• 1
  • 2
2014-06-09, 19:26
Medlem
backmeisters avatar
hejsan!

har sedan ett par dagar haft problem med bluescreens. spelar i ca 2 timmar sen fryser datorn och startar om sen får jag BsoD. körde ett program för att se vad som kunde vara felet och det verkar vara "cdd.dll" och "ntoskrnl.exe" som orsaker detta. har googlat på detta i 30 minuter nu men jag blir inge klokare. folk verkar kunna se mer på dumpfilen än vad jag kan. jag använder bluescreenview.

är det någon kunnig här som skulle kunna hjälpa mig att hitta felet ? kan skicka dumpfilen så ni kan gå igenom den eller nått.

MVH

EDIT: min dator:

Windows 7 sp1
AMD 8350 4.2ghz octacore
Nvidia GTX 760
650 psu
8gb kingstom 1400mhz ram
500 gb hdd med extern 500gb.
sabertooth 990 R2 moderkort.
Senast redigerad av backmeister 2014-06-09 kl. 19:39.
Citera
2014-06-09, 19:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du placerar tråden under Windows med utan några detaljer om operativsystemet. Men söker man på "cdd.dll" så får man träffar på RAM-minnet.

Hämtar hem ett vettigt analysprogram och kör igenom RAM-minnet. OBS: Det kan ta sin tid då du har 8GB RAM enligt utsago.
Citera
2014-06-09, 19:34
Medlem
Termosins avatar
Verkar finnas ett antal olika fel som kan ligga bakom detta, från drivare till skadade RAM stickor. Precis som vanligt när det kommer till problem så, uppdaterat alla drivare? Just drivare för GPUn verkar vara ganska vanlig bov för detta.
Kör även memtest för att kontrollera RAMen.

Testa detta som en början iaf och hoppas det är en enklare fel bara.

Windows 7?
Citera
2014-06-09, 19:35
Medlem
backmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du placerar tråden under Windows med utan några detaljer om operativsystemet. Men söker man på "cdd.dll" så får man träffar på RAM-minnet.

Hämtar hem ett vettigt analysprogram och kör igenom RAM-minnet. OBS: Det kan ta sin tid då du har 8GB RAM enligt utsago.

kan ju då tillägga att det är windows 7 SP 1 jag kör med om det nu hjälper. tänkte köra memtes68 men jag kan inte då min dator vägrar att starta med ett usb minne. vet ej varför men när jag formaterade om den i förgår så tog det 1 timme att lyckas få fram minnet i BIOS. finns något annat program som kan köras direkt i windows som jag inte behöver boota upp ?
Citera
2014-06-09, 19:36
Medlem
backmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Verkar finnas ett antal olika fel som kan ligga bakom detta, från drivare till skadade RAM stickor. Precis som vanligt när det kommer till problem så, uppdaterat alla drivare? Just drivare för GPUn verkar vara ganska vanlig bov för detta.
Kör även memtest för att kontrollera RAMen.

Testa detta som en början iaf och hoppas det är en enklare fel bara.

Windows 7?

hejsan! japp, ALLT är up to date. installerade om datorn igår för att jag fick bsod och har nu dragit ner alla drivers jag har hittat. dock vet jag inte vilket program folk kör för att kolla dump filerna så extremt som vissa gör. dom får upp info om ALLT. jag får bara upp vad som orsakade crashen.

kan ocks¨å lägga till att nu står det: ntoskrnl.exe i dumpfilen tillsammans med cdd.dll
Citera
2014-06-09, 19:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backmeister
kan ju då tillägga att det är windows 7 SP 1 jag kör med om det nu hjälper. tänkte köra memtes68 men jag kan inte då min dator vägrar att starta med ett usb minne. vet ej varför men när jag formaterade om den i förgår så tog det 1 timme att lyckas få fram minnet i BIOS. finns något annat program som kan köras direkt i windows som jag inte behöver boota upp ?

Bränn ut Memtest86 på en CD-skiva. Du finner ledsagning på produktens hemsida.
Citera
2014-06-09, 19:38
Medlem
backmeisters avatar
Citat:
Bränn ut Memtest86 på en CD-skiva. Du finner ledsagning på produktens hemsida.

kan ej göra det heller då jag "lånat ut" min dvd rom
Citera
2014-06-09, 19:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
kan ej göra det heller då jag "lånat ut" min dvd rom

Mja, har du inga verktyg hemma så blir en felsökning en aning svårare.
Citera
2014-06-09, 19:43
Medlem
backmeisters avatar
Citat:
Mja, har du inga verktyg hemma så blir en felsökning en aning svårare.

jo det var just därför jag kom till FB. ni kanske har mer kolla på vad dessa filer innebär. jag ser som sagt bara att det var den filen som krashade inte specifikt vilka drivers som är out of date och vilken hårdvara som är paj. satt och kikade på ett annat forum och dessa människor fick upp rejäla specs vad som var fel. vet inte vad dom använder dock
Citera
2014-06-09, 19:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
satt och kikade på ett annat forum och dessa människor fick upp rejäla specs vad som var fel. vet inte vad dom använder dock

FAQ/Ledsagning/Instruktioner -> http://www.sevenforums.com/tutorials...eshooting.html
Citera
2014-06-09, 19:49
Medlem
Termosins avatar
Citat:
hejsan! japp, ALLT är up to date. installerade om datorn igår för att jag fick bsod och har nu dragit ner alla drivers jag har hittat. dock vet jag inte vilket program folk kör för att kolla dump filerna så extremt som vissa gör. dom får upp info om ALLT. jag får bara upp vad som orsakade crashen.

kan ocks¨å lägga till att nu står det: i dumpfilen tillsammans med cdd.dll

Drivare uppdaterade alltså, bör vara RAMen då. MEMTEST fungerar även att köra med SUB, se länk nedan, för de portarna lär du ju ha iaf.
Utöver bsv så går det även att använda bla whocrashed även om bsv troligen är det vanligaste valet. Även windgb fungerar som är från microsoft.

Lösning som fungerat för dem med cdd.dll samt ntoskrnl.exe har varit att helt enkelt reseta BIOs. Fungerar inte alltid men en del har lyckats genom detta.

http://forum.canardpc.com/threads/39...t-on-USB-Drive
http://msdn.microsoft.com/en-us/wind...dware/hh852365
http://www.resplendence.com/whocrashed
Citera
2014-06-09, 20:10
Medlem
backmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Drivare uppdaterade alltså, bör vara RAMen då. MEMTEST fungerar även att köra med SUB, se länk nedan, för de portarna lär du ju ha iaf.
Utöver bsv så går det även att använda bla whocrashed även om bsv troligen är det vanligaste valet. Även windgb fungerar som är från microsoft.

Lösning som fungerat för dem med cdd.dll samt ntoskrnl.exe har varit att helt enkelt reseta BIOs. Fungerar inte alltid men en del har lyckats genom detta.

http://forum.canardpc.com/threads/39...t-on-USB-Drive
http://msdn.microsoft.com/en-us/wind...dware/hh852365
http://www.resplendence.com/whocrashed

jag rev ut grafikkortet igår och petade ut batteriet. trodde det skulle restta bios men när jag sedan gick in för att titta var mina clocks fortfarande där. trodde att det var factory defaults som gällde när man drog ur batteriet? hur resettar jag annars bios ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in