Citat:
Ursprungligen postat av zrg
Hur ska man gå till väga om man väldigt gärna vill bli målare och inte vill gå i gymnasiet och läsa bygg -> målare ?
Jag har gått i gymnasiet och har hoppat av och bara fått betyg i en mattekurs och nu vill jag inte ha med skolan att göra, skolan och jag har möte med ams på måndag och jag vill bli målare.
Kan ams fixa en lärlingsplatts på något företag åt mig eller vad har de att erbjuda?
Någon här som blivit målare utan att gått gymnasielinjen?
tack på förhand.
Målare är ett skitjobb om du frågar mig.
Bortsett från att man måste tillbringa dagarna med andefattiga byggare som drar negerskämt och snackar om brudar de aldrig kommer att få knulla, är arbetet farligt, tungt och monotont. Antingen får du gå på ett nybygge och sprutspackla eller måla sju kilometer rör utan andningsskydd eftersom det är så satans obekvämt. Eller så får du gå på ROT och måla om kök och äckliga badrum hemma hos alkisar och galningar. De få sköna tillfällen då man faktiskt får stå och lyssna på radio och färdigstryka en dörr är få. Dessutom har måleriet blivit ett jävla säsongsjobb där man får kicken på vintern och återanställs när fönstermålningen kommer igång igen på vårkanten. Fönster är för övrigt ett annat sisofysarbete. Tänk dig att måla varenda fönster i ett helt bostadsområde.
Men om du framhärdar och verkligen vill arbeta som målare utan att plugga är det vl bara att sätta dig och ringa runt till olika målerier och söka en lärlingstjänst. Även om du pluggar målarlinjen får du gå som lärling i några år, på det här viset tjänar du pengar istället för att gå i skola. Nackdelen är väl att du kanske lättare får jobb om du gått skolan, men jag vet de som börjat direkt efter plugget.
De fördelar som finns är väl att det du lär dig spar många tusingar när du ska ordna till dina egna lägenheter och hus, du får ständiga erbjudanden om svartjobb och faktum är att det finns värre kneg inom byggsektorn.