2014-06-09, 22:27
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Alltså har tränat några år nu och känns inte som jag blir jättemycket större. Men kanske blir det utan att jag ser så stor skillnad. Kosten behöver jag inge hjälp med för jag äter bara vanlig mat, orkar inte hålla på med specialkost just nu. Äter det som serveras hemma.
och där har du ditt svar.

Om du anlitar en PT som hjälper dig med träningen, och får dig att träna intensivare och kanske med högre volym/frekvens. Du tror inte att du behöver ha ännu bättre koll på kosten då för att återhämta dig.
Citera
2014-06-09, 23:14
Medlem
Citat:
Aa man kan säkert läsa till sig information, men då gäller det ju att jag hittar rätt information. Jag kanske inte kommer kunna hitta ett schema som passar mig. Men det kanske känns som bortkastade pengar ändå.

Tvivlar på att du är så unik att beprövade nybörjarprogram inte fungerar på dig. Välj ett program med inbyggd progression som ex Stronglifts 5x5 eller All pro. Ofta säger PT att de skräddarsyr program men jag är nästan säker på att de har en bunt färdiga och väljer bara ett av dem beroende på vilken nivå man är på, dvs inte så skräddarsytt egentligen. Dock måste du äta rätt som nämnts innan.
Citera
2014-06-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Tvivlar på att du är så unik att beprövade nybörjarprogram inte fungerar på dig. Välj ett program med inbyggd progression som ex Stronglifts 5x5 eller All pro. Ofta säger PT att de skräddarsyr program men jag är nästan säker på att de har en bunt färdiga och väljer bara ett av dem beroende på vilken nivå man är på, dvs inte så skräddarsytt egentligen. Dock måste du äta rätt som nämnts innan.

Just nu kör jag bröst/triceps ena dagen, rygg/biceps nästa, axlar/mage nästa och sen ben. Men känns inte som jag ökar i muskelmassa, även fast jag gillar schemat i sig. Sen har jag även testat överkropp/underkropp schema men tyckte inte om det för körde inte många övningar per kroppsdel.
Citera
2014-06-09, 23:42
Medlem
Citat:
Just nu kör jag bröst/triceps ena dagen, rygg/biceps nästa, axlar/mage nästa och sen ben. Men känns inte som jag ökar i muskelmassa, även fast jag gillar schemat i sig. Sen har jag även testat överkropp/underkropp schema men tyckte inte om det för körde inte många övningar per kroppsdel.

Hur såg din progression ut?
Citera
2014-06-09, 23:47
Medlem
Citat:

Menar du med det schemat jag kör ni? Asså har typ gymmat i 2 år och har ju blivit biffigare men känns inte som jag blir jättemycket starkare nu.
Citera
2014-06-10, 09:30
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Vad är det för en konstig fråga?:P
Citera
2014-06-10, 09:54
Medlem
Citat:
Alltså har tränat några år nu och känns inte som jag blir jättemycket större. Men kanske blir det utan att jag ser så stor skillnad. Kosten behöver jag inge hjälp med för jag äter bara vanlig mat, orkar inte hålla på med specialkost just nu. Äter det som serveras hemma.

Där har du ditt problem. Att bara träna på och sedan äta vad som serveras fungerar i början. Är man otränad och börjar träna regelbundet så kommer man se förändringar nästan vad man än gör. Detta kommer dock sluta gälla väldigt snart. För att komma längre i sin träning och fortsätta växa så går det inte bara att äta som en vanlig svensson, du måste helt enkelt börja äta lite annorlunda. En hårt tränande kropp har helt andra behov och får du inte i dig rätt grejer så kommer du inte att växa heller.
Citera
2014-06-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Vad är det för en konstig fråga?:P

Den vanligaste orsaken (framförallt bland nybörjare) är att man ligger kvar på samma vikter för länge. Man orkar mer än vad man tror. Det är det som är fördelen med program med inbyggd progression ex Stronglifts och all pro där man tvingas att lägga på mer vikt efter en viss period. Frågan grundade sig på att ett problem kanske kan vara att han helt enkelt ligger kvar på samma vikter för länge eftersom resultaten har avtagit (vant sig vid den vikt han använder).
Citera
2014-06-10, 12:29
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Jo sant men man vet ju inte hur bra schemat man får från Flashback är kontra upplägget som han fixar.
Varför är du så fixerad vid scheman? Varför experimenterar du inte på egen hand, gärna med inspiration från andras? Om det fanns ett universellt bästa-schema skulle väl alla köra efter det, inte sant?

Du har förmånen att vara född i en tid med fri tillgång av information. Använd det.
Citera
2014-06-10, 12:37
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Den vanligaste orsaken (framförallt bland nybörjare) är att man ligger kvar på samma vikter för länge. Man orkar mer än vad man tror. Det är det som är fördelen med program med inbyggd progression ex Stronglifts och all pro där man tvingas att lägga på mer vikt efter en viss period. Frågan grundade sig på att ett problem kanske kan vara att han helt enkelt ligger kvar på samma vikter för länge eftersom resultaten har avtagit (vant sig vid den vikt han använder).
Du vet att "progression" inte bara handlar om att öka vikt på stången va?
Citera
2014-06-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Du vet att "progression" inte bara handlar om att öka vikt på stången va?

Progression = Utveckling, tillväxt, ökning... Oavsett om man väljer att träna progressivt genom att man efterhand ökar belastningen, ökar träningsdosen eller väljer svårare övningar eller någon annan metod så är det relevant. Därav också min fråga.
Citera
2014-06-10, 16:03
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Progression = Utveckling, tillväxt, ökning... Oavsett om man väljer att träna progressivt genom att man efterhand ökar belastningen, ökar träningsdosen eller väljer svårare övningar eller någon annan metod så är det relevant. Därav också min fråga.
Jo jag vet, men det du skrev handlade bara om vikter på stången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in