Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
3) Källa är att kvinnor evolutionärt inte har fått välja vilken man de skulle ha sex med eller hur sexet skulle gå till. Därför har kvinnor anpassat sig till det genom att bli sexuellt upphetsade av att ha sex på mannens vilkor. Belägg för det är att porr för kvinnor bara handlar om att kvinnan blir sexuellt dominerad av mannen, medan porr för män primärt handlar om män som dominerar kvinnor sexuellt. Om folk skulle gilla sex på lika vilkor skulle porr för både män och kvinnor handla om sex på lika vilkor. Det visar att det normala är att mannen dominerar kvinnan sexuellt. Kvinnor som inte klarar av att underkasta sig mannen sexuellt är inte normala.
Detta stämmer inte. I alla mänskliga kulturer och underarter så konkurrerar män om att få sexuell tillgång till kvinnor. Det är kvinnan som väljer vilken man hon låter sig paras med. I alla mänskliga kulturer och underarter så finns det ett socialt system som hindrar kvinnor från att bli våldtagna och så långt bak det finns tillgänglig historia så vet man att det funnits hårda straff i stora som små samhällen mot våldtäktsmän. Kvinnor har massa psykologiska evolutionära beteenden som hindrar dem från att hamna i sådana situationer som ökar risken för dem att bli våldtagna.
Sen så är det fortfarande oklart hur den evolutionspsykologiska förklaringen till våldtäkt ligger till. Det är svårt att säkerställa ifall det är evolutionärt fördelaktigt att våldta för att föra sina gener vidare då det alltid har funnits sociala och evolutionära skyddsnät för kvinnor. Hela ämnet är ganska komplicerat.
Jag tror inte kvinnor direkt njuter av att bli våldtagna men jag vet att många kvinnor har våldtäktsfantasier och liknande. Jag har inte läst något om en eventuell evolutionspsykologisk förklaring till detta beteende. En vild gissning skulle vara att det är någon form av psykologiskt skydd för kvinnor för att kunna hantera en våldtäkt bättre.
De kvinnor som är våra förfäder som blev våldtagna och fick avkomma utan att ta livet av sig eller bli så psykiskt skadad av våldtäkten att de inte kunde föra sina gener vidare är de kvinnor som finns i dag. De andra dog och kunde inte föra sina gener vidare. Detta är som sagt en vild gissning från min sida.
Våldtäkt drabbar oftast fertila kvinnor som kan bli utsatta för våldtäkt utan sociala konsekvenser. Exempelvis om kvinnan befinner sig i ett krigsområde eller är ensam.
Den som tycker det är intressant med evolution, evolutionspsykologi och biologi kopplat till våldtäkt så föreslår jag boken: "A Natural History of Rape: Biological bases of sexual coercion".
En mycket bra bok som förklarar väldigt mycket och ingående hur det ligger till.