2014-06-05, 00:33
Medlem
Bedragens avatar
Jag har följt upptakten till den nya lagändringen som ger rätt att bygga en friggebod på tomten upp till 25 kvm utan att ansöka om bygglov (dock krävs att man lämnar in en bygganmälan) lite passivt då det varit många turer fram och tillbaka. Men nu när lagen ska ha gått igenom tänkte jag sätta mig in i vad som faktiskt gäller.

Undanber svar som är spekulationer, svarar du ska du veta till 100% att det är det som gäller (initialt innan praxis säger annat).

1: Om man har en viss byggrätt på tomten ifråga, får man överstiga den med en bygglovsbefriad friggebod? (Allt mitt bättre vetande säger nej, men är lite osäker)
2: Jag har inte läst lagen utan såg bara en blänkare i typ Aftonbladet, kan någon hänvisa till lagrum alt. en kommentar till lagen så vore jag tacksam.
3: Är det något utöver det uppenbara med lagen som är värt att känna till?

Fyll gärna på med egna frågor eller tankar kring lagen.
Citera
2014-06-05, 00:50
Medlem
Kwatos avatar
Vid byggnation av attefallshus, som får vara max 25 kvadratmeter stort, måste en anmälan göras till Byggnadsnämnden med besked om när byggandet börjar. Inget bygglov krävs.

Friggebod är en annan sak. Den får vara max 15 kvadratmeter stor. Ingen anmälan krävs.

Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Undanber svar som är spekulationer, svarar du ska du veta till 100% att det är det som gäller (initialt innan praxis säger annat).
Du kan alltid läsa själv eller fråga Byggnadsnämnden. Jag fick informationen från en nyhetsnotis.
Senast redigerad av Kwato 2014-06-05 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in