• 1
  • 2
2005-08-23, 03:56
Medlem
Bloodhounds avatar
Potatissallad är nyckeln till det hela. Sjukt gott till allt kött och jävligt billigt om du köper det på willys eller netto. Ett kilo brukar väl gå loss på en 15 spänn så köp ett kg per person som komplement till köttet.
Citera
2005-08-23, 04:00
Bannlyst
Skinkschnitzel brukar vara billigt. Köp ett kilo sånt per person, strimla, dela upp i två högar och marinera i två olika marinader i några timmar. Gör grillspett, stek i ugn eller panna, eller panera och fritera. Sen är det bara att lägga upp på två stora fat och låta folk plocka.

Marinad I

Limejuice + rivet limeskal
Färsk, strimlad chili
Färsk, strimlad ingefära

Marinad II

Balsamvinäger + lite äppelcidervinäger
Krossad svartpeppar
Rosmarin

Japanska fisk- och räkknyten är enkelt att göra (faktiskt) och riktigt gott. Dessutom går de att äta med fingrarna, och man kan göra olika dipsåser för att få en och samma rätt att smaka som tre-fyra olika.

Jo, jag läste att ni inte ville ha fisk, men grejen är att det inte smakar fisk, utan räkor om dem. Fisken är med mest för att ge volym - och talar du inte om att det är fisk i så kommer nog ingen att märka något.

Det du behöver är:

Nudeldeg, utan ägg med med lite olja i degen (använd ett recept på pasta utan ägg)
Vit fiskfilé (alaska pollock, hoki eller vad som helst som är billigt och inte smakar något)
Räkor (köp de billigaste du kan hitta, de ska ändå malas)
Potatismjöl
Äggulor
Purjolök
Salt
Majs

Använd lika mycket fisk som skalade räkor i vikt. Kör fisken och räkorna på några snabba pulser i matberedaren. Blanda i potatismjöl (1 tsk per 100 g fisk och räkor). I en skål vispar du sedan en äggula per 100 g fisk och räkor och tillsätter oljan droppvis, som när man gör en majonnäs. När ägg- och oljeblandningen blivit tjock så blandar du ned fisk/räkpurén och smaksätter med salt och tunt strimlad purjolök. Det här kan förberedas dagen innan om du plastar in bunken ordentligt och ställer den kallt.

När festen närmar sig kavlar du ut degen riktigt tunt och skär den i fyrkanter på ungefär 5 x 5 cm. Klicka ut purén i mitten av fyrkanterna och toppa med några majskorn. Dra ihop kanterna på knytet över färsen och tryck till, så att de inte åker upp. Lägg alla knyten i en smord långpanna och täck med en fuktig handduk.

När gästerna kommer sätter du på en stor kastrull med vatten och sätter ett durkslag i kastrullen. Knytena skall ångkokas i 20 minuter, och om man dessutom kör in dem i ugnen under grillen på hög värme i några minuter när de är kokta så blir de ännu godare. Du kan till och med göra det innan gästerna kommer, för de funkar bra att äta rumstempererade också. Servera med en god dipsås av eget recept, eller bara med soja.
Citera
2005-08-23, 07:08
Medlem
Tips 1.

Krämig potatisgratäng med vitlök:

http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=4053&tlfo=0

Kom ihåg att du även kan smaksätta med peppar, cayennepeppar och aromat också. Och glöm inte att smaksätta efter egen tycke med vitlök te x, själv brukar jag ha åtminstonde 3 pressade vitlökar, per form. Och smaka av sältan också, mycket av saltet sugs upp av potatisen.

Detta är supergott, billigt, lätt att göra, mättande och lyxigt! Detta kan bli en succé på buffébordet!

-------------------------------------------

Tips nummer 2:

Detta är taget direkt ur tidningen Café, som jag tänkt göra någon dag, verkar riktigt smarrigt och enkelt.

Cha Cha Chas Chilaquiles:

För 2 portioner (dubblera, tripplera eller öka mängden för större portioner)

Tortillachips
4 ägg
Vitlök och lök
Jalapenos
Salsa (hemgjord eller köpt)
Riven ost

Vispa äggen med en gaffel. Salta och peppra och vänd försiktigt i tortillachipsen samt några skedar salsa. Stek vitlök, lök och jalapenos i lite olivolja. Lägg i chips/äggblandningen och stek på medelvärme tills äggen stelnat. Lägg på lite riven ost och servera när den smält. Servera med creme fraiche. Och om du har lust: Bönor, guacamole och grillad banan.

Detta verkar riktigt gott och enkelt att göra!

Citera
2005-08-23, 11:59
Medlem
Perfekts avatar
gör några liter räkröra/skagenröra och skär upp en massa färska frallor.

pommes, finns på storpack, kostar inte mycket och är en bra bukfylla, passar till det mesta och det blir helt ok när man gör dom i ugnen
nygrillat spett på en bädd av pommes
Citera
2005-08-23, 20:46
Medlem
Queen Ls avatar
Aha,blir ju lite lättare med alternativ när kalaset får kosta lite.Och det ska vara rejääl mat för riktiga karlar gissar jag ?
Sen är frågan hur mycket du vill jobba med maten?Jag gissar på minsta möjliga.Bäst är väl att ha sånt som går att förbereda i mesta mån,så du kan vara med på partyt?
Sliskig välkomstbål och löjliga snittar känns uteslutet.Ställ vid entrén ett bord med kalla öl,tequila,ölkorvar(skär i småbitar), lite nachochips och goda dipper.Jag har recept om det är aktuellt.Kanske en skål med limeklyftor oxå.

Det är inte grabbarna som skulle uppskatta en halv avocado med skagenröra till förrätt heller va?Skippa förrätten helt tycker jag,alternativt duka upp lite olika sorters sill,färskpotatis,ost,knäckebröd.Och nubbe så klart.Kul är att fylla en skål/hink med is och sen lägga i små nubbeflaskor.Men dina kompisar äter kanske inte sill ?

Så till själva buffen;

*POTATISGRATÄNG,en riktig gräddig med vitlök är ju klockren.Frågan är om det är för tidigt på året(att potatisen är för färsk och innehåller för mycket vatten).Du kan ju testa och göra en på prov.Annars är ju finns ju som alternativ(och mindre jobb...)gratäng både fryst och i vaccpåse.De är väl ok,men ingen riktig höjdare.Piffa till med mera grädde och vitlök isf.Eller enklare;bakpotatis!

*POTATISSALLAD;köp för fan inte nån billig ,smakar bläää.Gör egen.Jag kan PMa ett kanonrecept som jag inte kan lägga ut här(affärshemlighet) om du vill.

*TJÄLKNÖL på älgstek,kanon!Var vågad och marinera den med granskott!

*KYCKLINGKLUBBA;både gott och billigt!HUr har du tänkt lägga upp planeringen kring festen?Ska du grilla så blir du ju lite beroende av vädret...Ett bekvämt alternativ är att leta reda på en butik som kan fixa allt kött färdiggrillat åt dig .Men det kostar ju lite då.

*BIFF/ENTRECOTE;se till att hitta kvalitetskött.
*SPEARRIBS
*FLÄSKFILE;blir saftigast att grilla hel tycker jag

*DIV. KALLSKURET;botanisera i delidisken

*GRÖNSALLAD;en liiiten måste du allt erbjuda i alla fall

*GODA SÅSER;mitt förslag är klassiska bea(inget jävla pulver!Kan du inte göra egen,hör med nån krog om du kan köpa så.I värsta fall kan du köpa Spisas.),en pepparsås och så en BBQsås.Ha fram en flaska sweet chili med.Matchar perfekt med potatissallad!

*AROMSMÖR,egengjort så klart.Här med har jag ett par bra recept

*GOTT BRÖD,SMÖR,NÅGRA GODA OSTAR

Efterrätt blir mitt förslag starkt kaffe,konjak,whisky,frödinges smarriga cappucciotårta och en fransk chokladtårta(finns att köpa färdig av märket delicato tex).Kanske det finns nån som vill ha en cigarr med?

Snabb sammanställning;

½ölkorv,70gr chips,½dl dip 10:-
200gr potatisgratäng alt. en bakpotatis 10:-
150gr potatissallad 10:-
100gr tjälknöl(eget kött???) (20:-)
2st(350gr) kycklingklubbor 18:-
200gr spearribbs 10:-
150gr biff 30:-
200gr fläskfile 25:-
100gr kallskuret 18:-
50gr sallad 5:-
2dl sås 15:-
50gr aromsmör 5:-
50gr sallad 5:-
smör,bröd,ost 15.-
tårta 15:-

Det blir runt 1700gr mat.Plus tårta och ev. sill då. Var av 1100gr i kött.Priset hamnar på runt 210:-,plus drickat då...Lägg till 20-30 kr om du ska ha färdiggrillat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in