Citat:
Ursprungligen postat av
Milizer
Jag är inte van med att prata om såna här saker. Men ja, nu måste jag kanske. Nu måste jag ju tvätta sofföverdraget för att hon blodade ner det. Själv verkar hon inte bry sig. Hon bara dansar runt.
Fråga till er tjejer: När lär ni er ta hand om er mens? Hur länge överlåter ni detta problem till era föräldrar?
Haha då låter som ett barn när du skriver om det och låter dessutom okänslig. Du pratar om henne som om hon vore en hund? Om det här är på riktigt så väx upp och bete dig som en riktig förälder. Prata med henne om det. Har hon ens några bindor/tamponger? Om inte KÖP DET och lägg det i hennes rum! Tror du att hon VILL gå runt och blöda hur som helst? Du förstår väl att hon skäms, för hon lär ju förstå vad mens är utan din obefintliga hjälp..
Jag är tjej och har två bra föräldrar. Min pappa är väldigt obekväm med att prata "kvinnogrejer" men han var ju illa tvungen om det behövdes. Men jag och mina systrar pratade hellre med mamma då det blev mer naturligt eftersom hon själv hade/har mens.
Och det räckte med att man sa "jag har fått mens" så fixade hon skydd sen behövde inte hon "ta hand om det", men man kunde ju prata om pms och såna grejer också.
Men om din dotter inte har tillgång till sin mamma så måste ju du ta snacket med henne, hon har ju inget val. Dessutom är det inte bara fysiska förändringar i kroppen när man får mens utan psykiska också så det kanske är en bra idé att använda sig av kommunikation och visa att du finns där för henne?
Och btw... Vem ska ta p-piller & sex-snacket med henne?