Citat:
Ursprungligen postat av
RoaldDahl
Jag skulle vilja göra ett tillägg till Ert "att egentligen forma en åsikt" och det är "som ska ses som en allmängiltig sanning". För en åsikt måste väl alla ha rätt att ha, hur fel den än kan tänkas vara?
Definitionen skulle sålunda kunna låta:
"En fördom är frågan en dom (fattande av åsikt) före, dvs. innan man har tillräckliga bevis för att egentligen forma en åsikt som ska ses som en allmängiltig sanning."
"Icke försumbar andel" är intressant, hur många är det? Över 50%? Professor Hulkenberg anslog nyss att en uppfattning som är fel enligt den stora massan inte nödvändigtvis behöver vara en fördom. Är det Er uppfattning också?
Jag vänder mig explicit mot överanvändningen av begreppet fördom. Det tar folk i gemen till numera så fort det råder olika åsikt. Nästan såhär:
- Kom nu! Det är grön gubbe.
- Nej, den är röd.
- Så fördomsfull du är.

Alla får ha åsikter. I min mening är fördomar helt naturligt. Man har ju åsikter om allt i stort sett, men har inte tid och ork att samla ihop bevis för minsta lilla ting.
I min mening är en fördom en fördom oavsett om den är sann eller ej, om den baseras på en gissning istället för på bevis. Alltså behöver det inte vara fel, inte heller har det något att göra med vad massan, öppet eller i hemlighet, tycker.
I ditt exempel kan man ha stött på tre blomsterhandlare som alla luktade gott, eller så var det blommorna som luktade, och inte själva handlarna. Då vore det en fördom, men på gränsen till grundad åsikt, att blomsterhandlare luktar gott. Om man däremot sitter hemma och filosoferar ihop själv att de borde lukta gott eftersom de omger sig med blommor hela dagarna så är det en fördom tills man ser (luktar) efter hur det ligger till.
Som sagt behöver detta alltså inte vara fel, varken sanningsmässigt eller moraliskt.
Däremot har du ju rätt i att begreppet ibland används felaktigt. När folk säger att man har fördomar så menar de ju oftast att man har en åsikt som innebär att man dömer en annan människa på förhand, vilket är moraliskt fel men inte behöver vara strikt sett fel.
Detta säger de dock utan att själva ha bevis för att det är en fördom, vilket i sig är fördomsfullt. Så det kan vara.