2014-06-07, 22:35
Medlem
Peter77s avatar
Hej,

Lite villrådig över var jag ska placera tråden men detta verkar mest rätt.
Mod får gärna flytta ifall det finns någon mer passande forumdel.

Har en laptop Packard Bell EasyNote TM85 med Windows 7 Home Premium på (allt original så ingen piratad programvara).

Bland programvaran finns Packard Bell Recovery management, där man bland annat kan bränna återställningsskivor så att man kan återställa datorn till fabriksinställningarna med helt fräscht OS och alla program osv.

Imagefilen skulle uppgå till ca 10.8 Gb och kräva tre dvdskivor.
Jag får failure vid 98% på två skivor i rad så det känns inte lönt att testa med en tredje.
Skrev dumt nog inte ned felmeddelande men något i stil med att brännaren returnerade något felmeddelande.

Finns ett annat alternativ där man kan bränna en skiva med drivrutiner och program, (storlek 1.41Gb).
Denna bränningen fungerade felfritt dock.
Så kanske kan vara något med imagefilerna gällande fabriksåterställningsbackupen.

Funderar på om det finns något sätt att lösa detta (om man kan hitta imagefilerna på datorn och testa bränna via imageburn eller liknande).

Kan ju också testa maila PB's support men tror inte de kan hjälpa mig mer än vad ni kan.
Köpte datorn begagnad av en snubbe på blocket och är mycket nöjd med den, allt fungerar perfekt osv men jag vill bara ha en backup så kan få tillbaka windows osv om något skiter sig utan att behöva köra piratat.
(Finns serial key på undersidan, men jag funderar på om det inte bara funkar ihop med just denna datorn).

Tacksam om någon kan hjälpa mig.
Mvh
Senast redigerad av Peter77 2014-06-07 kl. 22:36. Anledning: Rättat slarvfel
Citera
2014-06-07, 23:08
Medlem
1FFs avatar
1 : Skivor är ett hopplöst jävla skit vilket du just erfarit skaffa dig ett USB istället det har överlägsen tillförlitlighet i alla lägen .

2 : Om laptopen har inbyggt recovery management så bör det betyda att du har en recovery partition för användning vid återställning till fabrikstillstånd - i sådana fall behövs ju ingen sådan image du försöker göra eftersom den ju redan finns - inbyggd .

3 : Supporten hjälper till oavsett ålder på pc`n .

Lite läsning http://packard-bell-scandic.custhelp...-management%3F om recovery managment .
Senast redigerad av 1FF 2014-06-07 kl. 23:14.
Citera
2014-06-07, 23:28
Medlem
Peter77s avatar
1: Vet inte om jag har möjligthet via det här programmet att bacvkupa till USB, men det kanske kunde funka. Fan, jag har brännt 1000tals dvd (utan att överdriva) förr och kanske haft ca 5 failures på dessa (visserligen plextorbrännare och Taiyo Yuden skivor) och det har alltid funkat :/

2: Det var som fan. Tack som fan för länken. Trodde det var tvunget att använda skivor. Testade ända fram till sista "okejet". Hoppas den inte vill att man ska stoppa i en skiva vid omstart.

3: Mjo, räcker väl iofs att man kan uppge serienumret på datorn.

Igen, tack för länken. Verkar ju kunna gå ändå. Enda minuset är att man hade viljat ha en bootbar dvdbackup, men funkar det med USB så fine. Kostar ju inte skjortan att införskaffa, precis.

Mvh
Citera
2014-06-07, 23:48
Medlem
1FFs avatar
Ja det är ju bland annat kvaliteten på skivorna som kan vara kruxet men om du absolut även vill ha det hela på skivor så ska det ju gå .

Kan ju vara bra att ha om disken pajar och du sätter i en ny för då har du ju ändå Os`et kvar .

Testa fabriksåterställnings funktionen för att se hur den funkar och för din egen erfarenhets skull - om du redan har installerat saker och konfigurerat datorn så ta en backup på det så du kan återvända till detsamma .

Det ska inte behövas uppges något serienummer utan min erfarenhet är att de flesta - rent av alla - ger support ändå åtminstone i grundläggande ärenden vilket detta är .
Senast redigerad av 1FF 2014-06-07 kl. 23:53.
Citera
2014-06-08, 00:39
Medlem
1FFs avatar
Angående bootbar skiva så kan du göra en image med hjälp av Windows backup och avsluta med att göra en systemreparations skiva .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in