENA länderna verkar ha otroligt låg nivå på sin krigsföring. Verkligen under all kritik.

Helt förvånande hur lugna dom är, vem börjar gestukulera med händerna när andra också har tunga vapen? Vad kan avstånden vara mellan dom, 150- 200 meter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in