Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ja, man kanske borde kämpat hårdare. Men vissa blir paralyserad och vissa blir rädd om sitt liv. Om det skiljer hemst mycket i styrka så känner man ganska fort om det går att kämpa emot.
Och jag gillar inte allt detta fokus på offret, den som utför våldtäkten har det största ansvaret. Det är ganska lätt att låta bli att våldta. I alla fall för mig.
Jag har heller inga problem med det. Det är en väldigt liten bråkdel av människorna som besitter kapaciteten att våldta någon och dem kommer man inte åt genom att göra alla män till våldtäktsmän. Lika lite som jag skulle komma åt barnamörderskorna genom att utpeka alla kvinnor till det.
En våldtäkt är ett brott och har varit så sen 1280.
I ett rättssamhälle kan du inte döma ut något straff om du inte vet vad som har hänt.
Utom rimligt tvivel dessutom.
Den principen är viktigare än alternativet; att en kvinna ska kunna peka ut vilken man som helst anonymt och få honom kastad i fängelse utan att han har en möjlighet att försvara sig.
Det är åklagarens och försvarsadvokatens och nämndemäns och en jurys uppgift att fastställa om bevisningen räcker. Inte vår.
Det är det vi utbildat dem och investerat pengar i, för att få en så rättvis bedömning som möjligt.
Det är också därför det heter målsägare.
Det är offret som äger målet. Åklagaren som driver det och en försvarsadvokat, med rätt att försvara sin klients rättigheter på den andra sidan.
Eller hur?
Vill du ha det på ett annat sätt?
Kanske ett mediadrev och en pöbelrättvisa? Där vem som helst kan hängas ut och dömas baserat på rykten?
Vad tror du skulle hända då?
Tänk dig att någon skulle beskylla dig för att ha gjort något och du vet att du är oskyldig?