Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.
TS, problemet är mer komplicerat än så.
Sverige är ett land som främjar jämställdhet, eller åtminstone påstås göra så. I Sverige har vi alltså som mål att män och kvinnor ska vara jämlika. Det ökade stödet för Feministiskt initiativ visar att intresset för detta är större än någonsin. Redan här förstår du säkert konflikten som uppstår när en viss grupp då går rakt emot detta, och vill införa ett slags könsapartheid i våra badhus.
Samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige. Det står människor fritt att utöva sina religioner, oavsett hur knäppa de kan framstås som i mångas ögon.
Den typen av frihet vill jag bevara i Sverige. Vi kan inte förbjuda religion.
Vad vi däremot INTE bör tolerera är när religiösa grupper ställer KRAV på förändringar. Kommunens badhus ska inte behöva ändra sina badtider för att en grupp högljudda muslimer KRÄVER separata badtider för män och kvinnor.
Ej heller ska kommunens badhus behöva genomföra detta på grund av andra former av tvång, dåligt samvete, rasistanklagelser, m.m.
Det står muslimer fritt att bygga ett alldeles eget badhus. Det har jag inga som helst problem med.
Det står muslimer fritt att starta egna mataffärer med halalslaktat kött. Det har jag inga som helst problem med.
Vad jag har problem med är när en högljudd grupp muslimer kräver att ICA ska byta ut allt kött mot halalslaktat kött.
TS, du måste lära dig att skilja på att vara emot mångkultur, och att vara emot religiösa fundamentalisters påtryck. Man är inte rasist i något av fallen, men ännu mindre i det sistnämnda.