Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-07, 23:06
  #1
Medlem
BandidosMCSwedens avatar
Börjar bli trött på att användare gissar svaren på frågor som kan dyka upp i trådar på forumet.

Ta denna tråd tex (FB) Har hittat en spricka i systemet som kan ge bra extra inkomst!!!!!

Hälften av idioterna som svarat i tråden har fel, och tycks ha någon gissningstävling.

Problemet med att folk som inte har någon aning om hur det ligger till och ändå svarar i trådarna, kan ju ställa till problem för TS.

Om det uppdagas att folk som i mitt exempel har svarat fel, är det inte då lika bra att radera inlägget?
Citera
2014-06-07, 23:12
  #2
Medlem
Nej. Det fungerar bra som det är nu. Om man inte är säker på vad som är rätt eller fel så får man be om källor från skribenterna och fatta beslut därefter.
Citera
2014-06-07, 23:12
  #3
Medlem
Allting handlar om att vara källkritisk. Det är någonting som lärs ut i skolorna och kommer väl till användning på internet.
Citera
2014-06-07, 23:13
  #4
Medlem
BandidosMCSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Allting handlar om att vara källkritisk. Det är någonting som lärs ut i skolorna och kommer väl till användning på internet.

Vad är poängen med att ha en tråd där ca 50% av inläggen är felaktiga oneliners?
Citera
2014-06-07, 23:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandidosMCSweden
Vad är poängen med att ha en tråd där ca 50% av inläggen är felaktiga oneliners?

Att man kan motbevisa dem.
Citera
2014-06-07, 23:35
  #6
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag stör mig helt klart på sådant. Reagerade också på den tråden som används som exempel.
Eller t.ex. detta (där det är lite mer uppenbart att användaren medvetet ljuger snarare än att gissa) (FB) Kan man lägga windows på ett usb minne?


Men jag har mycket svårt att se hur man skulle kunna komma tillrätta med sådant på ett fungerande och rättvist sätt.
Det kan ju inte gärna vara ett regelbrott att ha fel.
Det enda jag ser är att försöka skriva inlägg som uppmärksammar klara felaktigheter, nackdelen med det är att det i viss mån är att "mata troll". men å andra sidan slipper felaktig information stå oemotsagd.
Citera
2014-06-08, 01:54
  #7
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandidosMCSweden
Börjar bli trött på att användare gissar svaren på frågor som kan dyka upp i trådar på forumet.

Ta denna tråd tex (FB) Har hittat en spricka i systemet som kan ge bra extra inkomst!!!!!

Hälften av idioterna som svarat i tråden har fel, och tycks ha någon gissningstävling.

Problemet med att folk som inte har någon aning om hur det ligger till och ändå svarar i trådarna, kan ju ställa till problem för TS.

Om det uppdagas att folk som i mitt exempel har svarat fel, är det inte då lika bra att radera inlägget?
Vem skall i så fall ha uppdraget att faktakolla alla uppgifter som skrivs?

Låter ju som ett hästjobb.
Citera
2014-06-08, 02:04
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem skall i så fall ha uppdraget att faktakolla alla uppgifter som skrivs?

Låter ju som ett hästjobb.


Samma som rapporterat in annat trams.
Citera
2014-06-08, 02:16
  #9
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegernz
Samma som rapporterat in annat trams.

Fast en moderator kan ju knappast ta rapportören på orden i alla lägen utan måste själv kolla vad som är korrekt.
Lär ju få moderatorer att tröttna på sina uppgifter på nolltid.
Citera
2014-06-08, 02:23
  #10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegernz
Samma som rapporterat in annat trams.
Vem skall fakta kolla det som rapportören hävdar är oriktigt då?
Citera
2014-06-08, 20:58
  #11
Medlem
Jimbos avatar
Sist jag kollade var Flashbacks forum en plats för diskussioner och debatt. Sanningshalt har inget med diskussioner eller debatt att göra. Alla argument och frågeställningar måste givetvis ifrågasättas (duh!) på ett forum som utgör sig vara just en plats för fri diskussion, debatt och tyckande.

Det är för fan inte Wikipedia vi snackar vi om. Det är vi, användarna, som ska syna det som andra skriver. Det är hela syftet.
Citera
2014-06-08, 21:07
  #12
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Sist jag kollade var Flashbacks forum en plats för diskussioner och debatt. Sanningshalt har inget med diskussioner eller debatt att göra. Alla argument och frågeställningar måste givetvis ifrågasättas (duh!) på ett forum som utgör sig vara just en plats för fri diskussion, debatt och tyckande.

Det är för fan inte Wikipedia vi snackar vi om. Det är vi, användarna, som ska syna det som andra skriver. Det är hela syftet.

Det fungerar ju så på Wikipedia, hur är det med din förmåga att söka referenser, tror du Wp är ett uppslagsverk eller..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback