2014-06-09, 23:36
Medlem
Alplandskaps avatar
Hej!

Var med om en ganska obehaglig upplevelse för några dagar sedan. Såg en gädda som låg och flöt i vattnet med ena sidan helt uppfläkt, skinnet var borta och man såg köttet utmed hela sidan från huvud till stjärt. Plötsligt slog den i vattnet och man förstod att den levde. Såg sedan att den låg och andades och försökte röra sig men eftersom fenan på sidan var borta kunde den inte navigera. Ett tag kämpade den sig ner mot botten men den flöt snabbt upp igen och låg och öppnade och stängde munnen och gälarna, det såg ut som att den kippade efter andan.

Kom förbi en gammal gubbe som sade att det var fiskpest? Jag tyckte mest att det såg ut som att den hade träffats av en båtmotor och fått ena sidan uppfläkt. Precis vid stjärtfenan hade den ett rött jack också.

Var det här fiskpest? Yttrar det sig så? Vad kan det annars ha varit?

/Alplandskap
Citera
2014-06-10, 01:40
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Tjo! Kan vara propeller men är säkert fiskpest, böld har jag hört att det kallas med.
Det smittar och får du en på kroken döda och gräv.
Citera
2014-06-10, 02:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Hej!

Var med om en ganska obehaglig upplevelse för några dagar sedan. Såg en gädda som låg och flöt i vattnet med ena sidan helt uppfläkt, skinnet var borta och man såg köttet utmed hela sidan från huvud till stjärt. Plötsligt slog den i vattnet och man förstod att den levde. Såg sedan att den låg och andades och försökte röra sig men eftersom fenan på sidan var borta kunde den inte navigera. Ett tag kämpade den sig ner mot botten men den flöt snabbt upp igen och låg och öppnade och stängde munnen och gälarna, det såg ut som att den kippade efter andan.

Kom förbi en gammal gubbe som sade att det var fiskpest? Jag tyckte mest att det såg ut som att den hade träffats av en båtmotor och fått ena sidan uppfläkt. Precis vid stjärtfenan hade den ett rött jack också.

Var det här fiskpest? Yttrar det sig så? Vad kan det annars ha varit?

/Alplandskap

Varför tog du inte närmaste åra och slog ihjäl den på stället? Gör lidandet så kort som möjligt! Vad var det för en "gammal gubbe" som inte gav dig det rådet?
Citera
2014-06-10, 09:10
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför tog du inte närmaste åra och slog ihjäl den på stället? Gör lidandet så kort som möjligt! Vad var det för en "gammal gubbe" som inte gav dig det rådet?
Vi såg denna gädda från en strandpromenad, den var för långt ut för att komma åt. Jag övervägde faktiskt att hoppa i för att avliva gäddan och befria den från dess plågor. Gjorde dock inte det. Gubben hade en retreiever med sig och jag tycker att han gott hade kunnat skicka i hunden för att apportera gäddan. Vet dock inte vad som hade varit värst, apporterad av en hund och ihjälslagen med närmaste tillhygge, eller självdö i vattnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in