2014-06-07, 15:24
Medlem
Vid installation av Ubuntu får man välja alternativet att kryptera hårddisken så man måste ange nyckel varje gång datorn startar.

Om man inte kryssade i det alternativet då, hur gör man för att ange det nu i efterhand?

Edit: jag vill inte installera om Ubuntu eller förlora några filer/inställningar
Citera
2014-06-07, 19:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyma
Om man inte kryssade i det alternativet då, hur gör man för att ange det nu i efterhand?

Det gör du inte.

Det stöds inte av Ubuntu. Visst, man kan krångla till det och fixa det, men det enklaste är att kopiera bort all data till tillfällig lagring och därefter installera om.

Alternativt enbart kryptera användardata via något av de utilities som finns för det.
Citera
2014-06-09, 22:08
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyma
Vid installation av Ubuntu får man välja alternativet att kryptera hårddisken så man måste ange nyckel varje gång datorn startar.

Edit: jag vill inte installera om Ubuntu eller förlora några filer/inställningar

Ifall man inte är van vid linux tror jag att det blir riktigt krångligt, backa upp dina filer och köra om installationen istället så spar du nog tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in