2014-06-10, 01:13
Medlem
Hej. Klantade till mig ordentligt förra veckan och väntade på skatteåterbäringen.
Men för 2 år sen hamnade jag hos kronofogden och hade ingen aning om att pengarna går till dom.
Iallafall så fick jag sparken för 2 månader sen efter 5 månaders jobb och har klarat mig på pengar tills nu. Har 0 kr och en hyra o räkningar att betala nu den 25e. Ska börja plugga nu i augusti och får inte ta csnlån förrän då (typ kalenderåret man fyllt 20 eller något sånt.
Börjar få smått panik och behöver hjälp.

Någon som har en aning? Har haft pengar dom senaste tre månaderna och är inte inskriven på afm eftersom jag väntar på att kunna få plugga.
Citera
2014-06-10, 01:45
Medlem
anonymnoss avatar
vad du behöver göra är att ansöka om "försörjningsstöd" på det socialkontor i den kommun där du är bokförd.. vanligtvis har de en speciell avdelning med telefontid för "nya", men om du har tur kan du få en handläggare på en gång. vad de kommer vilja ha av dig, förutom att du ska vara inskriven hos arbetsförmedlingen, är t.ex personbevis, kopia av kontouttdrag, kopia av kontrolluppgifter från skatteverket etc, o allt sådant ska du fixa fram och ge till dem. när allt är komplett så "handlägger" de dig o det tar cirka tio dagar, sen fattas ett beslut om de ska hjälpa dig.

personligen tycker jag att de är aldeles för snåla med vilka de hjälper. de är mer generösa med avslag än bidrag och nja... för alla som har nån förståelse över ett samhälles förfall så inser man ju att om folk inte får pengar för det basala så kommer de stjäla istället osv... vilket skapar en ringar på vattnet effekt på så sätt att privata butiksägare etc får lida för att folk inte klarar sig.. sen blir det i sin tur polisanmälningar o rättegång etc o slutsumman blir fan så mycket mer än att bara ge nån ett par tusenlappar i månaden så de klarar sig..
Citera
2014-06-10, 11:01
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymnos
personligen tycker jag att de är aldeles för snåla med vilka de hjälper. de är mer generösa med avslag än bidrag och nja... för alla som har nån förståelse över ett samhälles förfall så inser man ju att om folk inte får pengar för det basala så kommer de stjäla istället osv... vilket skapar en ringar på vattnet effekt på så sätt att privata butiksägare etc får lida för att folk inte klarar sig.. sen blir det i sin tur polisanmälningar o rättegång etc o slutsumman blir fan så mycket mer än att bara ge nån ett par tusenlappar i månaden så de klarar sig..

Ja precis, ge mig si och så mycket pengar annars stjäl jag bilar och vandaliserar busskurer. Om jag lägger nån timme per dag på vandalisering kan jag säkert vandalisera saker för någon mille i månaden men jag är inte girig det räcker med att ni ger mig en halv mille i ersättning för att jag ska avstå från att ge er kostnader för annat.

Avskaffa alla bidrag, du är ansvarig för din försörjning. Går det åt skogen får din familj hjälpa dig, fungerar inte det heller så blir det barackboende och soppkök utan fickpengar tills du kommit på fötter igen.
Citera
2014-06-10, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allpan
Hej. Klantade till mig ordentligt förra veckan och väntade på skatteåterbäringen.
Men för 2 år sen hamnade jag hos kronofogden och hade ingen aning om att pengarna går till dom.
Iallafall så fick jag sparken för 2 månader sen efter 5 månaders jobb och har klarat mig på pengar tills nu. Har 0 kr och en hyra o räkningar att betala nu den 25e. Ska börja plugga nu i augusti och får inte ta csnlån förrän då (typ kalenderåret man fyllt 20 eller något sånt.
Börjar få smått panik och behöver hjälp.

Någon som har en aning? Har haft pengar dom senaste tre månaderna och är inte inskriven på afm eftersom jag väntar på att kunna få plugga.
Jag sökte över lovet en gång, de krävde att jag hoppde av min utbildning och de ville ha intyg från skolan att jag hoppade av för att få hjälp, ganska sjukt, de vill hellre folk är beroende av dem konstant än får hjälp över lovet.
Det du måste göra är att inte berätta att du ska studera och skriva in dig på AF, då får du hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in