• 3
  • 4
2014-06-11, 22:34
Medlem
Jag tycker att det är att gå emot exakt allt feminismen står (eller ska stå) för. Att alla är lika värda, och just det betyder att inte generalisera någon. Det är sjukt fel att säga att bara för att en brunett sagt något elakt så är alla brunetter elaka. På samma sätt med kön. Det går emot vad jag som feminist själv tror på.

Alla har rätt att tala illa om någon har betett sig oacceptabelt. Men det är en skillnad på att säga "han är en idiot!" och "alla män är idioter!". Det kan ju såklart bara vara en sekunds svaghet och ett sätt att verklighen uttrycka sin ilska, men det gör det inte mer okej.
Citera
2014-06-11, 23:32
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sexuellt??

Vad pratar du om -- var har jag sagt att våldtäkt skulle handla om sex?

"Jo, faktiskt - det är just kön som är i spel vid våldtäkter i allmänhet."

Det tolkade jag som att det handlade om någonting sexuellt, vill du förklara vad det är du menar med det om det inte är någonting sexuellt?
Kan även omformulera min tidigare fråga, anser du att det är skillnad på när en man våldtar en annan man i fängelse eller när en man våldtar en kvinna i krig än när en man våldtar en kvinna en vanlig fredag på stan? Det är alltså inte själva akten som jag syftar på utan varför någon gör så.
Senast redigerad av Bombaysapphire 2014-06-11 kl. 23:35.
Citera
2014-06-12, 10:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Nej, det är vi inte överens om - varför tror du att jag skulle bära på en sådan villfarelse?

Det är ointressant vilken retorik du gillar eller inte - att det är män som utgör en fara när det gäller brottet våldtäkt är fakta ...

Nu är Micro tydligen inne på att alla män skall vara kollektivt ansvariga för brott och övergrepp som individer av samma kön begått. Och bara för att det statistiskt sett är svårare för en kvinna att våldföra sig på en man så skall vi helt bortse ifrån faktumet att i miljöer där män inte är närvarande så är det i stort sett lika vanligt att kvinnor våldtar svagare individer. Kan det ha med att en starkare person oftare lyckas våldta en svagare person som spelar in här? Att kön är sekundärt och fysisk styrka är primär? Jomen ta mig tusingen!

Jag tror det största problemet är att feminister lever i villfarelsen att allt skulle bli fredligare utan män. Nej det är rätt troligt att den mänskliga rasen bara skulle bli fysiskt svagare och att allt som gör oss människor skulle fortgå i stort sett som vanligt. Förutom att saker skulle stanna upp lite oftare, ni vet... pga nån såg en spindel.
Citera
2014-06-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nu är Micro tydligen inne på att alla män skall vara kollektivt ansvariga för brott och övergrepp som individer av samma kön begått. Och bara för att det statistiskt sett är svårare för en kvinna att våldföra sig på en man så skall vi helt bortse ifrån faktumet att i miljöer där män inte är närvarande så är det i stort sett lika vanligt att kvinnor våldtar svagare individer. Kan det ha med att en starkare person oftare lyckas våldta en svagare person som spelar in här? Att kön är sekundärt och fysisk styrka är primär? Jomen ta mig tusingen!

Jag tror det största problemet är att feminister lever i villfarelsen att allt skulle bli fredligare utan män. Nej det är rätt troligt att den mänskliga rasen bara skulle bli fysiskt svagare och att allt som gör oss människor skulle fortgå i stort sett som vanligt. Förutom att saker skulle stanna upp lite oftare, ni vet... pga nån såg en spindel.

Ja eller de läskiga fiskarna i en sjö, för att inte tala om kräftor och insekter.

Om män hade pratat om kvinnor på samma sätt som feminister pratar om män, tänk vilket liv det hade blivit. Men vi ska kanske tänka på hur det var för 30-40 år sedan. Du var det ok att "kärringar, kvinnor kan inte köra bil, osv" Nu är det inte så längre... men tyvärr tvärtom... Vi män har alltså förbättrat oss och kvinnor har försämrat sig.
Senast redigerad av TrolletPlit 2014-06-12 kl. 11:21.
Citera
2014-06-12, 12:26
Medlem
DrDeathAnianssons avatar
Citat:
Två pedofila brott - och där vet vi ju också vilket kön på förövaren som är frekvent - utan att peka ut något så nöjer jag mig med att konstatera att det inte är kvinnor.

Och så två fall av rövarhistorier ...

Vad vill du visa med det?
Så du legitimerar handlingen eftersom majoriteten av pedofiler är män? Tråkigt att kvinnor som du är precis lika intoleranta och trångsynta som rasister, kommunister och nazister.
Citera
2014-06-12, 14:41
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice1222
Jag tycker att det är att gå emot exakt allt feminismen står (eller ska stå) för. Att alla är lika värda, och just det betyder att inte generalisera någon. Det är sjukt fel att säga att bara för att en brunett sagt något elakt så är alla brunetter elaka. På samma sätt med kön. Det går emot vad jag som feminist själv tror på.

Alla har rätt att tala illa om någon har betett sig oacceptabelt. Men det är en skillnad på att säga "han är en idiot!" och "alla män är idioter!". Det kan ju såklart bara vara en sekunds svaghet och ett sätt att verklighen uttrycka sin ilska, men det gör det inte mer okej.

Det känns bra att det finns feminister som resonerar som du, det ger i alla fall lite hopp om framtiden. Tyvärr hörs och syns ni väldigt lite i samhällsdebatten. Den rådande feminismen som förtjänstfullt har lobbat sig in i riksdag och regeringskansli är ju mer av den könsrasistiska typen, här på FB representerad av t ex micro113.
Citera
2014-06-12, 17:16
Medlem
Citat:

Skönt att höra att det finns vettiga feminister där ute också, det glädjer verkligen att höra det!

Jag själv skulle aldrig våga kalla mig feminist av rädsla att packas ihop med sådana sexistiska individer som micro113 som tyvärr är dom som hörs mest. Personer som henne förstör för alla feminister genom att aktivt försöka vända män emot feminismen så dom får rätt i att "alla män är är mansgrisar som hatar feminister" när vi egentligen bara hatar folk med fördomar.

Micro123:

Om jag skulle säga att alla invandrare är våldtäktsmän så är jag uppenbarligen en rasist, vad i ligger skillnaden när du säger att alla män är våldtäktsmän?

Både uttrycken har statistik som skulle kunna backa upp dom till viss del, båda två har också statistik som pekar åt rakt motsatt håll.

Varför gör inte ditt uttalande dig till en sexist?¨

Edit: Ett bättre exempel togs upp tidigare i tråden, om jag säger att alla kvinnor är giftmörderskor är inte det lika sexistiskt som att säga att alla män är våldtäksmän?

Det är vanligare att kvinnor mördar med gift och det är vanligare att män våldtar, det finns alltså statistik som kan backa upp båda påståendena.

Betyder det i ditt huvud att båda påståendena är sanna? Eller är det fortfarande bara våldtäktsdelen som är sann? Vad gör i sådana fall den delen mer sann?
Senast redigerad av XenapZ 2014-06-12 kl. 18:08.
Citera
2014-06-12, 18:13
Medlem
GodeGorans avatar
Citat:

Bra skrivet!

Du verkar ha rätt värderingar men jag tycker att du och de som tycker som du ska överge begreppet "feminism" då den rådande feminismen i Sverige inte speglar dina åsikter särskilt väl. Feminist betyder numera, särskilt här på fb, radikalfeminist.
Citera
2014-06-13, 00:04
Medlem
Citat:
Uttrycket är såvitt jag vet inte att alla män är våldtäktsmän, utan att alla män kan vara (är) potentiella våldtäktsmän.
Vilket kan fattas endera som att alla män faktiskt har fysisk potential att begå brott eller/(och) att kvinnor inte kan vilken av alla män som faktiskt är våldtäktsman och därför måste utgå ifrån att det kan vara just vem som helst av männen.Jag själv har en tendens att tända på dessa typer av män, dem av det mer dominanta slaget, även fast jag inte gillar det dem står för.

Skabbig du är..
Citera
2014-06-14, 00:34
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedredford
Skabbig du är..

Larvigt. Öppna dina skolböcker och läs på om bruket av orden de och dem.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in