• 2
  • 3
2014-06-05, 23:00
Medlem
Syre väger och är en temporär egenskap och syre kan ta slut . Inte mäktigt generellt. Universum finns ändå utan syre
Senast redigerad av nyplfl 2014-06-05 kl. 23:04.
Citera
2014-06-06, 10:45
Medlem
LucNNs avatar
Kan du istället för att producera citat skriva något som utvecklar och förtydliger den idé, du har. Inget förhindrar att du inflickar ditt "slogan". Men gör en bra tråd i stället för att förorena detta redan belastade forum.
Citera
2014-06-06, 13:42
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyplfl
Om vi tänker oss att det som pågår i universum är resultat av en kärlek. Universum som expanderar den här kärleken som pågår det lilla leder till det större en kärlek.
Så du säger att det är kärleken som orsakar universum expansion och inte mörk energi? Intressant...
Citera
2014-06-06, 13:53
Medlem
TS: Kanske.
Enligt Heideggers något svårlästa "Sein und Zeit" så är grundkoncept enligt fenomenologiskt sätt att se, sådant som inte direkt kan betraktas, utan som ligger "under" det som är betraktningsbart. Sådant som just "kärlek" eller "sanning", grundkoncept som liksom ligger djupare, nästan rationella begrepp. Köpte den då jag läste S und Z, och kan koppla den till ditt citat.
Citera
2014-06-06, 13:58
Medlem
BF_Swedens avatar
Intet.
Citera
2014-06-08, 01:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Känns som vi behöver revidera termen "tunga argument" för att acceptera ditt citat som sanning

Men som tidigare skribenter skrev, man måste självklart definiera makt innan man kan börja utröna huruvida något viktlöst är mäktigast. Med de flesta definitioner av makt känns det väl ret instinktivt som att det skulle vara något hippiedippie som "tro" eller något då en övertygelse hos knapptryckaren ack så lätt kan ändra rutten för en atombomb.
Om inte annat kan det säkert bli ett populärt citat på facebook med några hånglande ungdomar på en åker i bakgrunden.
Dock har man ju då fördefinierat tolkningen då de flesta med all säkerhet tänker på "kärlek" eller något annat dylikt flum.
Citera
2014-06-08, 14:04
Medlem
Citat:
Det som inte väger är mäktigast

Jag fick bara för mig en tanke och skrev ner och då var det dom orden. Helt nyuppfunnet citat. Hur tolkar ni citatet?

Kan det ha med något i Universum att göra ?

lika löjligt att säga det man inte kan få "tag" på är mäktigast
Citera
2014-06-08, 18:05
Medlem
Hur mycket väger formen av ett träd?
Hur mycket väger ett liv?
Hur mycket väger en själ?
Hur mycket väger kunskap eller information?

En del menar på att information är liv.
och liv är mäktig, evig om det är information.
Citera
2014-06-08, 19:16
Bannlyst
Citat:
Det som inte väger är mäktigast

Jag fick bara för mig en tanke och skrev ner och då var det dom orden. Helt nyuppfunnet citat. Hur tolkar ni citatet?

Kan det ha med något i Universum att göra ?

Det beror på hur du tolkar det, jag tror citatet måste sättas i ett perspektiv för att kunna tolkas "rätt" eller på det sätt som skribenten tänkte.

Det kan tolkas såhär: Att väga= att tro sig vara bäst och hela tiden påpeka det genom att använda diverse skrytmetodik.
Att inte väga= Att vara tyst om sin storhet och talang, inte skryta och använda resonabla resonemang som är till gagn för personen ifråga.

Säkerligen inte det skribenten menade, men det går alltid att tolka ett citat på diverse sätt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in