Citat:
Ursprungligen postat av
tigersaid86
Samhället behöver absolut inte gå framåt bara av den anledningen att det skulle vara sekulärt.
Hitler var sekulär, Saddam var sekulär, Gud vad bra det har varit. Jag kan nämna många fler.
Det handlar fortfarande i slutändan vem är den här individen som styr och ställer.
Kurderna får inte prata kurdiska med varandra för att araberna inte förstår det och misstänker kurder.
Kurder kan språk, vilka kan kurdiska förutom kurder? Ingen.
Dessa kurder borde fängslas eller skickas in i fronten före dom trogna kurderna för att sona sitt misstag.
Visserligen har det funnits gott om sekulära psykopater historiskt sett och sjäövklart är många sekulära stater ett frågetecken i deras agerande (usa som exempel och deras fanatism i "in god we trust" som genomsyrar den amerikanska statsapparaten och synen på sekularism).
Det fråntar inte faktum att jag hellre bor i USA än Turkiet (som de fakto har gått ifrån sin sekulära syn med Erdogan, jag bortser även från personliga åsikter i detta resonemang då jag är kurd gentemot en Turk utan antar att "Svensken" väljer samma i 9 fall av 10 )
Men jag utmanar den som hittar en ickesekulär stat/regim som följer demokratiska och mänskliga rättigheter som vi som växt upp med bättre förutsättningar anser vara en legitim och möjlig statsbildning vi vill leva i och styras av.
Det finns inte.
Därmed kan man anta att ett särskiljande från religion och stat/styrande/politik/utbildning/infrastruktur är en bra grogrund för ett framtida demokratiskt samhälle med en värmande mänsklig syn.
KRG gör helt rätt pch ISIS hjälper till i KRGs ändrade synsätt. Religion och politik/utbildning är alltid skit.
Oavsett om den heter Islam, Kristendom, Judendom, Bhuddism och Hunduism