Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-08, 18:23
  #1
Medlem
Fina fasta havskräftor är bland det godaste som finns. Tyvärr är det däremot rätt äckligt när man får en kräfta som är "mjölig" (torr, söndrig, icke fast) i köttet. Hur kommer det sig att vissa är så mjöliga medan andra inte alls är det?

Tycker nog att stora kräftor mer tenderar att ha mjöligt kött. Men kan lika gärna va jag som inbillar mig.

Snackade nyss med en fiskhandlare som påstod att kräftor som går på mjuk lerig botten får mjukt skal, och att dessa kräftor får mjöligt kött, medan de som går på sten å berg får hårdare skal och även fast kött. Han påstod även att det va sådana kräftor han hade, med bra hårt skal och ej mjöligt kött. Nu har jag ju iofs för mig att alla kräftor går på mjuk botten, och kan inte tänka mig att skalets hårdhet skulle påverkas av typen av botten kräftan lever på. Om något så är det väl endast när kräftan byter skal som det nya skalet blir lite mjukare? Konfronterade i alla fall inte vederbörande kring detta, utan köpte 1 kg kräftor av han. Vissa av kräftorna hade lite mjukt skal, men generellt så va de mycket hårda. Trotts detta va mer än 50% av kräftorna mjöliga. Fiskhandlarens hypotes håller helt enkelt inte!

Så varför i hela friden blir kräftköttet mjöligt? Är de kokta för länge? Legat i blöt för länge? Varför?
Citera
2014-06-08, 18:50
  #2
Medlem
Vad jag har fått lära mig så blir dom mjöliga av att de är kokta förlänge. Kan också vara att dom inte blivit nerkylda tillräckligt snabbt efter uppkoket.
Citera
2014-06-08, 19:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Vad jag har fått lära mig så blir dom mjöliga av att de är kokta förlänge. Kan också vara att dom inte blivit nerkylda tillräckligt snabbt efter uppkoket.

Så skulle det verkligen kunna vara. Låter troligare än vad fiskhandlaren svamlade om. Är detta något du har läst någonstans?
Citera
2014-06-08, 19:52
  #4
Medlem
rayraviolis avatar
En kombination av hur färska de var när de kokades, hur länge de kokat och hur länge de legat efter kokningen gissar jag. Stjärtarna ska vara spänstiga och inrullade när man lyfter upp kräken.
Citera
2014-06-08, 20:10
  #5
Medlem
MasterBaits avatar
Har dom varit frysta?
Citera
2014-06-08, 20:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En kombination av hur färska de var när de kokades, hur länge de kokat och hur länge de legat efter kokningen gissar jag. Stjärtarna ska vara spänstiga och inrullade när man lyfter upp kräken.

Jo, tänkte det med, men kokas de inte mer eller mindre direkt när de tas upp?

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Har dom varit frysta?

Nej, färska såklart! Aldrig ätit frysta tror jag. Borde inte spela ngn roll tycker jag. Har ofta ätit Kanadensisk hummer som vart fryst, aldrig mjölig.
Citera
2014-06-08, 21:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsander
Så skulle det verkligen kunna vara. Låter troligare än vad fiskhandlaren svamlade om. Är detta något du har läst någonstans?

Nja, min far sålde dill till fiskhandlare när jag var yngre. Jag kommer ihåg en som var väldigt noga med att sortera alla kräftor i olika storlekar för olika koktider.

Det finns många som bara gör två "högar" stora eller små och kör med säg 2 min kontra 3 min koktid. I detta finns det ju flera som ligger i lägre delen av stor och får således för lång koktid.
Citera
2014-06-08, 21:50
  #8
Medlem
JoeDevolas avatar
En teori jag har hört är att de mjöliga havskräftorna inte har tålt att dras upp snabbt från ett stort djup. De har drabbats av dykarsjuka som har fuckat upp deras muskler.

Jag är själv skeptisk till den här teorin.
Citera
2014-06-08, 22:00
  #9
Medlem
MeanMEs avatar
Kokta för länge eller avkylda för långsamt, svårare än så är det inte.
Citera
2014-06-08, 23:01
  #10
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kokta för länge eller avkylda för långsamt, svårare än så är det inte.

Skulle gissa på det senare. De brukar passa koktiderna, men sen är det vanligt att de får ligga i hög efter kok. Butiker tänker inte på sånt som att de fortsätter att "koka" efter upptag.
Citera
2014-06-09, 18:14
  #11
Medlem
Av egen erfarenhet är det icke fullmatade kräftor som blir mjöliga efter kokning. Kan även hålla med om att det är fler stora kräftor som blir mjöliga, kan dock ha haft otur vid inköp av dessa.
Citera
2016-07-31, 01:24
  #12
Medlem
Latexfacets avatar
Je dödar trån Me å säga att kräfta som ömsar eller släpper in syre i skalet(skadat skal) blir mjöliga . Slut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback