Aha,blir ju lite lättare med alternativ när kalaset får kosta lite.Och det ska vara rejääl mat för riktiga karlar gissar jag ?
Sen är frågan hur mycket du vill jobba med maten?Jag gissar på minsta möjliga.Bäst är väl att ha sånt som går att förbereda i mesta mån,så du kan vara med på partyt?
Sliskig välkomstbål och löjliga snittar känns uteslutet.Ställ vid entrén ett bord med kalla öl,tequila,ölkorvar(skär i småbitar), lite nachochips och goda dipper.Jag har recept om det är aktuellt.Kanske en skål med limeklyftor oxå.
Det är inte grabbarna som skulle uppskatta en halv avocado med skagenröra till förrätt heller va?Skippa förrätten helt tycker jag,alternativt duka upp lite olika sorters sill,färskpotatis,ost,knäckebröd.Och nubbe så klart.Kul är att fylla en skål/hink med is och sen lägga i små nubbeflaskor.Men dina kompisar äter kanske inte sill ?
Så till själva buffen;
*POTATISGRATÄNG,en riktig gräddig med vitlök är ju klockren.Frågan är om det är för tidigt på året(att potatisen är för färsk och innehåller för mycket vatten).Du kan ju testa och göra en på prov.Annars är ju finns ju som alternativ(och mindre jobb...)gratäng både fryst och i vaccpåse.De är väl ok,men ingen riktig höjdare.Piffa till med mera grädde och vitlök isf.Eller enklare;bakpotatis!
*POTATISSALLAD;köp för fan inte nån billig ,smakar bläää.Gör egen.Jag kan PMa ett kanonrecept som jag inte kan lägga ut här(affärshemlighet) om du vill.
*TJÄLKNÖL på älgstek,kanon!Var vågad och marinera den med granskott!
*KYCKLINGKLUBBA;både gott och billigt!HUr har du tänkt lägga upp planeringen kring festen?Ska du grilla så blir du ju lite beroende av vädret...Ett bekvämt alternativ är att leta reda på en butik som kan fixa allt kött färdiggrillat åt dig

.Men det kostar ju lite då.
*BIFF/ENTRECOTE;se till att hitta kvalitetskött.
*SPEARRIBS
*FLÄSKFILE;blir saftigast att grilla hel tycker jag
*DIV. KALLSKURET;botanisera i delidisken
*GRÖNSALLAD;en liiiten måste du allt erbjuda i alla fall
*GODA SÅSER;mitt förslag är klassiska bea(inget jävla pulver!Kan du inte göra egen,hör med nån krog om du kan köpa så.I värsta fall kan du köpa Spisas.),en pepparsås och så en BBQsås.Ha fram en flaska sweet chili med.Matchar perfekt med potatissallad!
*AROMSMÖR,egengjort så klart.Här med har jag ett par bra recept
*GOTT BRÖD,SMÖR,NÅGRA GODA OSTAR
Efterrätt blir mitt förslag starkt kaffe,konjak,whisky,frödinges smarriga cappucciotårta och en fransk chokladtårta(finns att köpa färdig av märket delicato tex).Kanske det finns nån som vill ha en cigarr med?
Snabb sammanställning;
½ölkorv,70gr chips,½dl dip 10:-
200gr potatisgratäng alt. en bakpotatis 10:-
150gr potatissallad 10:-
100gr tjälknöl(eget kött???) (20:-)
2st(350gr) kycklingklubbor 18:-
200gr spearribbs 10:-
150gr biff 30:-
200gr fläskfile 25:-
100gr kallskuret 18:-
50gr sallad 5:-
2dl sås 15:-
50gr aromsmör 5:-
50gr sallad 5:-
smör,bröd,ost 15.-
tårta 15:-
Det blir runt 1700gr mat.Plus tårta och ev. sill då. Var av 1100gr i kött.Priset hamnar på runt 210:-,plus drickat då...Lägg till 20-30 kr om du ska ha färdiggrillat.