• 3
  • 4
2014-06-06, 22:16
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Hyran är ju alltid det allra viktigaste att betala, och i tid dessutom. Just för att man ska slippa bli vräkt. Men det hjälper inte att komma med dåliga ursäkter eller bortförklaringar. Socialtjänsten anser att mat etc är viktigare än att vissa räkningar och skulder betalas. Socialtjänsten struntar totalt i CSN-skulder, inkasso/kronofogden-ärenden, kreditkortsavbetalningar och annat. Det viktigaste är att hyra och el betalas, och andra räkningar får betydligt lägre prioritet. De kommer att anse att resten av pengarna hellre ska gå till mat än till "oviktiga" räkningar.

Att kontakta företagen och be om anstånd brukar fungera. I alla fall enligt min erfarenhet. Så länge man klarar av att vara ärlig och förklara situationen så brukar de antingen gå med på att man betalar ett lägre belopp eller att man får skjuta upp räkningen en viss tid utan att betala påminnelseavgifter etc. Det finns en risk att vissa företag inte går med på det, men låter man bli att kontakta företagen så kan man glömma att företagen går med på det.

Menar du aktivitetsstöd? Aktivitetssersättning är en ersättning som folk med nedsatt eller obefintlig arbetsförmåga kan få. Aktivitetsstöd får man om man är arbetslös och inskriven på Arbetsförmedlingen.

Ansöker hon specifikt enbart om hjälp med boendekostnaderna (hyra, elräkning, hemförsäkring etc) då bidraget från FK anses täcka kostnaderna som faller inom riksnormen/personliga kostnader? Normalt ansöker man ju om riksnormen plus för extra kostnader (boende, vård etc). I så fall borde det ju räcka med att din kompis kan styrka att hon använder socialens pengar dit de ska gå (som hyran).

För övrigt behöver man inte handla mat så att det syns på kontot. Man får faktiskt lov att plocka ut pengar från en bankomat och handla sådant kontant. Det viktigaste brukar vara att man kan styrka på kontoutdraget (eller annat sätt) att till exempel hyran är betald.

Å andra sidan är socialtjänstens oro befogad. Om det syns tydligt att personen ifråga spenderar nästan alla pengar på räkningar och ständigt har 200-300 kr över till mat, nöjen, hygienartiklar etc så kan man fatta misstankar om att personen måste ha tillgångar eller försörja sig på annat sätt då den låga summan inte täcker matkostnaderna för en vecka ens. Inte ens enligt socialstyrelsens riksnorm/beräkningar, och då är det ändå existensminimumnivå.

Att bli bjuden på mat då och då (eller andra saker), det är inget brott i sig. Socialtjänsten kommer inte att bry sig om du blir bjuden på en pizza en gång i månaden eller om du äter hos folk då och då. Men att tydligt visa att man spenderar sina pengar på annat så att man inte har råd med mat och då måste bekosta sina matkostnader på annat sätt (eller ständigt bli bjuden), där ligger problemet.

Jo, menar aktivitetsstöd. Hon går på praktik 07-16 varje dag och det är ett ganska tungt jobb och hon gör lika mycket som ordinarie personal.

Hon får alltså 3 nånting från FK + bostadsbidrag. Så hon får i princip endast hyran betald av soc.

Hm, det där är svårt. Nu har hon iaf bestämt sig att boka tid hos ekonomirådgivare så att den kan hjälpa henne att få ordning på sin ekonomi. Får väl se hur detta går, hon ska även ringa till soc på måndag och förklara situationen.
2014-06-06, 23:26
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hon kan förklara, men hon ska inte räkna med att få pengar då hon enl deras sätt att räkna fått för mycket tidigare månader pga att hon inte lämnat korrekt information.
Äh, vad fan... Människan blir ju vräkt och hamnar på gatan, kan dom verkligen göra så? Hoppas jag inte behöver hjälp från soc nån gång, dom verkar ju inte direkt kloka :/
2014-06-06, 23:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Äh, vad fan... Människan blir ju vräkt och hamnar på gatan, kan dom verkligen göra så? Hoppas jag inte behöver hjälp från soc nån gång, dom verkar ju inte direkt kloka :/

Man har ett eget ansvar också.
2014-06-07, 01:37
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man har ett eget ansvar också.
Det är klart, men! Jag tycker det är lite orättvist när en person som jobbat och sköt sig hela livet ska bli behandlad på det här sättet så fort denne hamnar i knipa. Jag menar, hon kanske inte vill slösa sina pengar på mat och annat? Hon har trots allt endast fått pengar från soc 2ggr och kommer att bli självförsörjande om max 3månader. Man vill ju inte gärna få betalningsanmärkning när man söker jobb då det nuförtiden kan bli ett problem och hinder.

Tack för dina svar
2014-06-07, 01:44
Medlem
AnCa89s avatar
Antar att din kompis är en vit europé? Det är nämligen endast somalier, araber och annat skräpfolk som får pengar från soc utan några som helst krav, då dessa parasiter har en tendens att gråta ut i media och kalla allt och alla för rasister så fort någon ställer krav på dom eller käftar emot.

Mitt tips är att prata med enhetschefen, det är inte rätt att göra såhär mot en människa som behöver lite hjälp i endast några månader! Visst har man sitt eget ansvar också, men alla vi har olika prioriteringar. Du säger även att hon endast får hyran betald av soc, varför ska dom då ens bry sig om vad hon gör med andra pengar? Andra tillgångar? Kräv i såna fall bevis på det!
2014-06-07, 14:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det är klart, men! Jag tycker det är lite orättvist när en person som jobbat och sköt sig hela livet ska bli behandlad på det här sättet så fort denne hamnar i knipa. Jag menar, hon kanske inte vill slösa sina pengar på mat och annat? Hon har trots allt endast fått pengar från soc 2ggr och kommer att bli självförsörjande om max 3månader. Man vill ju inte gärna få betalningsanmärkning när man söker jobb då det nuförtiden kan bli ett problem och hinder.

Tack för dina svar

Anledningen att hon fått pengar övht är så att hon ska ha råd med hyra och mat, inte för att betala av lyzkonsumtion.

Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Antar att din kompis är en vit europé? Det är nämligen endast somalier, araber och annat skräpfolk som får pengar från soc utan några som helst krav, då dessa parasiter har en tendens att gråta ut i media och kalla allt och alla för rasister så fort någon ställer krav på dom eller käftar emot.

Mitt tips är att prata med enhetschefen, det är inte rätt att göra såhär mot en människa som behöver lite hjälp i endast några månader! Visst har man sitt eget ansvar också, men alla vi har olika prioriteringar. Du säger även att hon endast får hyran betald av soc, varför ska dom då ens bry sig om vad hon gör med andra pengar? Andra tillgångar? Kräv i såna fall bevis på det!

Hennes spenderande tyder på att hon har andra tillgångar/inkomster (dvs inte behöver hjälp) oavsett om det bara är hyran hon får hjälp med. Det är helt rätt att dom nekar och utreder.
2014-06-07, 15:15
Medlem
Voldemort2s avatar
De får ju i sådana fall bevisa att hon har andra tillgångar. Helt absurt att soc kan avslå utan bevis i detta fallet.
2014-06-07, 18:47
Bannlyst
tyvärr är det ju så. Det bästa din "kompis" , kan göra är ju att ta ut alla pengarna kontant. sen betala räkningarna kontant istället.
2014-06-07, 19:32
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:

Tack för dina svar

"Slosa sina pengar pa mat"? Efter hyra ar val mat det de flesta behover pengar till nar de gar till soc. Om hon kanner att det ar sloseri att kopa mat ar det bara att tacka nej till pengarna fran soc. Om hon nu blir sjalvforsorjande om 3 man ar det bara att vanta tills dess med skulderna. Finns ingen anledning att skattepengar ska ga till skulder, ratt uppenbart om du tanker efter.
2014-06-08, 21:17
Moderator
TheLuckys avatar
Tråd låst. Finns redan en samlad soctråd.

/Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in