2014-06-09, 13:52
Medlem
adamrs avatar
Tjena boys & girls!

Har en liten fråga, bara för jag blev så nyfiken.

För att göra en väldigt låååååååååååång historia kort.
Jag var med om en bilolycka -09, där jag fick ryggmärgsskada bland annat.
Har sedan dess gått på en rad olika mediciner, men det är en som jag alltid ätit och det är Lyrica.

Doseringen har alltid gått upp och ner eftersom smärtan ökar osv. Har läst en hel del om Lyrican på Flashback och andra sidor, och den verkar ju inte direkt snäll att sluta med. Men just nu äter jag 400mg/dagen

Anledningen varför jag ställer denna fråga är för att jag idag märkte att Lyrican, för första gången på över fem år är helt slut. Självklart ringer jag bara min smärtläkare som skriver ut nya på recept.

Men blev så nyfiken på allt jag läst på om medicinen, så nu vill jag höra från några erfarna Lyrica-ätare.

Vad skulle hända om jag helt plötsligt bestämmer mig för att sluta med Lyrican HELT på en gång, dvs utan nedtrappning som läkarna alltid pratat om.
Skulle jag bli knäpp? Ångest, svettningar osv är saker jag läst om.

Tack för att ni tog er tid att läsa och förhoppningsvis svarar.

PS. Kom ihåg att jag bara äter/ätit Lyrica på grund av nervsmärta, inget annat. Om detta nu har någon betydelse, loL!
Citera
2014-06-09, 14:07
Medlem
archeons avatar
Tror det gäller nästan alla mediciner att tar man något under lång tid dvs några år så har kroppen vant sig såpass mycket att ja, man får biverkningar om man slutar direkt.

Hör med läkaren igen och fråga, du kommer inte dö av sådana biverkningar men visst kan det kännas lite skumt (eftersom kroppen är van)
Citera
2014-06-09, 16:45
Medlem
MisterToms avatar
Ny rubrik som visar vad tråden handlar om samt till rätt forum.

Bensodiazepiner --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2014-06-09, 19:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Lyrica är inte nån benzo utan epilepsimedicin, som skrivs ut för nervsmärta och ångest.

Den har blivit populär att missbruka, nåt jag inte kan fatta eftersom den inte har nån trevlig effekt på mig...

Jag tar den också för nervsmärta och har liksom dig, ts, blivit utan medicin några dagar. Det som hände var att nervsmärtan successivt kom tillbaka och jag tyckte den var jävligare än nånsin, 10 miljoner myror, som att gnidas in med brännässla osv. Det kändes bara i området där nervsmärtan är lokaliserad. Blev otroligt rastlös men det är väl egentligen inte konstigt.

Kanske hade jag såhär ont innan jag fick nervsmärtemedicin, minns inte men har svårt att tänka mig det. Har testat lite olika dosering och landat på 300 mg om dagen.

Jag drog ner på tabletterna när jag märkte de höll på ta slut, var helt utan 3-4 dagar. När jag väl fick tabletter tog det tid innan smärtan stabiliserat sig igen, över en vecka.

Har pratat med min smärtläkare om beroenderisk och han säger jag ska skita i det, blir jag beroende så blir jag, att jag kommer måsta ta dem resten av livet om det inte dyker upp nån ny behandling eller medicin.
Citera
2014-06-09, 20:39
Medlem
adamrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Lyrica är inte nån benzo utan epilepsimedicin, som skrivs ut för nervsmärta och ångest.

Den har blivit populär att missbruka, nåt jag inte kan fatta eftersom den inte har nån trevlig effekt på mig...

Jag tar den också för nervsmärta och har liksom dig, ts, blivit utan medicin några dagar. Det som hände var att nervsmärtan successivt kom tillbaka och jag tyckte den var jävligare än nånsin, 10 miljoner myror, som att gnidas in med brännässla osv. Det kändes bara i området där nervsmärtan är lokaliserad. Blev otroligt rastlös men det är väl egentligen inte konstigt.

Kanske hade jag såhär ont innan jag fick nervsmärtemedicin, minns inte men har svårt att tänka mig det. Har testat lite olika dosering och landat på 300 mg om dagen.

Jag drog ner på tabletterna när jag märkte de höll på ta slut, var helt utan 3-4 dagar. När jag väl fick tabletter tog det tid innan smärtan stabiliserat sig igen, över en vecka.

Har pratat med min smärtläkare om beroenderisk och han säger jag ska skita i det, blir jag beroende så blir jag, att jag kommer måsta ta dem resten av livet om det inte dyker upp nån ny behandling eller medicin.

Ja, då var det som jag trodde. Precis så har mina smärtläkare sagt också, att måste man ha medicin så måste man. Då denna jävla nervsmärta är så sjuk, trodde aldrig man kunde ha så ont.

Får man fråga varför du har smärta, och äter du nå andra tabletter?
Citera
2014-06-11, 17:15
Medlem
Emzans avatar
Varför har du nervsmärta? Har du skadat nerver? Eller har du skadat Trigeminus nerven? Lyrica är ju vanligt då? Det går att operera just det om man kommer till sätt ställe, samt att man ser något på röntgen...
Citera
2014-06-12, 12:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamr
Ja, då var det som jag trodde. Precis så har mina smärtläkare sagt också, att måste man ha medicin så måste man. Då denna jävla nervsmärta är så sjuk, trodde aldrig man kunde ha så ont.

Får man fråga varför du har smärta, och äter du nå andra tabletter?

Nervsmärtan kommer från en misslyckad operation, det är inget att göra åt. Inte med de tekniker som finns idag i alla fall.

Det är jävligt trist att Lyrica har börjat få missbrukarstämpel, är som att man vore knarkare. Det var just det som gjorde jag tog upp det med min smärtläkare, att varför missbrukar folk detta som inte ger någon trevlig effekt förutom då att ta bort det mesta av nervsmärtan. Han tyckte då att jag inte alls skulle oroa mig, jag är inte i farozonen för att utveckla beroende på samma sätt som de som blir höga. I början hade jag biverkningar, gick och vinglade, svårt att ställa in synskärpan, lite som att vara på fyllan men jag tar då mycket hellre en öl.

Lite andra fel på mig också, bl a ryggen och jag har fått Norspanplåster som jag tycker hjälper riktigt bra. Lite problem med att de vill lossna och huden under blir irriterad, men de tar värken bra och det blir inga dalar då man inte har smärtlindring som med tabletter. Det ska vara liten risk för beroende med Norspan och jag hoppas det är sant, för detsamma sa läkarna om Tradolan jag hade förut och dem trillade jag dit på. Var ett rent helvete att sluta med, akta dig för dem.
Citera
2014-06-12, 13:58
Medlem
Emzans avatar
Finns ju andra liknande mediciner. Gabapentzin? Tegretol? Och liknande
Citera
2014-06-12, 20:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emzan
Finns ju andra liknande mediciner. Gabapentzin? Tegretol? Och liknande
Tegretol används inte så mycket nu, som jag förstått saken. Gammalmodig kanske?

Ang gabapentin hade jag den först, men fick mycket biverkningar när jag kom upp i högre doser men ingen bättre effekt. Testade då Lyrica och tycker den funkar bättre med mindre biverkningar.

Lamotrigin som används mot epilepsi, bipolär sjukdom och nervsmärta skulle jag kunna tänka mig testa om jag nån gång framöver vill byta ut Lyrican.

Dessutom används SSRI (lyckopiller) men de fungerade inte för mig.

Opiater används också men brukar inte funka så vidare bra mot just nervsmärta.

Den som dras med smärta, må det vara nervsmärta eller annan, som inte VC eller Ortoped eller var man nu brukar gå får bukt med, rekommenderar jag verkligen ett besök på smärtkliniken. Bra bemötande, empatiska läkare med en hel del trix i verktygslådan.
Citera
2014-06-12, 21:54
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Du är alltså orolig för att bli beroende av en medicin du måste äta för att slippa ha ont, du har dessutom redan ätit den varje dag i flera år.
Du är redan beroende, precis som en "knarkare" bara att du har en legitim anledning att äta din medicin.

Att andra missbrukar medicinen behöver du inte oroa dig för, hade du haft missbrukstendenser så hade det redan visat sig. Lyssna på din läkare, oroa dig inte.
Citera
2014-06-12, 22:22
Medlem
Emzans avatar
Känner en del som äter Tegretol. Desdutom nyligen utskrivet. Går under andra namnKarbamazepin tex.
Citera
2014-06-13, 01:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emzan
Känner en del som äter Tegretol. Desdutom nyligen utskrivet. Går under andra namnKarbamazepin tex.
Okej, men varför menar du att vi som äter Lyrica med god effekt skulle byta den mot Tegretol?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in