Citat:
Ursprungligen postat av
Alice1222
Jag tycker att det är att gå emot exakt allt feminismen står (eller ska stå) för. Att alla är lika värda, och just det betyder att inte generalisera någon. Det är sjukt fel att säga att bara för att en brunett sagt något elakt så är alla brunetter elaka. På samma sätt med kön. Det går emot vad jag som feminist själv tror på.
Alla har rätt att tala illa om någon har betett sig oacceptabelt. Men det är en skillnad på att säga "han är en idiot!" och "alla män är idioter!". Det kan ju såklart bara vara en sekunds svaghet och ett sätt att verklighen uttrycka sin ilska, men det gör det inte mer okej.
Skönt att höra att det finns vettiga feminister där ute också, det glädjer verkligen att höra det!
Jag själv skulle aldrig våga kalla mig feminist av rädsla att packas ihop med sådana sexistiska individer som micro113 som tyvärr är dom som hörs mest. Personer som henne förstör för alla feminister genom att aktivt försöka vända män emot feminismen så dom får rätt i att "alla män är är mansgrisar som hatar feminister" när vi egentligen bara hatar folk med fördomar.
Micro123:
Om jag skulle säga att alla invandrare är våldtäktsmän så är jag uppenbarligen en rasist, vad i ligger skillnaden när du säger att alla män är våldtäktsmän?
Både uttrycken har statistik som skulle kunna backa upp dom till viss del, båda två har också statistik som pekar åt rakt motsatt håll.
Varför gör inte ditt uttalande dig till en sexist?¨
Edit: Ett bättre exempel togs upp tidigare i tråden, om jag säger att alla kvinnor är giftmörderskor är inte det lika sexistiskt som att säga att alla män är våldtäksmän?
Det är vanligare att kvinnor mördar med gift och det är vanligare att män våldtar, det finns alltså statistik som kan backa upp båda påståendena.
Betyder det i ditt huvud att båda påståendena är sanna? Eller är det fortfarande bara våldtäktsdelen som är sann? Vad gör i sådana fall den delen mer sann?