• 1
  • 2
2014-06-07, 22:28
Medlem
Som rubriken lyder så har jag en väldigt enkel fråga.

Då detta är min första gång jag använder Mac OS så undrar jag hur man flyttar på saker, typ det aktiva fönstret eller filer från en plats till en annan utan att trycka ner trackpaden fysiskt?

Jag har den inställningen att jag kan klicka på saker på trackpaden utan att behöva trycka ner den så att den sjunker ner fysiskt, men jag förstår inte hur man flyttar på saker utan att behöva trycka ner den.

Är det ens möjligt? Har provat att dra med tre fingrar och allt möjligt utan att lyckas!

Tack på förhand!
Citera
2014-06-07, 22:34
Medlem
tzjs avatar
Klicka på filen och håll nere trackpaden. Dra sedan filen dit du fill och släpp. Annars kan du markera filen, klicka command (kringlan) + C, sedan command + alt + V. Detta innebär att du klipper ut filen och klistrar in den på valfri plats.
Citera
2014-06-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Klicka på filen och håll nere trackpaden. Dra sedan filen dit du fill och släpp. Annars kan du markera filen, klicka command (kringlan) + C, sedan command + alt + V. Detta innebär att du klipper ut filen och klistrar in den på valfri plats.

Har du läst hela min frågeställning? Jag undrade om det var möjligt att flytta på saker UTAN att trycka ner trackpaden så att den sjunker fysiskt.
Citera
2014-06-07, 22:37
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstud123
Har du läst hela min frågeställning? Jag undrade om det var möjligt att flytta på saker UTAN att trycka ner trackpaden så att den sjunker fysiskt.

Läste du hela mitt svar?
Det går att flytta med några enkla tangentkommandon, men du måste markera filen först. För att markera filen behöver du inte göra mer än fjärta på trackpaden om du har den inställd på att inte behöva klickas ner fysiskt.
Citera
2014-06-07, 22:39
Medlem
Citat:
Läste du hela mitt svar?
Det går att flytta med några enkla tangentkommandon, men du måste markera filen först. För att markera filen behöver du inte göra mer än fjärta på trackpaden om du har den inställd på att inte behöva klickas ner fysiskt.

Så man kan INTE göra det jag frågade efter? Man kan alltså inte flytta på saker utan att behöva trycka ner trackpaden helt? Min fråga gällde inte tangentkommandon.

EDIT: Insåg att man kunde tolka min fråga på lite olika sätt. Jag är alltså ute efter att bara använda trackpaden utan att behöva trycka ner den helt och utan att behöva använda tangenterna.
Citera
2014-06-07, 22:41
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Så man kan INTE göra det jag frågade efter? Man kan alltså inte flytta på saker utan att behöva trycka ner trackpaden helt? Min fråga gällde inte tangentkommandon.

EDIT: Insåg att man kunde tolka min fråga på lite olika sätt. Jag är alltså ute efter att bara använda trackpaden utan att behöva trycka ner den helt och utan att behöva använda tangenterna.
Jo, markera den bara utan att trycka ner skiten fysiskt? Är vi inte på samma tankar eller vad förstår du inte?
Edit: Såg din edit nu, men det är väl fortfarande bara att flytta fönstret som på vilken bärbar dator som helst. Om du väljer att klicka eller inte rent fysiskt spelar väl ingen roll.
Citera
2014-06-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Jo, markera den bara utan att trycka ner skiten fysiskt? Är vi inte på samma tankar eller vad förstår du inte?

Hm, okej. För mig har det inte funkat att flytta på olika fönster exempelvis när jag har markerat dom utan att behöva hålla trackpaden nertryckt.
Citera
2014-06-07, 22:44
Medlem
tzjs avatar
Citat:

Jo det går, kolla här: http://www.cnet.com/how-to/how-to-fi...k-tap-to-drag/

Gå in i hjälpmedel i systeminställnigar, markera mus och styrplatta, klicka på styrplattealternativ och klicka i aktivera dragning och låt och låt alternativet utan draglåsning vara inställt. Klicka på ok och kör igång. Men du måste dubbelklicka utan att fingret studsar andra "tapen".

Senast redigerad av tzj 2014-06-07 kl. 22:46.
Citera
2014-06-07, 22:45
Medlem
Citat:
Jo det går, kolla här: http://www.cnet.com/how-to/how-to-fi...k-tap-to-drag/

Underbart!!!! Tusen tack!
Citera
2014-06-07, 22:45
Medlem
Systeminställningar / Styrplatta
Bocka i "Dra med tre fingrar"

Håll muspekaren på övre delen av fönstret och dra med tre fingrar
Citera
2014-06-07, 22:47
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Systeminställningar / Styrplatta
Bocka i "Dra med tre fingrar"

Håll muspekaren på övre delen av fönstret och dra med tre fingrar

Fast det flyttar bara fönstren, inte filer från en plats till en annan väl?
Citera
2014-06-08, 00:23
Medlem
Citat:
Fast det flyttar bara fönstren, inte filer från en plats till en annan väl?
Fungerar även för filer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in