Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-10, 14:16
Medlem
Jag bodde sen sensommar/höst 2013 i litet rum i ett hus med 4 andra personer, jag hittade rummet på blocket och det var tillräckligt billigt för att jag skulle ha översyn med vissa saker. Jag märkte direkt att hyresvärden bara orkade bry sig att höra av sig ifall det var något som påverka honom och i princip sket i att svara på saker vi som bodde ville och det var väldigt många sker han sade han skulle göra som aldrig blev av eller tog väldigt lång tid. Men alla har haft dåliga hyresvärdar och det är inte det jag har problem med nu. Tidigare i år flyttade jag in i en mycket finare lägenhet med min polare och sade upp mitt förra boende som hade tre månaders uppsägningstid enligt kontraktet(och jag betalde de tre månadernas hyra som jag gjort innan). I flytten från mitt lilla rum till min nya lägenhet råkade jag ta med en uppsättning sängkläder som inte nämns i kontraktet och vi gjorde ingen lista på vad som fanns på rummet innan jag flyttade in. Ett litet tag innan den andra månaden tog slut ville min hyresvärd få min uppsättning nycklar då han ville visa mitt rum för nya intresserade och någon annan av oss som bott där hade försvunnit med sin nyckel?(Osäker på detta men det är vad han sade). När jag gav han nycklarna nämnde jag att jag hittat några sängkläder men att dom var skitiga så att jag skulle tvätta dom och frågade hur jag skulle lämna tillbaka dom utan nycklar till vilket han svarade att han tyckte jag skulle åka till den gamla adressen och hoppas på att någon var hemma annars fick vi lösa det, villket jag sade jag inte var taggad på att göra (om han inte vågar chansa på det och behöver mina nycklar varför ska jag göra det). När jag sen smsade honom att jag tvättat dom svarade han att eftersom jag tog sängkläderna därifrån ska jag lämna tillbaka dem också, vilket är rätt men han ville fortfarande jag skulle åka ut dit på en chans vilket jag varken såg som smart eller gillade så jag påpekade till honom att han fortfarande har mina nycklar och hur vi skulle lösa det efter vilket han inte smsade mig på en månad, efter jag flyttat ut enligt kontraktet och vill att jag ska lämna tillbaka sängkläderna villket jag självklart hade gjort om jag hade möjlighet men spenderar sommaren på annan ort, en bra bit ifrån. Nu säger han att han kommer köpa nytt och skicka faktura till mig på beloppet då han tvingats köpa nytt och jag måste betala det "enligt hyresavtals lagen"

Jag behöver veta vad som verkligen gäller, är jag skyldig att betala sängkläderna?

tack för hjälp
//trött

;jag kan ladda upp en scannad bild på kontraktet(med utsvartad data) ifall det hjälper
Citera
2014-06-10, 14:23
Medlem
Mycket märklig sak att hänga upp sig på, hur mycket kan en uppsättning begagnade sängkläder kosta?

Men I princip ska de ju givetvis återbördas, skicka dem med posten i värsta fall.
Citera
2014-06-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanakoflower
Mycket märklig sak att hänga upp sig på, hur mycket kan en uppsättning begagnade sängkläder kosta?

Men I princip ska de ju givetvis återbördas, skicka dem med posten i värsta fall.

Det visar lite hur han är, saken är den att sängkläderna är kvar där jag flyttade med min kompis. Jag har försökt få tag på min kompis men han jobbar och sover inte där varje dag just nu.
Citera
2014-06-10, 14:56
Medlem
KenRingIntes avatar
Hyresvärden har ju inte gjort något fel, vad jag kan se. Betala fakturan och ha det gjort? Det kostar nog mer för dig att få kontraktet inscannat än att betala fakturan. Varför trätar du emot när det ändå var du som tog med dig saker från hans boende du ej har rätt till. Han fakturerar dig utifrån princip, inte för ekonomisk kompensation, jag förstår det till fullo.
Citera
2014-06-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
Hyresvärden har ju inte gjort något fel, vad jag kan se. Betala fakturan och ha det gjort? Det kostar nog mer för dig att få kontraktet inscannat än att betala fakturan. Varför trätar du emot när det ändå var du som tog med dig saker från hans boende du ej har rätt till. Han fakturerar dig utifrån princip, inte för ekonomisk kompensation, jag förstår det till fullo.

Anledningen att jag trätar mot är för att han tog mina nycklar när jag fortfarande betalade för rummet och ifall jag hade haft kvar nycklarna hade jag kunnat lämna igen sängkläderna.
Citera
2014-06-10, 17:02
Medlem
Korbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillaximus
Anledningen att jag trätar mot är för att han tog mina nycklar när jag fortfarande betalade för rummet och ifall jag hade haft kvar nycklarna hade jag kunnat lämna igen sängkläderna.

Så länge du betalar hyra för något du hyr har du tillträdesrätt, tar han denna ifrån dig så ska du ha tillbaka på hyran du har betalt hyra/dagar och sen det antalet dagar du inte hade tillgång till det du hyrde.

Detta kan du kräva av honom förslagsvis via en advokat för att få lite kraft bakom det, vägrar han dig så stäm honom.

Åk dit med sängkläderna och häng dom i en påse på dörren med en liten lapp. Ta kort där man ser huset med telefonen så bilden geotaggas också.

Nu har du bevis på att du har lämnat grejerna till honom i utifrån bästa möjliga chans.

Skicka tillbaka fakturan där det står stort bakom BESTRIDES.

Invänta svar.

Vänd dig till hyresnämden angående hyran, ring dom redan imorgon och kolla vad du kan göra.
Citera
2014-06-10, 18:16
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillaximus

Ah, det har du helt rätt i. Du får gärna styckesindela dina texter framöver, jag missade den biten i sammanhanget när jag försökte traggla mig igenom din text som inte lämnade mycket till andningspaus. Hursom, jag tror att du kan bestrida den eventuella fakturan från honom, också av princip, och påpeka då varför du gör det, så kanske han också lägger ned då din principfråga balanserar eller till och med trumfar hans principfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in