2014-06-07, 21:33
Medlem
Bloodbounds avatar
Ska koppla in en bilstereo i båten, och kablarna och deras märkning har skänkt mig lite huvudbry nu. Jag har köpt en vattentät låda som ska innesluta själva stereon och ut ur denna låda kommer kablarna från stereon som ska iväg till batteri och högtalare.
Märkningen på kablarna ser ut såhär:

FRONT SPEAKER

ANT +12V R+ R- L- L+

GROUND R+ R- L- L+

REAR SPEAKER
PREOUT

Min fundering är liksom hur jag ska koppla jorden? Kan jag sätta den direkt på minuspolen på batteriet, eller vart ska den in? Det är ju ganska ont om jordpunkter i en plastbåt. Det är bara två högtalare, och visst är det väl bara att koppla en högtalare på R+ och R- och den andra på L+ och L-?
Har aldrig kopplat stereo förut så det är mycket möjligt att jag missat något grundläggande.
Citera
2014-06-07, 23:10
Medlem
Du koppla batteriets minuspol till jordsladden.

Sedan, vad gäller högtalarna är det kanske lite krångligare. Om jag tolkar din text rätt kan du koppla in fyra högtalare, som kommer att få var sin signal. Du har både fram och bak, med höger och vänster på båda. Varje högtalare skall ha både plus och minus från samma grupp med samma bokstav (dvs R+ och R- från tex front).
Citera
2014-06-08, 01:29
Medlem
plus och tändnings sladden ska på plus

jorden är minus och ska på minus polen

har du bara plus sladden på plus polen så kommer stereon bara lysa och inte spela något så du måste ha tändnings sladden med på plus polen

sen är högtalar sladdarna rätt lätta hel grå är + och grå med svart streck på är minus och alltså är resten av sladdarna så med

berätta hur det gått med o koppla in den
Citera
2014-06-09, 17:52
Medlem
Bloodbounds avatar
Jag tackar för hjälpen än så länge, återkommer när jag stöter på nya problem.
Citera
2014-06-12, 18:41
Medlem
gick det bra att koppla in stereon eller?? vart lite nyfiken om du fick till det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in