2018-02-04, 15:06
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag ville få babianen att förstå. Hon tar upp exempel med 16-åriga killar som njutit av sex med sina kvinnliga lärare, som ett slags argument att våldtäkt inte är så farligt. Så jag försöker få henne att tänka efter, men det är lönlöst.
Att "få en upp på dig" är inget jag funderar över. Bra att du tar reda på saker, hoppas det sprider sig till andra.
Så du missade den jämförelsen också?

Då måste jag fundera på om du läser vad jag skriver över huvudtaget?
Fru Macron var lärarinna åt president Macron när han var 15. Hon var 40.
Fru Macron hade man och tre barn.
En lärarinna som har sex med en elev i Sverige är inte okej.
En manlig lärare som har sex med en elev skickas i fängelse. Håller du med, eller inte?
Citera
2018-02-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Vad i våldtäkt är obehagligare? Vi är överens om att de allra flesta inte får några fysiska skador att tala om.

Undanflykt.
En massa saker kan vara obehagligare. Bland annat psykiska besvär, samt att man blivit tvingad till något. 7 av 10 blir paralyserad, därav kan skadorna bli lindrigare,enligt svensk undersökning som jag länkat till. Att kämpa emot ökar risken för värre skador.

Ja, det är undanflykter. Det är jättekul att svara på samma fråga om och om igen. ( ironi )
Senast redigerad av kiss74 2018-02-04 kl. 15:09.
Citera
2018-02-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Så du missade den jämförelsen också?

Då måste jag fundera på om du läser vad jag skriver över huvudtaget?
Fru Macron var lärarinna åt president Macron när han var 15. Hon var 40.
Fru Macron hade man och tre barn.
En lärarinna som har sex med en elev i Sverige är inte okej.
En manlig lärare som har sex med en elev skickas i fängelse. Håller du med, eller inte?
Ja, jag tror dig, eller håller med dig? Förstår inte vad jag ska svara faktiskt?
Vad är frågan?
Citera
2018-02-04, 15:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
En massa saker kan vara obehagligare. Bland annat psykiska besvär, samt att man blivit tvingad till något. 7 av 10 blir paralyserad, därav kan skadorna bli lindrigare,enligt svensk undersökning som jag länkat till. Att kämpa emot gör risken för värre skador.
Att kämpa emot är din enda chans att slippa bli våldtagen.
Om traumat över fullbordat verk nu är så stort, kanske man borde kämpa hårdare?

Ingen kommer nånsin kunna göra det åt dig.
Där känner man sin ensamhet. Då är det upp till dig.
Citera
2018-02-04, 15:15
Medlem
Babianens avatar
Citat:
En massa saker kan vara obehagligare. Bland annat psykiska besvär, samt att man blivit tvingad till något.

1) Att bli tvingad till sex är obehagligare än att trycka ut ett barn vaginalt?

2) Om det är sant varför erbjuds kvinnor bedövning när de föder barn men ingen kräver bedövning vid vanligt sex?

Citat:
7 av 10 blir paralyserad, därav kan skadorna bli lindrigare,enligt svensk undersökning som jag länkat till. Att kämpa emot ökar risken för värre skador.

1) Nej ingen blir paralyserad det är trams.

2) Hur skulle kroppen känna skillnad på vanligt sex och våldtäkt och veta när den ska bli paralyserad?

3) Blir män paralyserade vid våldtäkt av kvinnor också?
Citera
2018-02-04, 15:16
Medlem
Citat:
Att kämpa emot är din enda chans att slippa bli våldtagen.
Om traumat över fullbordat verk nu är så stort, kanske man borde kämpa hårdare?

Ingen kommer nånsin kunna göra det åt dig.
Där känner man sin ensamhet. Då är det upp till dig.
Ja, man kanske borde kämpat hårdare. Men vissa blir paralyserad och vissa blir rädd om sitt liv. Om det skiljer hemst mycket i styrka så känner man ganska fort om det går att kämpa emot.
Och jag gillar inte allt detta fokus på offret, den som utför våldtäkten har det största ansvaret. Det är ganska lätt att låta bli att våldta. I alla fall för mig.
Citera
2018-02-04, 15:24
Medlem
Citat:
1) Att bli tvingad till sex är obehagligare än att trycka ut ett barn vaginalt?

2) Om det är sant varför erbjuds kvinnor bedövning när de föder barn men ingen kräver bedövning vid vanligt sex?

1) Nej ingen blir paralyserad det är trams.

2) Hur skulle kroppen känna skillnad på vanligt sex och våldtäkt och veta när den ska bli paralyserad?

3) Blir män paralyserade vid våldtäkt av kvinnor också?
1/ Ja, det kan det vara, tror jag. Tror dock inte det gör ondare. Men det var inte det du frågade.
Vad gör ondast; att bli av med 100 000 kr eller att föda barn? De som svarar "föda barn", är det då ok att ta 100 000 kr av dem?
2/ För att föda barn gör ondare.

1/ Jo, finns många studier. Vissa kan bli paralyserad av höga höjder, vissa av spindlar, t.ex. Och vissa av våld hot om våld, o.s.v.
2/ Vissa blir paralyserad av spindlar, men inte av leksaksspindlar. Hur går det ihop?
3/ Troligtvis inte ofta, då det fysiska hotet inte är lika påtagligt. Men en 9-årig pojke kan antagligen bli paralyserad. Det finns väldigt lite studier om kvinnlig våldtäkt mot män, verkar det som.
Citera
2018-02-04, 15:26
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ja, man kanske borde kämpat hårdare. Men vissa blir paralyserad och vissa blir rädd om sitt liv. Om det skiljer hemst mycket i styrka så känner man ganska fort om det går att kämpa emot.
Och jag gillar inte allt detta fokus på offret, den som utför våldtäkten har det största ansvaret. Det är ganska lätt att låta bli att våldta. I alla fall för mig.
Jag har heller inga problem med det. Det är en väldigt liten bråkdel av människorna som besitter kapaciteten att våldta någon och dem kommer man inte åt genom att göra alla män till våldtäktsmän. Lika lite som jag skulle komma åt barnamörderskorna genom att utpeka alla kvinnor till det.

En våldtäkt är ett brott och har varit så sen 1280.
I ett rättssamhälle kan du inte döma ut något straff om du inte vet vad som har hänt.
Utom rimligt tvivel dessutom.
Den principen är viktigare än alternativet; att en kvinna ska kunna peka ut vilken man som helst anonymt och få honom kastad i fängelse utan att han har en möjlighet att försvara sig.
Det är åklagarens och försvarsadvokatens och nämndemäns och en jurys uppgift att fastställa om bevisningen räcker. Inte vår.
Det är det vi utbildat dem och investerat pengar i, för att få en så rättvis bedömning som möjligt.
Det är också därför det heter målsägare.
Det är offret som äger målet. Åklagaren som driver det och en försvarsadvokat, med rätt att försvara sin klients rättigheter på den andra sidan.

Eller hur?
Vill du ha det på ett annat sätt?
Kanske ett mediadrev och en pöbelrättvisa? Där vem som helst kan hängas ut och dömas baserat på rykten?
Vad tror du skulle hända då?
Tänk dig att någon skulle beskylla dig för att ha gjort något och du vet att du är oskyldig?
Citera
2018-02-04, 15:31
Medlem
Babianens avatar
Citat:
1/ Ja, det kan det vara, tror jag. Tror dock inte det gör ondare. Men det var inte det du frågade.

Om det inte gör ondare hur är det obehagligare?

Citat:
Vad gör ondast; att bli av med 100 000 kr eller att föda barn? De som svarar "föda barn", är det då ok att ta 100 000 kr av dem?

Men vid våldtäkt förlorar kvinnan inga pengar.

Citat:
2/ För att föda barn gör ondare.

Och eftersom det gör mer ont är det obehagligare?

Citat:
1/ Jo, finns många studier. Vissa kan bli paralyserad av höga höjder, vissa av spindlar, t.ex. Och vissa av våld hot om våld, o.s.v.

Men ingen blir paralyserad av våldtäkt för att kroppen känner ingen skillnad på våldtäkt och vanligt sex.

Citat:
3/ Troligtvis inte ofta, då det fysiska hotet inte är lika påtagligt. Men en 9-årig pojke kan antagligen bli paralyserad. Det finns väldigt lite studier om kvinnlig våldtäkt mot män, verkar det som.

Så varför skulle kvinnor bli paralyserade när män inte blir det?
Citera
2018-02-04, 15:32
Medlem
Citat:
Jag har heller inga problem med det. Det är en väldigt liten bråkdel av människorna som besitter kapaciteten att våldta någon och dem kommer man inte åt genom att göra alla män till våldtäktsmän. Lika lite som jag skulle komma åt barnamörderskorna genom att utpeka alla kvinnor till det.

En våldtäkt är ett brott och har varit så sen 1280.
I ett rättssamhälle kan du inte döma ut något straff om du inte vet vad som har hänt.
Utom rimligt tvivel dessutom.
Den principen är viktigare än alternativet; att en kvinna ska kunna peka ut vilken man som helst anonymt och få honom kastad i fängelse utan att han har en möjlighet att försvara sig.
Det är åklagarens och försvarsadvokatens och nämndemäns och en jurys uppgift att fastställa om bevisningen räcker. Inte vår.
Det är det vi utbildat dem och investerat pengar i, för att få en så rättvis bedömning som möjligt.
Det är också därför det heter målsägare.
Det är offret som äger målet. Åklagaren som driver det och en försvarsadvokat, med rätt att försvara sin klients rättigheter på den andra sidan.

Eller hur?
Vill du ha det på ett annat sätt?
Kanske ett mediadrev och en pöbelrättvisa? Där vem som helst kan hängas ut och dömas baserat på rykten?
Vad tror du skulle hända då?
Tänk dig att någon skulle beskylla dig för att ha gjort något och du vet att du är oskyldig?
Japp, ingen ska fällas utan bevis. När kom vi in på detta, och hur är det trådrelevant, om jag får fråga?
Citera
2018-02-04, 15:34
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Japp, ingen ska fällas utan bevis. När kom vi in på detta, och hur är det trådrelevant, om jag får fråga?
Du började med att säga att sex med en 16-åring också kan vara olagligt.
Jag bad om exempel. Du tog upp de olika varianterna av våldtäkt, som redan är förbjudna i lag.
Citera
2018-02-04, 15:38
Medlem
Citat:
Om det inte gör ondare hur är det obehagligare?

Men vid våldtäkt förlorar kvinnan inga pengar.

Och eftersom det gör mer ont är det obehagligare?

Men ingen blir paralyserad av våldtäkt för att kroppen känner ingen skillnad på våldtäkt och vanligt sex.

Så varför skulle kvinnor bli paralyserade när män inte blir det?
Jag har svarar på varför det kan vara obehagligare. Flera ggr.

Vi pratar inte om pengar, vi pratar om vad som gör ondast. Varför jämför du annars med att föda barn?

Nej, det behöver inte vara obehagligare för att det gör ondare. Jag får hellere en smäll på käften än se mina barn mördas. Det ena gör ondare, det andra är väldigt mycket obehagligare.

Jo. 7 av 10, enligt svensk undersökning.

Det har jag svarat på. Det fysiska hotet, våldet. Sluta fråga samma saker hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in