• 1
  • 2
2015-01-21, 23:51
Medlem
När ska man senast begära uppskov?

Hur går man tillväga? är det i samband med deklarationen?

Tack på förhand
Citera
2015-03-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
När ska man senast begära uppskov?

Hur går man tillväga? är det i samband med deklarationen?

Tack på förhand

Tar gärna ett svar på detta oxo

/b
Citera
2015-03-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Försöker räkna på vad som är bäst!

Först några frågor om uppskovet.
1. Om jag väljer uppskov men vill betala skatten nästa år går det då eller det gäller fram till jag säljer min bostad på nytt?

Tyvärr missade jag att man kunde dra av förlust i aktier och dra av mot vinsten av försäljningen!

2. Om jag begär uppskov kan jag sälja förlustaktier i år istället och sen betala in skatten för bostadsrätten och på så sätt kunna "kvitta" förlusten. (känns som svaret är nej)

3. Jag har 270 000 kr i vinst vilket jag har fått fram skulle innebära 59400 kr i skatt via skatteverkets hemsida. (Skatt: 270000 * 22/30 = 198000 * 30 =59400 kr i skatt.) Ser detta rätt ut?

4. Om jag väljer att betala in skatten bör jag då göra en inbetalning innan den 12 februari för att slippa mer ränta?

5. Uppskovsräntan är på 0,5 % av vinsten? Har köpt en bostad som kostade 700 k mer än min gamla såldes för. Om jag begär uppskov innebär det då att jag betalar 1350kr / år för uppskovet?
Känns som jag missat något då alla artiklar pratar om att det är bättre att betala skatten än begära uppskov.

6. Vad hade ni gjort betalt in skatten eller begärt uppskov? motivera gärna!

Kan ha fel här men visst får man väl korrigera sin deklaration i upp till 5 år? Då skulle du kunna fixa till kvittningen mot aktieförlusten ( om det är ok att kvitta de posterna mot varandra. )
Citera
2015-04-09, 11:46
Medlem
wastedandlazys avatar
Vad händer med BOSTADSuppskov vid flytt utanför eu?

Man är väl skattepliktig i x år men det kanske är om man inte har skatteskuld vilket uppskov väl är
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in