Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Allt fler irakier gör sina röster hörda angående att man vill ha ett självständigt Kurdistan. Dessa irakier ser hellre att kurderna får ett eget land än att dela land med ett folk som avskyr resten av alla irakier och som fullständigt skiter i resten av nationen. Med all respekt till alla kurder i tråden men Kurdistan är en bananrepublik och det vet Barzani och Talabani familjerna. Dessa familjer har ökat sin makt och sina förmögenheter till en gräns de inte hade kunnat göra om Kurdistan var självständigt. Sanningen är att Barzani klanen bland annat är väl medvetna om att det gynnar dom ekonomiskt att vara en del av Irak.
Vill dom kurdiska ledarna ens ha självständighet? Givetvis men man har tidigare inte tagit chansen när man haft den. 1991 hade man chansen men då utbröt inbördesstridigheter, 2003 hade man chansen men valde att vara en del av Irak. Medan det kurdiska folket svälter så fylls Barzani's fickor, det är ett välkänt faktum att Barzani's söner i USA badar i pengar, man talar inte längre om miljoner utan om miljarder inom Barzani klanen.
Det börjar bli god tid att man utropar självständigheten, något jag är helt säker på att man inte kommer att göra men det vore ohållbart som politiker om man inte matade folket med det dom vill höra. Anledningen att självständighetsutropande inte kommer komma är väldigt enkelt, varför ha ett eget land med allt vad det innebär när vi kan leva på Basra's olja och ha alla fördelar från att parasitera på Irak. Det är vida känt att Basra innehar nästan oändliga reserver av olja, reserver som får resten av Irak's oljekällor att framstå som vattenpölar, Barzani är väl medveten om detta.
Nu när mongolturkiet, saudiwahabisterna, qatar, egypten mfl har skapat en anti-shiitisk pakt så börjar shiiterna plötsligt höja rösterna om ett självständigt Kurdistan. hmmmmm?????? Det är även väldigt konstigt att även om kurderna exporterar olja så får man fortfarande inte sin del av budgeten. Det är solklart att shiiterna vill att kurderna bryter sig ur irak, men varför nu?
Hursomhelst så tror jag att nya shiitiska stater och en kurdisk stat skulle gynna bägge parter. Då menar jag att både syrien och irak styckas upp. mongolerna och wahabisterna vill inte att irak och syrien styckas upp, utan de vill installera sunnitiska regimer i dessa länder som går deras ärenden samt krossar kurderna och shiiterna. Jag har nämnt flera gånger i mina tidigare inlägg, att en konflikt mellan shiiter och kurder innebär förödande konsekvenser för bägge parter. Det såg vi med isis framfart.
Efter att saudi och deras allierade har bombat klart i yemen, vad står sen på tur?
Sen ska vi inte heller glömma saudiernas present till Libanons armé, vapen för 3 miljarder dollar. Något stort är på gång och därför måste de som känner sig som måltavlor hålla ihop.
Därför så tror jag att Barzani väljer det smartaste alternativet just nu.
Ps: Var det inte Malikis son som plundrade iraks budget på miljard-tals dollar. Gräset är aldrig grönare på andra sidan. Koruption är ett stort problem, inte bara i irak utan hela i mellanöstern.