2014-06-10, 15:34
Medlem
Rainbowmojos avatar
Hej, jag väntar på lönen för att kunna slå till med en ny bil. Jag har tittat en hel del på olika märken och modeller och Opel Vectra har fallit i min smak. Det jag undrar nu är hur månadskostnaden blir (detta blir min första egna bil).

Om vi tar denna modell, Opel Vectra 2.2 Elegance (-02):
http://www.blocket.se/stockholm/Opel...4.htm?ca=9&w=3

Inköpspriset för bilen är 29900kr.
Däck 2000kr per år, eller? (ren chansning)
Service 4000kr per år???? (ren chansning)
Skatt och försäkring har jag ingen aning om kostnaderna...

Det blir 1000+350+9000+2000+4000=16350kr per år=1362kr per månad (utan skatt & försäkring)
3. Hur mycket kan skatt och försäkring kosta för bilen?

Som sagt, det är mitt första bilköp
Citera
2014-06-10, 16:48
Medlem
provocative77s avatar
Du räknar på 9000kr i bensin. Det ger 620 liter o med en snittförbrukning på 0,8/mil så ska du köra 800 mil/år.
Då kan du direkt sänka dina däckkostnader om du inte ska måla vägen. Likaså klarar du dig med årsservice.
Ytterst få kör så låga mil. Vore jag dig skulle jag iaf dubbla milen.
I gengäld är just drivmedel o däck något du kan styra själv genom att inte köra så mkt.
Värdeminskning är inget att räkna på. Den har haft sitt ras o du kan förlora allt från 0kr-hela inköpssumman. I den prisklassen så räkna med att förlora allt o resten blir en bonus.
Citera
2014-06-10, 17:40
Medlem
Värdeminskningen är inte alls så liten som det påstås här. Du får nog inte mer än 20-25 direkt du köpt den av handlaren. Gamla bilar är inte sällan övervärderade, om två är är det en fjorton år gammal Opel, då kanske du får 15000, och egentligen är det väl så att i klassen under 50000 så står totalekonomin i fokus, speciellt mellan 5-20000. Golf och Polo kostar som Mercedes. Just pga totalekonomin. Men om du räknar 7500 per år, sen står den nästan still om du sköter den och den är hel och bra.

Jag tror att värdeminskningen är 7500kr per år.
Besiktning går på ca 350kr per år.
Bränslekostnad ca 15000 per år. (800-1200mil beror på hur du kör)
Citat:
Däck 2000kr per år, eller? (ren chansning)
Det beror ju på, har bilen bra däck, sommar som vinter, så kan det kosta ingenting, måste du byta däck, räkna med 1000kr st.
Citat:
Service 4000kr per år???? (ren chansning)
Här gäller det ju att studera serviceshemat och serviceboken. Du kan åka på en 10000 lätt, å andra sidan, om du har tur när du köper bilen och det bara är enkla servicar som väntar de närmaste 3000 milen så kan du klara dig på 2000 per år. Sen har du glömt reparationer, reservdelar. Där bör du nog räkna med 3000 per år och vara redo för 10-15000. Bilen är 12 år gammal och proppad med sensorer och elektronik.
Försäkring för dig, du låter ung, kanske 12000/år. Du kan ju ta bara trafik men samtidigt är bilen ändå såpass "ny" och dyr att man kan vilja ha helförsäkring. Testa att söka på ett bolag eller insplanet el dyl. Skatt kollar du på trensportstyrelsens hemsida, leta dig fram till "titta på annans fordon" och ge reg.nr från annons, du ser antal ägare, bes + skatt, orginal däckdimension (som kan vara till hjälp när du kollar priserna på däck)

Så läs in dig på serviceshemat, kolla serviceboken, kolla skatten, kolla försäkringspremie, räkna med mer i bensin och värdeminskning.
Skatt och försäkring har jag ingen aning om kostnaderna...
Senast redigerad av D Roger. 2014-06-10 kl. 17:59.
Citera
2014-06-10, 19:44
Medlem
Jag har varit utan bil ett tag nu och märker hur mycket pengar som blir över varje månad

Jag räknar med att även en gammal bil som denna kostar 3-4000:-/månad inkl allt.

Tycker de som skrivit ovan har en mer ärlig uppskattning än TS.

Besiktning: Behövs oftast 2 besök för gamla bilar, men är ändå småpengar, förutom då reperationen som oftast behövs.
Ränta: Ponera att du inte köper en bil utan sätter in pengarna på banken till 2,5% ränta. Då får du 500:- i ränta/år (efter skatt) som du inte får vid bilköp. Liiite ovanlig att ha med, men jag är ju ekonom...
Småkostnader som dyker upp: biltvätt (automat eller manuell), spolarvätska, parkering (hyrd eller ute på stan), böter, däckbyte, vax & polish, torkarblad, trängselavgift, glödlampor etc blir tillsammans en märkbar kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in